יו"ר סטרטג׳י, מייקל סיילור, הודיע היום (ג׳) על רכישה נוספת של מטבעות ביטקוין שהתבצעה השבוע. החברה רכשה 22,305 מטבעות ביטקוין נוספים תמורת כ-2.13 מיליארד דולר, במחיר ממוצע של כ-95,284 דולר למטבע.
נכון ל-20 בינואר 2026, החברה מחזיקה בסך הכל 709,715 ביטקוין שנרכשו תמורת כ-53.92 מיליארד דולר, במחיר ממוצע של כ-75,979 דולר למטבע.
הצעד מגיע בעת שקבוצת ואנגארד (Vanguard), אחת מחברות ניהול הנכסים הגדולות בעולם עם נכסים מנוהלים בשווי של כ-12 טריליון דולר, ביצעה השבוע צעד בלתי צפוי המסמן שינוי משמעותי ביחסי הגומלין בין המימון המסורתי לעולם הדיגיטלי של הבלוקצ'יין.
קרן Mid-Cap Index Fund של ואנגארד חשפה כי רכשה 1.23 מיליון מניות של סטרטג'י (Strategy) בשווי של כ-202.5 מיליון דולר, וזאת בפעם הראשונה מאז הפכה החברה לחברת רזרבת ביטקוין.

בלקרוק חושפת השקעה של 380 מיליון ד׳ במניות סטרטג׳י
קרן הסל iShares Preferred and Income Securities המשקיעה בנכסים ומניות שמספקים תשואה קבועה חשפה כי היא מחזיקה במניות המועדפות של חברת סטרטג׳י בסכומים משתנים.
הקרן מחזיקה ב-210 מיליון דולר שווי מניות STRC, האחזקה הרביעית בגודלה בקרן, התופסת כ-1.47% ממנה. מניית STRC נחשבת למנייה בסיכון גבוה עם תשואה גבוהה, ולמעשה נעזרת בביטקוין שמוחזק מאחורי הקלעים לטובת יצירת מכשירי אשראי.
היא משלמת 11% דיבידנד שנתי בתשלום חודשי במזומן, והתשואה מתאפסת אחת לחודש על מנת לעודד את המניה להישאר סביב $100 ובכך להגביל את התנודתיות שלה.
כמו כן, קרן הסל מחזיקה גם ב-STRF בשווי כ-97.5 מיליון ד׳ (0.67% מהקרן), מניות MSTR בשווי 90 מיליון ד׳ (0.64%) ומניות STRD בשווי 73 מיליון ד׳ (0.51%).
כך, למעשה, מחזיקה בסך הכול קרן חשיפה בגובה של 380 מיליון דולר לסטרטג׳י.
הביטקוין משתלב במיינסטרים הפיננסי
הרכישה של ואנגארד היא אירונית במיוחד לאור העובדה שהחברה התנגדה בעבר לביטקוין והגדירה אותו כ"נכס לא בשל".
בניגוד למתחרות כמו בלאקרוק (Blackrock) ופידליטי (Fidelity) שהשיקו בינואר 2024 קרנות סל של ביטקוין, ואנגארד סירבה להציע למשקיעים שלה חשיפה ישירה למטבע הדיגיטלי. אולם בשל מנגנוני מעקב המדדים הפסיביים שלה, ואנגארד נאלצה לרכוש מניות של סטרטג'י כדי לעקוב בצורה מדויקת אחר מדדי השוק.
כך, למרות ההתנגדות הפומבית לביטקוין, ואנגארד הפכה לאחת מבעלי המניות המוסדיים הגדולים ביותר בסטרטג'י. על פני כלל הקרנות שלה, ואנגארד מחזיקה כעת יותר מ-3.2 מיליארד דולר במניות סטרטג'י, מה שהופך אותה לאחד ממחזיקות המניות המובילות של החברה.
ראש מחקר הנכסים הדיגיטליים של VanEck, מתיו זיגל, העיר בחריפות על המצב: "ואנגארד אמרה שביטקוין לא בשל ואין לו ערך. גם ואנגארד: רכשה 20 מיליון מניות של MSTR והפכה לתומכת הגדולה ביותר של ביטקוין. להיכנס למניות בשווי 9 מיליארד דולר של משהו שמתנגדים לו בגלוי זה לא אסטרטגיה, זו דמנציה מוסדית", כתב זיגל ברשת החברתית X.

כשמדדים מכתיבים השקעות
הרכישה של ואנגארד נבעה משיקולי מנגנוני מדדים פסיביים. ככל ששווי השוק של סטרטג'י גדל בזכות אחזקות הביטקוין שלה, כך המניה מקבלת משקל גדול יותר במדדי השוק, ובמיוחד במדדים העוקבים אחר חברות בשווי שוק בינוני (Mid-Cap). קרנות פסיביות כמו אלו של ואנגארד מחויבות לעקוב אחר המדדים ולכן נאלצות לרכוש את המניות, ללא קשר לעמדה הרשמית של החברה כלפי הנכס הבסיסי.
צעד זה הוא מה שמומחים מכנים "מלכודת טכנית". גם אם מנהלי הנכסים מתנגדים באופן רעיוני לביטקוין, הם נאלצים לקנות חשיפה אליו באמצעות מניות כמו סטרטג'י בשל מבנה המדדים והחובה לעקוב אחריהם.
לולאת משוב חיובית
התהליך יוצר לולאת משוב חיובית: ככל שמחיר הביטקוין עולה, כך שווי השוק של סטרטג'י גדל, מה שמוביל למשקל גבוה יותר במדדים וזה מחייב קרנות פסיביות לרכוש עוד מניות, מה שמניע את המחיר למעלה. התהליך איטי ושקט, אך ההיקף שלו עצום, עם טריליוני דולרים שזורמים בהדרגה למניות הקשורות לביטקוין.
נכון להיום, מחיר הביטקוין עומד על כ-91,121 דולר, ומניית סטרטג'י נסחרת במחיר של כ-165 דולר. המניה ירדה בכ-64% משיא של 457 דולר שנרשם בשנה שעברה, אך השבוע נרשמה עלייה של כ-10% לאחר שמספר מוסדות פיננסיים חשפו את אחזקותיהם בחברה.
בנוסף לואנגארד ובלקרוק, גם VanEck הגדילה את ההחזקות שלה בסטרטג'י ומחזיקה כעת כ-284,000 מניות רגילות בנוסף למניות מועדפות הקשורות לאסטרטגיית רזרבת הביטקוין של החברה.
החלטת MSCI הכריעה
אירוע משמעותי נוסף היה החלטת MSCI, ספקית המדדים הגלובלית, שהודיעה בתחילת השנה שהיא לא תמשיך בתוכנית להוציא חברות עם אחזקות משמעותיות במטבעות דיגיטליים מהמדדים שלה.
התוכנית המקורית הייתה יכולה לגרום למכירות מסיביות של מניות סטרטג'י על ידי קרנות המדד, אך ההחלטה לבטל אותה אישרה בשקט את מודל חברות רזרבת הביטקוין והבטיחה שלעת עתה סטרטג'י תישאר חלק ממדדים גלובליים מרכזיים.

הצעד של ואנגארד מהווה אבן דרך משמעותית באימוץ הביטקוין על ידי מוסדות פיננסיים.
המהלך ממחיש כיצד חשיפה לביטקוין חודרת למערכות פיננסיות מסורתיות דרך שוק המניות, מבנה המדדים ואסטרטגיות השקעה פסיביות. בעוד שואנגארד אומרת דבר אחד בפומבי לגבי ביטקוין, תיק ההשקעות שלה מספר סיפור אחר לגמרי.
למידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
דיסקליימר: ידיעה זו נכתבה בסיוע כלי בינה מלאכותית תחת עריכה ופיקוח של צוות קריפטו ג'ונגל.
תגים
טל שמיר
בן 34, בוגר תואר במנהל עסקים עם התמחות במימון, מחבר הספר Bitcoin: Your Everlasting Income Machine
עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך בקטגוריה: חדשות ביטקוין
הבורסה שקרסה Mt. Gox הזיזה 10,422 מטבעות ביטקוין בשווי $739,000,000
נתוני האונצ'יין חושפים כי רוב המטבעות הועברו לארנק חדש וטרם נמכרו, כחלק מהיערכות לחלוקת הכספים לנושים הממתינים
- 02/06/26
- 02:15
- טל שמיר
סטרטג'י מכרה 32 מטבעות ביטקוין תמורת 2.5 מיליון דולר; ביטקוין יורד ל-$71,750
מייקל סיילור שבר את מנטרת ה"לעולם לא למכור" עבור מימון התחייבויות ותשלום דיבידנדים; מניית MSTR צונחת ב-8%
- 01/06/26
- 05:04
- טל שמיר
תעלומה בבלוקצ'יין: 107 מטבעות ביטקוין בשווי $8,000,000 "נשרפו" לצמיתות
בזמן שקהילת הביטקוין מנסה לפענח את המניע לפעולה, אדם בק מגדיר את האירוע החריג כ"פרס" שמחכה למחשבי הקוונטום העתידיים
- 27/05/26
- 11:22
- טל שמיר