RTFKT (אשר מבטאים "artifact"), חברת עיצוב נעליים ויטרואליות, אשר נרכשה על ידי נייקי (Nike) בדצמבר 2021, קנתה ביום שישי האחרון (ו') את הכתובת dotswoosh.eth במחיר של 19.72 את'ר (ETH), שהיו שווים כ-35 אלף דולר בזמן הקניה. רכישה זו העלתה את מספר כתובות האתריום בהן RTFKT מחזיקה לעשר.
המילה "Swoosh" היא כמובן שמו של הלוגו המפורסם של נייקי.
מהן כתובות אתריום?
כתובות אתריום (ENS או Ethereum Name Service) הן כתובות אינטרנט, בדומה לכתובות אינטרנט רגילות (DNS או Domain Name Sevrice), המאפשרות למשתמשים להגיע לאתר ספציפי. ייחודן של כתובות ENS הוא בכך שהן מציעות דרך מאובטחת ומבוזרת לניהול שמות אתרים ולשליחה של מטבעות את'ר וטוקני ERC-20 של אתריום. הסיומת של כתובות ENS היא eth וכל כתובת כזו היא למעשה NFT (טוקנים יחודיים או Non Fungible Token), אשר מונפק ונמכר כמו כל NFT אחר.
סיבות אפשריות למהלך
RTFKT לא פירטה את הסיבות המדויקות לרכישת dotswoosh.eth וכתובות ה-ENS הנוספות, אך ניתן להניח כי לנייקי יש תוכניות להשתמש בכתובת כדי להנפיק בעתיד כתובות משנה שלה. כך למשל נייקי תוכל לאפשר למחזיקי ה-NFT שלה להירשם תחת כתובת ENS אישית, שתהיה תת כתובת של הראשית. לדוגמה, הכתובת david.dotswoosh.eth.
נראה כי רכישת כתובות ENS על ידי RTFKT היא חלק מאסטרטגיה רחבה של נייקי המתבססת על ההחזקות הנוכחיות שלה בתחום המטבעות הדיגיטליים. למשל אוסף ה-NFTs של RTFKT שנקרא Space Drip Forging וכולל עיצובי נעליים המאפשרים למחזיקים בהם לייצר גרסה פיזית של הנעליים הוירטואליות.
הלהיט המסחרי הבא?
כתובות ENS משווקות כעתיד של אתרי האינטרנט המבוזרים והבלתי ניתנים לצנזור וכמפתח כניסה אוניברסלי עתידי לעולם ה-Web3. בין השאר ניתן להשתמש בהם כחלופה לכתובות ארנקי אתריום רגילות, אשר מכילות 42 תווים.
מפורסמים ודמויות ציבוריות מוכרות משתמשים בכתובות ה-ENS שלהם כשם המשתמש שלהם בטוויטר, כמו למשל מנחה הטוק שואו ג'ימי פאלון (fallon.eth), מנכ"ל קוינבייס, בריאן ארמסטרונג (barmstrong.eth) ואחרים.
על פי מידע מ-nick.eth, אחד ממפתחי ה-ENS, לקראת סוף אפריל נרשם זינוק במכירות כתובות ENS בסכום מצטבר של 446 את'ר או כ-1.3 מיליון דולר ב-OpenSea, פלטפורמת המסחר ב-NFT. תוך חמישה ימים הגיעו המכירות של כתובות ENS ל-3 מיליון דולר.
נייקי נכנסת למטאוורס
המטאוורס הוא סביבת חיים וירטואלית המשלבת בתוכה מרחבים תלת-מימדיים שונים ומאפשרת לאדם להפוך לחלק ממנה באמצעות מגוון טכנולוגיות מתקדמות כגון מציאות מדומה (Virtual Reality) ומציאות רבודה (Augmented Reality).
רכישת RTFKT על ידי נייקי בדצמבר 2021 העידה על כוונתה של החברה להכנס אל תחום המטאוורס. עדות נוספת לכך היתה העובדה שנייקי רשמה את השמות Nike, Nikeland, ו-Just Do It כסימנים מסחריים למוצרים וירטואליים, ככל הנראה לצורך השימוש בהם באפליקציות מטאוורס עתידיות.
מסקרן יהיה לגלות האם יכולותיה המסחריות המוכחות והבלתי ניתנות לערעור של נייקי אכן יתורגמו להצלחה עסקית גם בעולם הוירטואלי.