הכירו את משה חוגג – מייסד סירין לאבס וקרן סינגולריטים [ראיון בג'ונגל]

משה חוגג

ספק אם יש עדיין מישהו שלא מכיר את אחת הדמויות הבולטות בתעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים משה חוגג. בראיון הבא ננסה להבין את החזון של משה, איזה פרוייקטים מעסיקים אותו כרגע והדרך שעבר בהקמת קרן ההשקעות סינגולריטים והסטארט אפ סירין לאבס. ראיונות נוספים אפשר לראות במדור ראיון בג'ונגל.

ספר על עצמך בכמה משפטים

אני נשוי +2, בן ובת, וגר כרגע בתל אביב על אף שגדלתי בבאר שבע. נכנסתי לתחום הביטקוין כשגרתי בניו יורק ב-2013 ולא באמת הבנתי מה זה בהתחלה אלא בעיקר היה לי הרבה מזל ליד המשרד שלי בוול סטריט הוקם 'ביטקוין סנטר' (שכשחושבים על זה די דומה לשגרירות הביטקוין בתל אביב) וככה החלטתי לקנות מבלי להבין מה אני קונה. גם כשנכנסתי לאת'ריום לא כ"כ הבנתי מה אני עושה – לא לקחתי את הזמן לחקור לעומק מה זה ולמה זה, אלא רק בסוף 2016, תחילת 2017, ממש חקרתי את זה לעומק ונכנסתי לתחום חזק.

The rest is history in the making.

לפני חודשיים הצלחת לגייס לא פחות מ-157 מיליון דולר עם סירין לאבס, תוכל לספר לקוראים מה הפרויקט? מה התוכניות העתידיות שלו?

אחד מהדברים הראשונים ששמתי אליהם לב כשנכנסתי לתעשייה הוא שיש קורלציה גבוהה בין כמות הארנקים החדשים בעולם, לבין מחיר המטבע (שזה הגיוני). אבל נוספה לנתון הזה בעיה אחת גדולה, והיא חווית המשתמש. כדי להפוך את המטבעות הקריפטוגרפיים למיינסטרים אנחנו מוכרחים לשפר את חווית המשתמש, אחרת אין לזה שום סיכוי. מצאתי המון סטארטאפים שעוסקים בתשתית, סקיילבליות, הוזלת עלויות – אבל לא מצאתי מספיק שעוסקים בחוויית המשתמש ובעיניי זה אפילו יותר דחוף מסקיילבליות.

בתחילת 2017 העברנו הדרכה על בלוקצ'יין ואת'ריום לכל החברות שבקרן שלי, ואחת מהן הייתה סירין לאבס, שכבר פיתחו את הטלפון שלהם (לטובת הקוראים, חברת סירין לאבס פיתחה טלפון נייד בשם סולרין אשר אופיין באבטחה מתקדמת מאד אך גם בתג מחיר של 15,000$). הטלפון החכם, במציאות של היום, נמצא איתנו כל הזמן וכל ה-dApps שמפותחים בזמן שאנחנו מדברים – לבסוף יגיעו גם לטלפונים. לכן הבנתי שמדובר בצומת חשוב שבעזרתו אפשר לפתור הרבה בעיות.

קניתי שליטה בחברה והפכתי להיות המותג שלה וכך עברנו מייצור טלפונים מאובטחים מאד אבל גם יקרים מאד, לייצור טלפון mass market תוך שמירה על אלמנט האבטחה, איבוד אלמנט היוקרה ולקיחת צעדים לכיוון שיפור חוויית המשתמש – ארנק, המרת מטבעות מאחד לשני (בשיתוף עם בנקור). בקרוב אף יתפרסם שיתוף פעולה עם קרדאנו במחקר ופיתוח.

אנחנו בוחנים כל מיני פתרונות כדי לאפשר גם את ההמרה הנוחה, ואף טראנזקציות ללא עלות (אך עם זה מתקשים מכיוון שזה בא על חשבון הסוללה, הרי מישהו צריך לחשב את הטראנזקציה). ב-IOTA למשל הטכנולוגיה היא סוג של עבודה בשביל האחר. Feeless, אך ניצול אנרגיה של אחרים לטובת הרשת. צריך להבין לאנרגיה יש עלות, אבל העלות תהיה מאד פחותה ביחס לעלויות של היום.

כחלק מפעילותך בתחום אתה משקיע בלא מעט סטארטאפים ו-ICOs ישראליים. איך זה מסתדר עד כה?

האמת שבהתחלה משום מה הגיע המון 'זבל'. התקשנו עם זה מאד, אבל החלטנו לעמוד בהבטחה שלנו והשקענו ב'זבל' את'ר אחד ב-ICO. עם זאת, יש 6 פרויקטים שהשקענו בהם למעלה מ-5 מיליון דולר כ"א ויש עוד לפחות 2 שאנו נמצאים עימם במו"מ מתקדם. בחודש וחצי הקרוב לרובם יהיו טוקן (היחידים שהוציאו עד עכשיו טוקן היו Bitjob).

האם אתה מחזיק במטבעות אלטרנטיביים? אם כן, תוכל לחלוק עם הקוראים באיזה מטבעות ולמה?

וודאי שאני מחזיק. אני מחזיק בהרבה אלטים – אין לראות את זה כייעוץ כמובן – אבל אני חושב ש-EOS פרויקט מאד מעניין. יש להם קרוב ל-2 מיליארד דולר בחשבון הבנק שלהם וזהו סכום כסף שעם צוות איכותי כמו שיש להם ורעיונות כמו שיש להם אפשר לעשות המון. בחודש יוני, כשההנפקה תסתיים ומלאי המטבעות ייעצר, הם יוכלו סופסוף לשחרר משהו יותר וואלידי ואז יהיה לנו מתחרה אמיתי לאת'ריום. קרן ההשקעות של נובוגרץ קיבלו מהם 300 מיליון דולר להשקיע בפרויקטים שייבנו ויוטמעו בפלטפורמת איאוס.

בהמשך לירידות ולחדשות הרעות שחודש ינואר הביא איתו – לאן אתה רואה את שוק הקריפטו הולך בשנים הקרובות?

בטווח הקצר אני חושב שהולכות להיות הרבה מלחמות רגולציה. אנשים שנמצאים בשוק הזה הרבה זמן כבר התרגלו לירידות של 20%-30% ביום, ויודעים לעמוד בזה. זה אף פעם לא קל – אבל ללא ספק לומדים להתמודד טוב יותר. גם אני בפעם הראשונה שחוויתי את הירידה הזאת – רעדו לי איברים בגוף.

בכל זאת לדעתי הסיטואציה היא שיש פה שילוב של רגולציה שנלחמת (למשל האמריקאים חוסמים כרטיסי אשראי) ונוצר ווייב שלילי שיוצר לחץ ומשתלב עם ידיים 'חלשות' שבורחות מפניקה. שחקנים גדולים בשוק עשו איזשהו סיבוב ויש הרבה מניפולציות, ולכן לדעתי הלוויתנים עוד לא סיימו עם השוק. אפשר לשים לב איך בכל רגע נתון שמים חומות מכירה (בספר הפקודות בזירות המסחר) וכו', ועד שלא תהיה רגולציה זה לא יעצור.

לדעתי בלוקצ'יין מבחינה טכנולוגית היא לא מעניינת – היא איטית, לא יעילה, ושרת מרכזי עושה את העבודה טוב יותר.

ההבדל היחיד הוא שהיא משקפת מקום שנשאלת בו שאלה אחת  – מי שולט?  זוהי טכנולוגיה של פוליטיקה. ברגע שארה"ב תגיד "לא" על זה – היא למעשה תאמר לך שאתה לא חופשי ושהיא לא דמוקרטית. לכן לדעתי בטווח הזמן הבינוני הם לא יוכלו לעשות את זה. הם יכולים להציק, הם יכולים להפריע מאד, אבל הם לא יכולים לעצור את זה. ברגע שנגיע לנקודה הקריטית  של 'האם אנחנו דמוקרטיה חופשית' או 'כלא מתקדם ונוח' – הסכר יישבר ותהיה התפוצצות – השערים ייפתחו, הרגולציה תהפוך למחבקת במקום לסוטרת ואין לדעת לאין זה יגיע.

איך היה לפגוש את מסי?

היה מגניב לאללה. אני אוהד ברצלונה ומאד מעריך אותו, והאמת שדיברנו עם כל מיני כוכבים בעולם שהתאימו להגדרה שלנו ולצרכים שלנו. אבל לשמחתי (הסמויה) הצוות של מסי היו הכי מהירים. בכללי היה מאד נחמד לקחת מישהו שפונה לקהל הרחב ולתת לו משימה שתעזור לנו להגיע לקהל הרחב. בשורה התחתונה – הכי חשוב שהטלפון הושק!

טוב משה, שמחנו מאד לארח אותך ב-Crypto Jungle, מאחלים לך המון בהצלחה עם סירין לאבס ועם מיזמים נוספים!

תודה רבה, שמחתי להתארח!

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

צוות האתר

צוות האתר

קריפטו ג'ונגל הוא בלוג ואתר חדשות שמסקר את עולם הבלוקצ'יין, ביטקוין, את'ריום ושאר המטבעות הדיגיטליים. באתר מדריכים, חדשות וסקירות שיעזרו לך להישאר מעודכן.
צוות האתר

צוות האתר

קריפטו ג'ונגל הוא בלוג ואתר חדשות שמסקר את עולם הבלוקצ'יין, ביטקוין, את'ריום ושאר המטבעות הדיגיטליים. באתר מדריכים, חדשות וסקירות שיעזרו לך להישאר מעודכן.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן