קרדנו (ADA)

קנייה, ארנקים, שער וסקירה מלאה על המטבע

קרדנו (ADA) היא פלטפורמה למפתחים המציעה פיתוח חוזים חכמים ואפליקציות מבוזרות. קרדנו הוא מטבע קריפטוגרפי עם פרויקט שאפתני מאחוריו. כמו פרויקטים רבים אחרים, הוא מתבסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין (Blockchain), אך בניגוד אליהם, קהילת המפתחים מורכבת ממומחי הנדסה ומחקר שהגיעו מאקדמיה.

דרגו את ADA מ-1 עד 5:

3.7/5 – (94 votes)

היצע ושווי שוק

שער קרדנו וכמות המטבעות

מפתחי קרדנו גייסו כספים ממשקיעים דרך הנפקת טוקן ראשונית (ICO) בסך 62 מיליון דולר.

כרגע נמצאים בסירקולציה 69% מסך כל המטבעות (45 מיליארד), כלומר כ-31.1 מיליארד. המטבעות אשר יצטרפו לסירקולציה יעשו זאת דרך יצירת בלוקים של Stakeholders בהתאם לאלגוריתם ה-PoS שלהם. תהליך זה למעשה יקביל לתהליך הכרייה (Mining) של מטבעות אחרים.

צוות הפיתוח

מי עומד מאחורי מטבע קרדנו

קרדנו מפותח על ידי שלושה גופים: The Cardano FoundationIOHK  ו-Emurgo, אשר לכל אחד מהם תפקיד שונה. The Cardano Foundation הוא גוף סטנדרטיזציה עצמאי שמושבו בשוויץ והוא תומך בקהילת המשתמשים ודואג לכל העניינים הרגולטוריים והמסחריים שקשורים למטבע. IOHK הוא הגוף שמבצע את המחקר והפיתוח באופן פעיל, נכון לאוקטובר 2020. אך אף על פי שחוזה של IOHK מסתיים בהמשך השנה, הקהילה תצביע בקרוב האם להאריך אותו. במקרה הבלתי סביר ש- IOHK לא מצליחה להבטיח את הגיבוי לקהילה, תושכר חברת פיתוח אחרת שתתפוס את מקומה.
Emurgo משקיעה בסטארטאפים וגופים מסחריים שמגלים עניין בבלוקצ'יין הקיימת של המטבע. 

המפתחים מתמקדים בשלוש מטרות עיקריות:

  1. סקלביליות (יכולת גבוהה להתמודד עם גידול בביקוש)
  2. תפעוליות ביינית (Interoperability) – היכולת לעבוד מול שרשראות בלוקים אחרות.
  3. איזון ויציבות – אחת המטרות של הפרויקט היא ליצור איזון בין המשתמשים לבין הצרכים הרגולטוריים שנדרשים על מנת שיצליח. תכונה זו מאפשרת לו להגיע לקהל פוטנציאלי של מיליוני משתמשים ולא רק לקהילה שמתעניינת בנושא הקריפטוגרפיה.

בין היתר, IOHK אחראי ליצירת מכונה וירטואלית (Virtual Machine) הדומה לזו של את'ריום ומתבססת גם כן על פלוטוס. על הפלטפורמה הזו יהיה ניתן להשתמש בשפות תכנות מוכרות כגון Javascript, Java ו-C, כך שצפויות להופיע הרבה אפליקציות עם בסיס חזק בהמשך.

עובדה חשובה נוספת היא שאחד ממפתחי את'ריום פרש מהפיתוח שלו לטובת קרדנו, מה שיכול להעיד על העניין שהפרויקט הזה מעורר.

איך זה עובד?

איך עובד מטבע קרדנו

הדבר הראשון שחשוב לדעת בנוגע לקרדנו הוא שמדובר בפלטפורמה שהאלגוריתם שלה אינה דומה לזה של מטבעות אחרים, אשר רובם מבצעים מניפולציות קלות על זה של ביטקוין. האלגוריתם, שנקרא Ouroboros, הוא אלגוריתם חדשני (לטענת המפתחים) של Proof of Stake ועבר ביקורות עמיתים (Peer Review) רבות. שפת התכנות שבאמצעותה נוצר האלגוריתם היא הסקל (Haskell), ולפי המפתח שלה (שמשתתף גם בפרויקט קרדנו), היא בטוחה ויציבה הרבה יותר.

ב-Ouroboros, ה-Stakeholder שיכרה את הבלוק הבא נבחר רנדומלית, ביחס לגודל ההחזקה שלהם (ה-Stake). האלגוריתם עובד על סמך הוכחת ההחזקה (Proof of Stake) וקונצנזוס אשר אפקטיביים יותר מבחינת המשאבים מאשר הוכחת העבודה (Proof of Work). פיתוח נוסף של האלגוריתם הוא "הוכחת האבטחה" (Proof of Security), שכרגע לא מיושם במלואו בפרויקטים אחרים.

מבחינת ארכיטקטורה, קרדנו בנוי משלוש שכבות:

שכבת ייסוד – CSL

שכבת היסוד היא השכבה עליה פועל המטבע ADA ושמה הוא (Cardano Settlement Layer (CSL. זוהי השכבה שלמעשה יוצרת את ADA באמצעות הוכחת האחזקה. לשכבה הזו יש שני סקריפטים שונים, אחד כדי להעביר את הערך ואחד בשביל לשפר את כיסוי האבטחה. בנוסף היא כוללות שרשראות צד לחיבור עם ספרי חשבונות אחרים, מספר סוגים שונים של חתימות, מידע על נכסים של המשתמשים ותכונות הקשורות לסקלאביליות של המערכת.

שכבה ממוחשבת – CCL

השכבה הממוחשבת בשם Cardano Computation Layer מנהלת את החוזים החכמים ובעצם עונה על השאלה "למה מתבצעות ההעברות?". מכיוון שיש הפרדה משכבת ה-CSL, משתמשים שונים יכולים ליצור חוקים שונים. שכבה זו חשובה ביותר על מנת שיהיה ניתן לבצע בעתיד רגולציה על קרדנו.

צוות הפיתוח של קרדנו מפתח שפת תכנות ייעודית לשם הטמעת החוזים החכמים בשם "פלוטוס", אך ניתן גם להשתמש בשפת התכנות שמפעילה את את'ריום, Solidity, לשם יצירת יישומים ברמת בטחון נמוכה.

שכבת שרשראות צד – KMZ

שמה של השכבה הזו בנוי מהאות הראשונה בשמם של שלושת המפתחים העיקריים על סמך "הוכחות של הוכחות עבודה". ניתן להעביר משכבה כספים לשכבת ה-CCL, או כל שרשרת אחרת שתומכת בפרוטוקול.

מפת הדרכים

הפרויקט נבנה על בסיס 5 שלבים שהוגדרו מראש, ולכל אחד מהם תפקיד חשוב בהצלחת הפרויקט בטווח הארוך, כך לפי מפתחיו. לכל שלב את השם הייחודי שלו: ביירון, שלי, גוגווין, באשו ווולטאיר.

שלב I – בסיס (Byron – Foundation)

הגלגול הראשון של קרדנו אפשר למשתמשים לקנות ולמכור את המטבע ברשת מאוחדת המנהלת את פרוטוקול הקונצנזוס Ouroboros. 

Ouroboros הוא פרוטוקול להוכחת האחזקה (Proof of Stake) שנוצר על בסיס מחקר אקדמי, עם רמת אבטחה מוכחת מתמטית לפי חוקרי הפרויקט.

בשלב הבסיס התרחשו לא מעט התפתחויות טכנולוגיות מכריעות ראשונות, בניהן בניית קהילה גדולה והשתתפות אנשים ביצירת הבלוקצ'יין של קרדנו. הקהילה, שהפכה מקבוצה קטנה של חובבים לקהילה עולמית, עם המטבע ADA שנסחר ביותר מ-30 בורסות ובעל שווי שוק שממקם אותו כראש רשימת המטבעות הדיגיטליים המובילים בעולם.

שלב II – ביזור (Shelly – Decentralization)

השלב השני הוא תקופת הצמיחה וההתפתחות עבור הרשת. בניגוד לשלב הראשון, שהחל בנקודת זמן אחת בה הוקמה הרשת המרכזית, המעבר לשלב שני נועד להשיג מעבר חלק וסיכון נמוך ללא הפרעות בשירות.

זהו שלב מקיף הכולל בתוכו את הצעדים המוקדמים הקריטיים ביותר במסע של קרדנו לייעל את הביזור – וכמו כל צעדים ראשונים, אלה יהיו הדרגתיים אך משמעותיים. במהלך השלב הראשון הרשת התאחדה, אך ככל שהשלב השני יתקדם יותר ויותר צמתים יעברו להתנהלות על ידי קהילת קארדנו. ברגע שרוב הצמתים מנוהלים על ידי משתתפי הרשת, קרדנו יהיה מבוזר יותר ויהנה מאבטחה וחוסן גדולים יותר כתוצאה מכך.

שלב III – חוזים חכמים (Goguen – Decentralization)

השלב השלישי, שחלקו מפותח במקביל לשלב השני, הינו שלב המערב חוזים חכמים ומהווה צעד משמעותי קדימה ביכולות הרשת. בשלב זה יתווספו אופציות לבניית אפליקציות מבוזרות (DApps) עבור אנשים עם או בלי רקע טכנולוגי.

לסיכום, שלב זה מייצג את השינוי מהיר ביכולותיו של הפרויקט, ופותח את הדרך לפיתוח חוזים חכמים מבוזרים ברמה ארגונית.

שלב IV – דירוג (Basho – Scaling)

שלב ארבע מוקדש לאופטימיזציה, שיפור דירוג הרשת (Scaling), שילוב עם שרשראות צד, סגנונות חשבונאים מקבילים. החזון בשלב זה הוא להפוך את קארדנו לאחת מפלטפורמות הבלוקצ'יין בעלות הביצועים הגבוהים והגמישים ביותר בתעשייה.

שלב V – דירוג (Voltaire – Governance)

השלב האחרון יכלול את החלקים האחרונים הנדרשים לרשת קרדנו כדי להפוך למערכת עצמאית מבוזרת וטהורה המקיימת את עצמה. שבתוך המכלול שלה יכללו גם מערכת הצבעה ומערכת אוצר, משתתפי הרשת יוכלו להשתמש בחלקם ובזכויות ההצבעה שלהם כדי להשפיע על ההתפתחות העתידית של הרשת.

נכון לדצמבר 2020, הפרויקט עבר לשלב 3.

יתרונות וחסרונות

היתרונות והחסרונות של מטבע קרדנו

השימוש ב-Proof of Stake מוזיל עלויות כרייה ומפחית שימוש באנרגיה ביחס לפרוטוקולים כמו Proof of Work.

כמו כן, השימוש במנגנונים טכנולוגיים כמו Sharding ו-Proof of Stake מסייעים בהגברת המהירות של הרשת ושיפור יכולות הביצוע של חוזים חכמים.

לקרדנו יש קהילה גדולה וניכר שהושקע המון לא רק בטיפוח שלה ובפיתוח האקו-סיסטם, אלא גם במחקר האקדמי שבוצע לטובת הפרויקט.

פרויקט ה-Cardano הוא פרויקט שאפתני מאוד שנעזר בשיטות מחקר ופיתוח ברמה אקדמאית, וכאן כנראה נעוצה גם נקודת התורפה שלו: למרות שהפרוטוקול עצמו מפותח באמצעות קוד פתוח, ישנם קווים מנחים ברורים מאוד לגבי אופן הכתיבה של הקוד, כך שתהליך הפיתוח עצמו יוצר תחושה הרבה יותר פורמלית ואדוקה, דבר שעשוי להרתיע מפתחים מסוימים.

בנוסף, צ'ארלס הוסקינסון, מייסד אתריום לשעבר ומייסד קרדנו, הוא דמות בעייתית משתי בחינות: ראשית הוא נתפס כמנהיג הפרויקט, דבר שבאופן אוטומטי (מבחינתי) הופך את הפרויקט למבוזר פחות, בדומה לויטליק בוטרין ברשת אתריום. שנית, הוא מושך תדמית שלילית לאור התבטאויות עבר והווה בטוויטר, ביקורת גדולה משותפיו לשעבר באתריום, ועוד.

לבסוף, Proof of Stake הוא מנגנון שמעודד ריכוזיות בפרספקטיבה ארוכת טווח, שכן ברוב המודלים ישנו יתרון מובהק למאמצים הראשונים, יתרון שצפוי להישמר גם לאורך התפתחות האקו-סיסטם ולפיכך עלול ליצור מבנה תמריצים של רמאויות.

ארנקים מומלצים

ארנק קרדנו מומלץ

המפתחים של Cardano מפתחים בעבורו ארנק מיוחד בשם Daedalus. העובדה שכל מי שמשקיע במטבע משתמש באותו ארנק, מעלה את רמת האבטחה באופן ניכר. לדוגמה, אפשר ליצור מפתחות פרטיים מאובטחים, לאחסן את מטבעות ה-ADA לתוך חוזי נייר בדמות ארנק קר, לפדות תשלומים בצורה מאובטחת ולדעת בדיוק מתי לא ניתן יותר לבטל את ההעברה.

בנוסף, ארנק החומרה המצוין  לדג'ר ננו אקס תומך במטבע ADA וזו תהיה האופציה המועדפת. למדריך המלא עליו.

קניית קרדנו

איך קונים קרדנו?

ישנן שתי דרכים עיקריות לרכישת המטבע ADA. הראשונה היא באמצעות כסף פיאט (דולר, אירו וכו'), ואילו השניה היא באמצעות ביטקוין או את'ריום.

קניית ADA בכרטיס אשראי

בורסת בינאנס השיקה לאחרונה שירות הפקדות בכרטיס אשראי. מדובר בזירת מסחר וותיקה ואמינה, בעלת נפח מסחר גבוה. הכנו לנוחיותכם את המדריך המלא לבורסת בינאנס.

שימו לב, אפשרות רכישה זו עלולה להסתכם בעמלות של כ-5-6%, בין השאר בעקבות עמלות המרת מט"ח.

קניית ADA באמצעות ביטקוין או אתריום

עולם המטבעות הדיגיטליים עודנו צעיר ואיננו מונגש באופן מוחלט. לכן, ישנם מטבעות רבים שניתן לרכוש באמצעות המטבעות ביטקוין או את'ריום בלבד, וביניהם גם ADA.

אם אין ברשותכם ביטקוין או את'ריום, אתם יכולים לרכוש אותם בעמוד קניית ביטקוין שלנו.

אם יש ברשותכם, אלו האפשרויות המומלצות:

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך מלא על בינאנס.

זירת מסחר מעולה אשר ניתן לבצע את הרכישה דרכה. למדריך המלא לבורסת קוקוין.

סקירת מטבעות דיגיטליים פופולריים

בואו ללמוד על המטבעות הקריפטוגרפיים

המדריך עזר לכם? פרגנו לנו בכוכבים

תנו ציון מ-1 עד 5:

3.7/5 – (94 votes)

ואם בא לכם גם לשתף ברשתות החברתיות בכלל פינוק 😍

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן