2021 בקריפטו מאחורינו: הטרנדים הגדולים שעיצבו את השנה

מסין "הרגה" את ביטקוין, דרך אימוץ ביטקוין כמטבע חוקי באל סלבדור ועד טירוף מטבעות ה-Meme: סיכום שנת 2021
2021 קריפטו

וואו. איזה שנה הייתה לנו. אם חשבנו ש-2020 הייתה מטורפת והביאה עמה התפתחויות עצומות, 2021 מבחינתי הייתה משמעותית יותר. 

האינפלציה שהכתה ברחבי העולם והחלה להשפיע על השיח הפוליטי, האימוץ של ביטקוין כמטבע חוקי במדינה הראשונה בעולם, הטירוף של דוג'קוין ושיבא שהוביל את טרנד ה-Memecoins לשיח המיינסטרים הבינלאומי, טרנד ה-NFTs והמטאוורס ועוד שלל אירועים נוספים שגורמים לי לתהות: כמה עוד התעשייה הזאת יכולה להיות כה דינמית ומשוגעת? 

בקטע טוב כמובן.

1. אל סלבדור הופכת את ביטקוין להילך חוקי במדינה

הרגע שרבים בקהילת הביטקוין חיכו לו במשך שנים הגיע השנה – שמדינה תאמץ את המטבע הדיגיטלי המבוזר באופן מלא בתור הילך חוקי. 

מדינת אל סלבדור היא המדינה הראשונה בהיסטוריה שהפכה את ביטקוין להילך חוקי. הבשורה הוכרזה לראשונה בזמן הנאום של ג'ק מאלרס, מייסד סטרייק (Strike) ואחד מהאנשים הבולטים מאחורי החוק החדש, על ידי נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, בכנס הביטקוין השנתי במיאמי שהתקיים ביוני השנה.

הכנס השנתי היה האירוע הגדול ביותר בתעשיית המטבעות הדיגיטליים. עשרות אלפי אנשים נכחו פיזית באירוע ועוד רבים הצטרפו באמצעות שידורי הלייב ב-YouTube. האירוע היה מפגש קהילתי מרגש אשר כלל שיחות והרצאות של פוליטיקאים ובכירים בתעשייה והראה לעולם כמה רחוק ביטקוין הגיע. 

נשיא אל סלבדור הודיע את הבשורה באמצעות שידור וידאו בכנס, אך בשנה הבאה הוא מתכוון להגיע פיזית ולהשתתף בכנס הביטקוין במיאמי. אך הצעד של אל סלבדור לא הסתכם באימוץ ביטקוין כמטבע בלבד. המדינה רכשה מאות מטבעות ביטקוין כקרן רזרבה, הקימה חוות כריית ביטקוין המבוססת על אנרגיה גיאותרמית מתחדשת בהרי הגעש במדינה, מגייסת אג"ח ראשון מסוגו בעולם (מגובה ביטקוין) בשווי מיליארד דולר כדי להקים עיר ביטקוין, ועוד.

הצעדים של אל סלבדור משכו תשומת לב רבה במדינות רבות גם כן. פרגוואי, ברזיל, ונצואלה, ארגנטינה, טונגו ומדינות נוספות בוחנות צעדים דומים, ואהמר שב-2022 נראה את הצעדים הללו מתחילים לרקום עור וגידים. נשיא אל סלבדור מהמר בעצמו כי 2 מדינות לפחות יכירו בביטקוין במטבע בשנת 2022. האם הוא יודע משהו שאנחנו לא?

הצעדים הללו גם הובילו לתחרות מעניינת במיוחד בארה"ב. ראש עיריית מיאמי, פרנסיס סוארז, נהפך לאחד התומכים הנלהבים של ביטקוין. סוארז הודיע שהוא מתכוון לקבל את המשכורות שלו בביטקוין, דבר שהוביל פוליטיקאים וראשי עיר נוספים, כולל ראש עיריית ניו יורק, להודיע על צעדים דומים. מסתמן כי ישנה תחרות מסיבית בין ראשי הערים על מי תשמש כ'בירת הקריפטו של העולם' (ולא רק של ארה"ב), כשבינתיים מיאמי בהחלט מובילה מבין השתיים.

ככל שיותר אנשים, פוליטיקאים ומדינות מאמצים את ביטקוין, כך האינטרס של שאר האנשים להצטרף למהפכת הביטקוין גובר.

2. סין מוציאה את המטבעות הדיגיטליים מחוץ לחוק

בזמן שמדינות מאמצות את הטכנולוגיה המהפכנית החדשה של ביטקוין, הבלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים, יש מדינות שחוששות מכך. סין הוציאה בחודש מאי את המטבעות הדיגיטליים מהחוק בפעם ה-8 בפחות מעשור, אך הפעם אסרה על שימוש וכרייה שלהם לחלוטין ואף אוכפת זאת בשטח.

המהלך הדרמטי הוביל לצניחה של כ-50% בשער הביטקוין בתוך כשבועיים וכתוצאה גם יתר המטבעות ירדו בערכם, באחוזים אף גבוהים יותר. אם לא די בכך, המהלך הוביל להגירה של כורים מסין אל מקומות ידידותיים יותר לתעשייה, יש לומר בריחה, וכתוצאה גם לירידה משמעותית של מעל 35% בכוח הכרייה ברשת הביטקוין. 

על אף הזעזוע מצד ממשלת סין, נראה שהוצאת הביטקוין מהחוק במדינה רק חיזקה אותו. עד מאי השנה מעל 55% מכוח הכרייה ברשת הביטקוין הוערך שמקורו בסין. זה הוביל למגוון רחב של ביקורות, החל מטענות השימוש בפחם (אשר היו ברובן לא נכונות שכן הכורים בסין השתמשו באנרגיה הידרואלקטרית בעיקר), ועד טיעונים מגוחכים כגון "סין שולטת בביטקוין בצורה ריכוזית".

בזכות האיסור, כלל הבעיות האלו נפתרו. כח המחשוב של רשת הביטקוין, כמו גם מחיר המטבע, התאוששו וחזרו לשיאים חדשים תוך מספר חודשים בודדים בלבד. כוח הכרייה המוערך שמקורו בסין ירד למתחת ל-5%, והמרוויחה הגדולה הייתה ארה"ב אשר רכשה ציוד יד שנייה במחיר נמוך והובילה לצמיחת תעשיית כריית הביטקוין האמריקנית.

חברי קונגרס וסנאט אף קוראים לאימוץ נרחב יותר של ביטקוין ככלי גיאופוליטי נגד סין, וכי האיסור של ממשלת סין עשוי וצפוי להתגלות כאחת מהטעויות הגדולות שביצע הממשל הקומוניסטי.

3. מניית GameStop והטירוף של מטבעות ה-Meme

סוחרים באפליקציית המסחר רובינהוד (Robinhood) הגיעו לכותרות בתחילת השנה בכך שגרמו למניית GameStop לעלות באלפי אחוזים במטרה לאלץ קרנות גידור ומשקיעים גדולים להפסיד ולבטל את ההימור שלהם שמחיר מניית החברה יצנח (שורט). 

בעקבות ההצלחה יוצאת הדופן של הסוחרים הקטנים, אשר התאגדו באמצעות הרשתות החברתיות – אפליקציית רובינהוד וברוקרים נוספים הגבילו את המסחר במנייה – בעיקר כדי להגן על עצמם ועל לקוחותיהם הגדולים. ביקורת רבה הופנתה אל ההתנהלות אשר שוב פוגעת ב"אדם הקטן".

מטבעות המימ (Memecoins) גם הם עלו לכותרות לא מעט השנה, והבולט ביניהם היה המטבע שיבה אינו אשר ניסה לחקות את ההצלחה של המטבע דוג'קוין (DOGE). באופן מפתיע, הוא אכן הצליח בכך במידה רבה – ואף עבר את DOGE בשווי השוק הכולל שלו מספר פעמים. כעת הוא נמצא במקום ה-13, מיד אחרי DOGE על פי Coinmarketcap.

מטבעות רבים נוספים ניסו לרכב על memes באופן כללי ועל המותג של הכלב מסוג שיבא אינו בפרט, כמו למשל פלוקי (Floki Inu) שהגיע לאחרונה לשלטי חוצות גם בישראל. מטבעות ה-Meme הפכו לטרנד משמעותי כל כך שאפילו זכו לקטגוריה משלהם באתרים כמו Coinmarketcap.

הטרנד הזה הביא עמו גם סיכונים רבים, החל מספקולציה גבוהה לאור מכירת החלומות שמתבצעת בחסות סרטוני טיקטוק שמניעים אנשים "להטיס את המטבע לירח", דרך הונאות גדולות שמתבצעות בבורסות המבוזרות במיוחד בהקשר של Memecoins, ועד נפילות גדולות במחירים.

4. טירוף הניפטיז (NFTs) שובר שיאים

שוק ה-NFTs (או ניפטיז) צבר תאוצה השנה והביא אנשים רבים להתעניין בעולם המטבעות הדיגיטליים. יריית הפתיחה ואולי גם אירוע השיא הייתה המכירה הפומבית של יצירת האמנות הדיגיטליים "5,000 הימים הראשונים" של האמן Beeple נמכרה בתור ניפטי בלא פחות מ-69 מיליון דולר. 

אף על פי שהטכנולוגיה עדיין בחיתוליה, רבים מאמצים ומתנסים בשימושים שלה גם מעבר לאמנים ויזואליים. בין השימושים הרבים ניתן למצוא גם סטודיו NFT של רשת Fox לקראת סדרת אנימציה חדשה מבית יוצרי 'ריק ומורטי, הלהקה קינגס אוף ליאון שהשיקה אלבום כ-NFT, וליגת ה-NBA שהשיקה פרטי אספנות דיגיטליים לליגת הכדורסל המובילה בעולם ובה היא מנציחה אירועים דרמטיים שהינם בעלי משמעות למעריצים. הפלטפורמה, NBA Top Shot, צברה אימוץ נרחב מאד, במיוחד בקרב אמריקאים.

נפח המסחר בשוק הניפטיז בשנת 2021 שבר שיאים והגיע ללמעלה מ-23 מיליארד דולר. בסוף השנה הצטרף גם טרנד חדש שנשען על NFTs, והוא המטאוורס (Metaverse) – עולם ווירטואלי שכולל נדלן דיגיטלי, משחקי Play-to-earn ועוד. טרנד זה צבר תאוצה מסיבית במיוחד כאשר פייסבוק הודיעה על המיתוג מחדש כ-Meta, והובילה לנסיקה עצומה במחירי המטבעות הדיגיטליים שמשויכים עם הטרנד, כגון Sandbox ו-Decentraland. בנוסף, רכישות שטחי הנדלן הדיגיטלי עלו מדרגה והגיעו גם הם למיינסטרים, עם חברות כגון Nike ו-Adidas שפועלות בתחום, ראפרים כמו סנופ-דוג, ועוד.

לצד ההתלהבות והנהירה של רבים להשתתף בטרנדים הלוהטים, ישנם גם קולות אזהרה מפני הבועה הגדולה וחוסר ההבנה של האנשים החדשים הנכנסים לתחום, כמו מפני הונאות.

ביפל NFT
יצירת ה-5,000 הימים הראשונים של האמן ביפל שנמכרה תמורת 69 מיליון ד'

5. מעל 8 מיליארד דולר בשווי גניבות והונאות

שנת 2021 שברה שיאים חדשים גם בכמות הכספים שנגנבו בתחום המטבעות הדיגיטליים. למרבה המזל, הפריצה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הקריפטו, בה נלקחו מרשת פולי (Poly Network) מטבעות דיגיטליים בשווי של למעלה מ-600 מיליון דולר, התבצעה על ידי האקר "כובע לבן". 

ההאקר, אשר זיהה באג חמור בפרוטוקול של הרשת, לקח את הכספים כדי לאבטח אותם, לדבריו, ולאחר מכן החזיר אותם וביקש לעזור לחברי הפרויקט ללמוד איך לאבטח את הרשת שלהם כראוי. אף על פי שהפרויקט הציע להאקר הטוב לשמור 10% (כ-60 מיליון דולר) מהכספים אצלו, ההאקר האנונימי סירב והחזיר את הכסף במלואו.

בכללי, מעל 8 מיליארד דולר נגנבו בשנת 2021 בהונאות ופריצות מסוגים שונים. 37% מהם נגנבו בהונאות מסוג Rugpull, בהן מפתחי החוזה החכם בבורסות ומאגרי נזילות 'מבוזרים' השאירו לעצמם גישה לכסף שמופקד בבריכת הנזילות, מעודדים אנשים להיכנס אליה עם אחוזי תשואה גבוהים, ולאחר מכן בורחים עם הכסף.

זוהי עליה משמעותית ביחס ל-2020, בה פחות מ-1% מההונאות היו מוערכות כ-Rugpulls.

ההונאות והפריצות לא קרו רק בכלכלה המבוזרת (DeFi), אלא גם בבורסות ונותני שירותים ריכוזיים. בורסת BitMart למשל נפרצה ונגנבו ממנה כ-225 מיליון דולר בשווי קריפטו ממש בתחילת חודש דצמבר. אליה הצטרפה בורסת ליקוויד (Liquid) ממנה נגנבו כ-100 מיליון דולר בחודש אוגוסט.

אם לא די בכך, המנכ"לים של שתי זירות מסחר גדולות ברחו השנה עם כספי המשתמשים שגנבו. בחודש אפריל, לאחר שזירת המסחר הטורקית טודקס (Thodex) עצרה בפתאומיות את המסחר ואת שירות הלקוחות, התגלה שמנכ"ל הזירה מחק את חשבונות המדיה שלו ונמלט מהמדינה, ככל הנראה עם מטבעות דיגיטליים בשווי המוערך בכ-2 מיליארד דולר.

כחודשיים לאחר מכן, מקרה דומה התרחש בדרום אפריקה. שני אחים צעירים, המייסדים של חברת ההשקעות AfriCrypt, ברחו עם כ-69,000 מטבעות ביטקוין בשווי של כ-3 מיליארד דולר.. 

ניכר כי רוב המוחלט של הפריצות והגניבות התבצעו בפרוטוקולים של DeFi, רובם חדשים, ובבורסות לא מפוקחות שנחשבות כקטנות מבחינת נפחי מסחר. זה הופך אותם לכר פורה יותר לתוקפים, מאשר בורסות ותיקות ו/או מפוקחות אשר ביססו מערך אבטחה חזק.

עם זאת, מחר (ה-3 בינואר 2022) יתקיים יום ה-Proof of Keys – בו ביטקוינרים ברחבי העולם ימשכו את המטבעות שלהם מהבורסה כדי לדרוש מהבורסות להוכיח כי הן באמת מחזיקות בביטקוין אצלן. זהו יום שנחגג ביום הולדתו של ביטקוין (יצירת הבלוק הראשון בשרשרת הבלוקים), כדי להנציח את המונח "להיות הבנק של עצמך" (Be your own bank) וכדי לשמור על Accountability בקרב נותני שירותים בתחום.

צ'יינאליסיס הונאות
הונאות Rugpull ב-2021 לעומת 2020. מקור: Chainalysis

6. קרנות סל, טסלה קונה ביטקוין וטוויטר מאפשרת תשלומים בו

צעד גדול נוסף התרחש השנה כאשר הרשות לניירות ערך האמריקנית (ה-SEC) הודיעה בפעם הראשונה על אישור קרנות סל על ביטקוין. קרנות הסל שאושרו על ידי ה-SEC הינן מבוססות על חוזים עתידיים, ולא על רכישות ישירות של ביטקוין (התחשבנות פיזית). 

בתקופה זו מחיר הביטקוין זינק אל שיא כל הזמנים שלו ונשק ל-70 אלף דולר. האישור של ה-SEC הביא למשקיעים רבים ביטחון בנוגע לביטקוין, וכעת הציפייה גוברת שהרשות תאשר גם קרנות סל בהתחשבנות פיזית של ביטקוין. עד כה הרשות סירבה לכל הבקשות לקרנות סל בהתחשבנות פיזית בארה"ב. כעת הלחץ על הרשות גובר, במיוחד כאשר מנהלת הנכסים הענקית האמריקנית Fidelity נאלצה לפנות אל קנדה כדי להשיק קרן סל על ביטקוין ולשרת את לקוחותיה. בקנדה כבר אושרו מעל 3 קרנות סל של ביטקוין וניכר כי כספים רבים נוטשים את ארה"ב לטובת הביטחון הגבוה יותר והעלויות הנמוכות יותר של השקעה בדרך זו.

בנוסף, חברות גדולות, ביניהן טסלה (Tesla), מיקרוסטרטג'י (Microstategy), חברת התשלומים סקוור וטוויטר, החלו השנה לאמץ את ביטקוין בצורה שלא נראתה לפני כן. מיקרוסטרטג'י היא החברה הגדולה הראשונה בעולם אשר העבירה את כל רזרבות המזומן שלה לביטקוין, ומאז לוותה מיליארדי דולרים כדי לרכוש מטבעות ביטקוין נוספים. לפי הנתונים האחרונים, החברה מחזיקה בלמעלה מ-122,000 מטבעות ביטקוין.

מייקל סיילור, מנכ"ל מיקרוסטרטג'י, אשר הפך לדמות בולטת בעולם הביטקוין אמר שביטקוין הוא "הנכס המוניטרי הטוב ביותר בעולם לפי כל מדד אפשרי," והודיע שהוא מחזיק באופן אישי למעלה מ-17,000 ביטקוין. גם חברת טסלה, של אילון מאסק, רכשה השנה ביטקוין בשווי של מיליארד וחצי דולר וכעת מחזיקה בלמעלה מ-43,000 מטבעות ביטקוין. 

האימוץ בקרב החברות הגדולות לא הוגבל רק לרכישות של המטבע המבוזר. הרשת החברתית הגדולה טוויטר החלה לאפשר למשתמשים תשלומי ביטקוין בלחיצת כפתור באמצעות רשת הברק. ג'ק דורסי, המייסד והמנכ"ל לשעבר של טוויטר, עזב את תפקידו בטוויטר כדי להשקיע את זמנו בחברת התשלומים שלו בלוק (לשעבר סקוור) – אשר קנתה גם היא ביטקוין בשווי של כ-100 מיליון דולר.

דורסי, הידוע בתמיכה שלו בביטקוין ברבדים שונים, הודיע כי החברה שלו מתכוונת להשיק זירת מסחר מבוזרת לביטקוין, כמו גם פיתוח של ארנק חומרה וציוד כרייה שיהיו נגישים יותר ויפותחו בשקיפות ובשיתוף פעולה עם הקהילה. אנחנו רק יכולים לדמיין מה דורסי, ג'ק מאלרס ויזמים גדולים אחרים מתכננים לנו לשנה הבאה.

בסרטון: ג'ק מאלרס מנכ"ל סטרייק מבצע העברת ביטקוין בשווי 10$ דרך טוויטר משיקגו לאל סלבדור.

7. התחרות על DeFi של 'מחסלות האתריום'

מעל 100 מיליארד דולר נעולים בפרויקטים שנמנים בקרב "הכלכלה המבוזרת" (DeFi) נכון לסוף שנת 2021. ביניהם ניתן למצוא פרוטוקולים של בורסות מבוזרות כגון Uniswap, עם כ-8 מיליארד ד' שווי מטבעות נעולים, פרוטוקולים של הלוואות כגון Maker (כ-18 מיליארד ד') ו-Aave (כ-12 מיליארד ד') ועוד מגוון רחב של פרוטוקולים.

הכלכלה המבוזרת נבנית על גבי רשתות בלוקצ'יין שמשמשות כתשתית, Infrastructure Blockchains, כגון אתריום, סולאנה, קרדנו, פולקדוט, מאטיק ואחרות.

למעשה, כולן מתחרות על כמה שיותר מפתחים ויזמים שיבנו על גביהן, או יצרו גשרים אליהן, על מנת שמשתמשים יוכלו לקפוץ מאחת לשניה בקלות.

כל אחת מהפלטפורמות הללו, כולל אתריום עצמה, מתחרות באתריום אשר סבלה השנה מעמלות מטורפות, תורים ארוכים לעסקאות ועוד. לשם כך, באתריום מפתחים את אתריום 2.0, רשת חדשה לחלוטין, אשר השקתה שוב נדחתה אך נכון לכרגע כבר החלו לעשות בה סטייקינג לקראת המעבר. 

אך אתריום 2.0 תתמודד מול תחרות גדולה. במהלך 2021 סולאנה, אוואלנצ' ופרויקטים נוספים נסקו אלפי אחוזים לא רק בשערי המטבעות, אלא גם באימוץ המשתמשים והמפתחים על הרשת. בעוד שברובן היו מעורבים מבני תמריצים כלכליים שסייעו באימוץ המהיר (כגון קרנות נזילות ופיתוח שהועמדו ע"י הצוותים המפתחים), את התוצאה לא ניתן לשנות.

זה טרנד שהולך להימשך לתוך 2022, וייתכן שאף ייבדק לראשונה במגמת ירידה בשווקי הקריפטו.

בתמונה התשואות של המתחרות הגדולות של אתריום מאז תחילת 2021: סולאנה (SOL) 9,641%;  קרדנו (ADA) 667%; אוואלנצ' (AVAX) 3,166%; פולקדוט (DOT) 220%; פוליגון (MATIC) 13,145%; אלגורנד (ALGO) 309%; ניר פרוטוקול (NEAR) 919%; קוסמוס (ATOM) 546%.

המתחרים של אתריום
בתמונה: אתריום מול המתחרים

אז זהו, עוברים ל-2022?

כן. אין לנו ברירה. טרנדים אמנם יכולים להיעצר, להירגע או להימשך, אבל הזמן – ממשיך בשלו.

2021 הייתה שנה אינטגרלית מאד באימוץ מטבעות דיגיטליים, במיוחד לאור הצרות הגדולות שקיימות בכלכלה המסורתית והובילו לאיבוד אמון במערכת, כגון האינפלציה.

עם זאת, רבים מהטרנדים שצוינו כאן צפויים להימשך ואף להגביר הילוך בשנת 2022, עם תוספת אימוץ מיינסטרים שכרגע לא עושה סימני עצירה.

השאלה המרכזית שנצטרך להתמודד מולה היא האם שנת 2022 הולכת להיות השנה בה הרגולטורים ישנו פנים ויתחילו את שלב המלחמה בתחום הצומח. אין ספק שעם ציטוטים כמו של הילארי קלינטון על כך ש"ביטקוין מהווה איום על הדולר", מחלחלים גם לפוליטיקאים והפקידים שנמצאים בעמדות מפתח ועשויים, לצערנו, להוביל להחלטות רגולטוריות שעלולות להיות קשות לתחום – לפחות בטווח הקצר.

בנוסף, בזמן שכל העולם ואשתו מהמרים כי ביטקוין ינסוק בסבירות גבוהה למעל $100,000, בצל עליית ריבית של הפדרל רירזב ונפילה פוטנציאלית בשווקי המניות כתוצאה – 2022 עלולה להביא עמה הפתעות מסוג אחר.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן