דאש (Dash)

קנייה, ארנקים, שער וסקירה מלאה על המטבע

Dash (ראשי תיבות של Digital Cash – מזומן דיגיטלי) הוא מטבע קריפטוגרפי שבנוי על היסודות של הביטקוין, אך מכיל הרבה תכונות נוספות שהופכות אותו למהיר, נוח וכזה ששומר על הפרטיות של המשתמש.

דרגו את Dash מ-1 עד 5:

3.4/5 – (31 votes)

היצע ושווי שוק

שער דאש וכמות המטבעות

המספר הסופי של היצע מטבעות הדאש הוא 18 מיליון, וכרגע נמצאים בסירקולציה קצת פחות מחצי (8.6 מיליון). אגב, כל 18 המטבעות יגיעו לסירקולציה רק בשנת 2300 (לא, זו לא טעות).

צוות הפיתוח

מי עומד מאחורי מטבע דאש

דאש עצמו נוצר על ידי איוון דופילד בינואר 2014 ובהתחלה נקרא XCoin ולאחר מכן Darkcoin. רק במרץ של 2015 הוא קיבל את שמו הנוכחי (אולי על למנוע את הרושם שהוא קשור איכשהו ל -Darknet, אם כי היו כאלו ברשת האפלה שאכן השתמשו בו…). הצורך להציע אלטרנטיבה לביטקוין נבע מכך שלא ניתן היה להוסיף שכבת אנונימיות לביטקוין בלי לשנות את קוד הליבה שלו, משהו שמפתחי הביטקוין היו מסרבים לו מן הסתם באופן נחרץ.

כיום הקבוצה שעומדת מאחורי המטבע גדלה וכוללת את קבוצה של כ-40 מפתחים, בודקים, תומכים וצוות ההנהלה. באופן לא מאוד מפתיע, לא כולם מזדהים בשמם…

איך זה עובד?

איך עובד מטבע דאש

דאש הוא מטבע בעל סקלאביליות גבוהה העובד על סמך פרוטוקול הוכחת העבודה (Proof of Work), אך תומך גם בפרטיות והסתרה אפשרית של ההעברות. הרשת של דאש בנויה משתי רמות: אחת של כורים ואחת של צמתי מאסטר (Masternodes).

כורים

הכורים הם אלו שמבצעים את רישומי ההעברות הכספיות ברשת הבלוקצ'יין של דאש. על רישומים אלו הם מקבלים גמול – והגמול הוא בדיוק הכרייה.

תהליך הכרייה מתבסס על אלגוריתם מסוג x11 שבו החישובים יותר נוחים לביצוע בעזרת יחידת העיבוד הגרפי (GPU) לעומת דרך המעבד הראשי (CPU). המשמעות היא שמחשבי גיימינג עם כרטיס מסך מהדור האחרון בדרך כלל מספיקים בשביל שגם משתמשים פרטיים יוכלו לכרות דאש (זוהי גם הסיבה לכך שהביקוש לחלק גדול מכרטיסי המסך הוא גבוה במיוחד והמחיר שלהם מזנק).

התמורה עבור כריית דאש כיום היא של 4 מטבעות דאש. תמורה זו קטנה ב-7.1% כל שנה, וכל 2.5 דקות יוצא בלוק חדש לרשת (בניגוד ל-10 דקות ברשת הביטקוין). כמו כן, היא מתחלקת בין הכורים (45%), צמתי המאסטר (45%) ואוצר הכספים של המטבע (10%). זאת בניגוד לביטקוין, בו הכורים מקבלים 100% מן התגמול.

Masternodes – צמתי מאסטר

מעבר לכך שבכל צומת מאסטר חייבים להיות לפחות 1000 מטבעות דאש בכל רגע נתון, כל משתמש שמפעיל צומת כזו מקבל תגמול מסוים. באופן זה, לא ישתלם לתוקף לבצע תקיפה דרך צומת ראשי מכיוון שהוא יחסל את כל האחזקות שלו.

בעוד הכורים ברמה הראשונה מאפשרים לאמת את ההעברות ולכרות מטבעות חדשים צמתי המאסטר ברמה השנייה שומרים את המידע על השרשרת עצמה ומאפשרים לבצע שני סוגים מיוחדים של ההעברות:

  1. העברות פרטיות (PrivateSend) – העברות שלא ניתן לעקוב אחריהן מכיוון שהכספים שעוברים דרכן מעורבבים בין כמה העברות שונות. מוגבלות לאלף מטבעות.
  2. העברות מידיות (InstantSend)  – שליחה דרך צומת ראשית היא מהירה יותר (כ-1.5 שניות), אך גם העמלה עולה  בהתאם.

תפקיד נוסף של השכבה השנייה הוא לבצע רגולציה על הרשת ולתמוך בפיתוח שלה.

משמעות גדולה נוספת לצמתי מאסטר  היא שהם מקבלים גמול עבור פעולותיהם, מה שמוביל לכך שמספרם גדל עם הזמן (נכון לסוף 2017, היו כ-41,000 צמתים ראשיים). לעומת זאת, אצל הביטקוין, העלויות הגבוהות הכרוכות בהפעלת Full Node (צומת מלא) מביאות לכך שמספרם קטן עם הזמן.

העמלה הממוצעת על כל העברה היא 0.0002 דאש לכל קילובייט – שזוהי עמלה נמוכה למדי.

יתרונות וחסרונות

היתרונות והחסרונות של מטבע דאש

לדאש יש כמה יתרונות משמעותיים שהופכים אותו לייחודי:

1.השליטה נמצאת בנחלת הכלל – אם במטבע קריפטוגרפי רגיל השליטה יכולה להיות בידי מי שמחזיק מספר גבוה מאוד של מטבעות, אצל הדאש יש גוף אוצר (Treasury) אשר מחזיק אצלו את כל הכספים שמושקעים בפיתוח. כאמור, הכספים האלו מגיעים מן העמלות של הטראנזקציות. באופן זה, כל אחד יכול להציע הצעות חדשות לגבי הדאש ולהצביע להצעות אחרות.

2.שליחה פרטית (Private Send) – במטבעות כמו ביטקוין ניתן להגיע בקלות למי שמחזיק בארנק,. לעומת זאת, בזכות שליחה הפרטית של דאש, קשה לזהות טראנזקציה ספציפית ולבצע מתקפות סיבל (מתקפות על רשת עמית לעמית).

3.שליחה מידית (Instant Send) – השליחות המידיות פותרות את הבעיה של שליחה כפולה (כאשר מטבע אחד עובר בשתי טראנזקציות שונות) ונדיפות גבוהה של המטבע.

השליחה המידית גם הופכת את הדאש לכזה שאפשר להשתמש בו באופן דומה לכסף מזומן בנקודות המכירה ולכן הוא מתאים יותר לשימוש על ידי הקהל הרחב.

4.ה-Dash הוא פיצול תוכנה (Fork) של הביטקוין (לכן גם הקוד דומה מאוד), מה שאומר שהמטבע יכול להשתלב בתוך האקו-סיסטם הרגילה של הביטקוין בצורה טבעית.

5.Dash Evolution – דאש אבולושן הוא פרויקט מיוחד שנמצא בתהליכי הקמה ואמור לקחת את הדאש צעד אחד קדימה בכל הנוגע להפיכתו לשרות דמויי :PayPal בין היתר, ניתן יהיה לסחור בו באמצעות שם משתמש וסיסמה, לזהות משתמשים אחרים על פי שמם, לאשר העברות חוזרות ואף להטמיע אותו בתוך אפליקציות ווב ומובייל.

6.שיתופי פעולה – הקבוצה שמפחת את דאש הצליחה ליצור כמה שיתופי פעולה מרשימים כמו זה עם פלטפורמות התשלומים BlockPay שנועדה לקדם מטבעות קריפטוגרפים בנקודות המכירה ואתרים שונים ברשת.

7.כרטיסי אשראי עם חיוב בדאש – חברות מסוימות כבר מציעות כרטיסי אשראי של ויזה ומאסטר קארד שמקבלים דאש ועמלות ההמרה מהם לכסף רגיל (fiat) הן נמוכות יותר.

למרות ההבטחה שטמונה בדאש, יש סברה שהמטבע הצליח להגיע לערך גבוה בשל השקעות ספקולטיביות שלא מעידות על הערך האמיתי שלו. הצוות שתומך בדאש מכחיש זאת כמובן וטוען שאנשים פשוט התחילו להבין את היתרונות שלו, כמו למשל עמלות נמוכות.

יש גם לא מעט שאלות הנוגעות לפרטיות של הרשת  : אצל הדאש יש רשימה של חשבונות "עשירים" שמחזיקים בכמות המטבעות הגדולה ביותר. לעומת זאת, הרשימה הזו לא קיימת בחלק מן המטבעות האחרים המצהירים על פרטיות כמו למשל Monero (XMR).

עניין נוסף – באופן תיאורטי, אם מישהו שולט בכל הצמתים הראשיים שמבוצעת בהם טראנזקציה, הוא יכול לעקוף את הגדרות הפרטיות ולחשוף אותה. יש גם כאלו שטוענים שפרוטוקול הפרטיות של דאש לא שונה מזה של "הלוליינים" (tumblers) המשמשים לאותה המטרה.

תיאוריה אחרת גורסת שהעובדה שלא פחות משני מיליון מטבעות נוצרו בשבוע הראשון לאחר הצגת המטבע המקורי, מחזקת את ההשערה שמדובר בתחבולה לעשות כסף מהיר בעזרת הרצת מניות.

ארנקים מומלצים

ארנק דאש מומלץ

דאש מטבע יחסית וותיק, ולכן ישנה תמיכה יחסית גדולה של ארנקים שונים.

  1. ארנקי חומרה – הארנקים המומלצים ביותר. ארנק חומרה הוא כונן קשיח חיצוני אשר מהווה הדרך הבטוחה ביותר כיום להחזיק מטבעות דיגיטליים. ישנם שני ארנקים שאנו ממליצים עליהם:
    ארנק טרזור (Trezor) – נחשב לוותיק ביותר. מדובר בארנק מאובטח מאד ובעל חוויית משתמש מצוינת. בנוסף לביטקוין ואת'ריום, יכול טרזור להכיל עוד מספר מטבעות נוספים. הכנו עבורכם את המדריך המלא לארנק טרזור.
    * ארנק לדג’ר ננו אקס (Ledger Nano X) – ארנק מטעם חברת לדג’ר הצרפתית. מכיל מגוון רחב יותר של מטבעות ביחס לטרזור – נחשב מאובטח באותה מידה. גם כאן, הכנו עבורכם את המדריך המלא לארנק לדג’ר.
  2. ארנקי סלולר –
    א. Dash Wallet (אנדרואיד) – לא מאפשר לבצע שליחה פרטית, אבל הוא כן מאפשר להעביר דאש ממכשיר למכשיר גם במצב אופליין דרך חיבור Bluetooth.
    ב. ארנק אדג' (Edge) לאייפון ולאנדרואיד – ארנק מצוין בעל קוד פתוח וחוויית משתמש נהדרת. תומך במטבעות נוספים מלבד DASH.
  3. ארנקי דסקטופ – מעבר לגרסת שולחן עבודה של Jaxx לחלונות / לינוקס, קיימים עוד שני ארנקים פופולאריים:
    א. Dash Core (חלונות / לינוקס / מק) – הארנק הרשמי של דאש המציע שליחה פרטית, שליחה מידית ואפשרות לניהול צמתיים ראשיים. זהו הארנק הבטוח ביותר למחשב, אם כי דורש סינכרון מלא של הבלוקצ'יין. קישור להתקנה ושימוש בסיסיים בחלונות.
    ב. אקסודוס (מק / חלונות) – בעל תכונות דומות ל-Coinomi  המאפשר לבדוק גם את המטבעות ביחס למצב השוק. שימו לב, ארנק זה אינו קוד פתוח ולכן אנו ממליצים לקחת את זה בחשבון אם אתם בוחרים להשתמש בו.
  4. ארנק נייר – ניתן להמיר את Dash Core  לארנק נייר באופן הזה (הוראות באנגלית).

קניית דאש

איך קונים דאש?

קניית דאש עם כסף פיאט (שקל, דולר, אירו)

חשוב להדגיש שבכל אחת מהבורסות הללו תיאלצו לעבור תהליך KYC (הכר את הלקוח) בו תיאלצו להציג מסמכים מזהים. הסיבה לכך היא הרגולציה אשר נכנסת לתוקף על עולם המטבעות הדיגיטליים והרצון למנוע הלבנות הון.

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך מלא על בינאנס.

בורסה מצוינת נוספת אשר ניתן לרכוש בה מונרו.

קניית דאש עם ביטקוין או את'ריום

ביטקוין ואת'ריום הם 'השער' לעולם המטבעות הדיגיטליים. לכן ישנן דרכים רבות לרכוש מונרו עם 'מעבר' בביטקוין או באת'ריום תחילה.

אם טרם רכשתם ביטקוין או את'ריום, אלו המדריכים עבורכם:

אם ברשותכם ביטקוין או את'ריום, אלו האפשרויות עבורכם:

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך המלא על בינאנס.

חלפן מטבעות דיגיטליים מוכר מאד שמאפשר קנייה מהירה ונוחה. הכנו עבורכם אף מדריך מלא על חלפן צ'יינג'לי.

סקירת מטבעות דיגיטליים פופולריים

בואו ללמוד על המטבעות הקריפטוגרפיים

המדריך עזר לכם? פרגנו לנו בכוכבים

תנו ציון מ-1 עד 5:

3.4/5 – (31 votes)

ואם בא לכם גם לשתף ברשתות החברתיות בכלל פינוק 😍

כתיבת תגובה

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן