רשות המסים קבעה – הביטקוין ויתר המטבעות הדיגיטליים הינם נכס, ולא מטבע

מיסוי ביטקוין

אירחנו את רון צרפתי, עו"ד ורו"ח בתחום הרגולציה והמיסוי, בדגש בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים והבלוקצ'יין – על מנת שיעשה לנו סדר בחוזר שפרסמה הבוקר רשות המסים.

לאחר יותר משנה של המתנה מאז פירסמה רשות המיסים את עמדתה בנושא מיסוי ביטקוין וקריפטו עוד בינואר 2017, פורסם היום החוזר הרשמי של רשות המיסים לעניין היבטי המיסוי של המטבעות הדיגיטליים בישראל.

לפי גישת רשות המיסים בחוזר, הביטקוין אינו נחשב ל"מטבע" מאחר והוא לא מונפק על ידי בנק מרכזי, ובכך אין הוא נחשב ל"הילך חוקי" בישראל או במדינה אחרת בעולם, כפי שדורשת הגדרת "מטבע" בחוק בנק ישראל.

לפי עמדת רשות המיסים, הביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים נחשבים לנכס פיננסי, ומאחר והם מוגדרים כך, הרי שיש לשלם מיסים בגין רווחים שנוצרים ממכירת אותם מטבעות.

מי שמכר מטבע ברווח יהיה חייב בדרך כלל במס בשיעור של 25% – ככל ומדובר בהשקעה פאסיבית והונית שהוא ביצע.

מנגד, מי שביצע עסקאות מכירה במסגרת "עסק" או עסקת אקראי, עלול לשלם מס פירותי ושולי לפי המדרגות הרגילות בשיעור של עד 50% (כמו כל הכנסה עסקית אחרת או הכנסת עבודה רגילה).

המס ייקבע בהתאם לעובדות הפרטנית של המקרה – הדבר תלוי בזהות המוכר, היקף פעילות המסחר שלו – ההיקף הכספי והיקף הטרנזאקציות, היקף המומחיות והידע שלו בתחום, האם הוא נטל הלוואות חיצוניות לצורך ההשקעות בקריפטו וכדומה.

כמו כן, יש לקחת בחשבון שפעילות מסחר עסקית כפופה הן לחבות במס הכנסה והן לחבות במע"מ (לרוב יש צורך להירשם במע"מ כמוסד כספי, בדומה לגופים פיננסיים אחרים).

לפי רשות המיסים, הכנסה מכרייה של מטבעות חייבת במס הכנסה כהכנסה עסקית החייבת במס שולי וכן במע"מ. לכן כל מי שכורה מטבעות חייב להירשם במע"מ ובמס הכנסה ולדווח על הכנסות אלה.

עסקים המקבלים ביטקוין

בכל עסקה בה מתקבלת תמורה בביטקוין או כל מטבע דיגיטאלי אחר תמורת שירות או מוצר שהם מציעים מכירה יש לפעול כמו כל עסקה רגילה אחרת, אשר חייבת במס הכנסה ומע"מ כמו כל עסקה אחרת בעסק. במקרה של מכירה תמורת ביטקוין מדובר למעשה בעסקת חליפין (בארטר) בה נמכר מוצר/שירות תמורת מטבע דיגיטלי (נכס אחר).

לגבי עסקים שכאלה – קודם כל, חשוב לנהל ארנקים דיגיטליים באופן נפרד וברור, כך שרק בארנקים שיוגדרו כארנקים עסקיים יתקבלו תשלומים בביטקוין אשר העסק מקבל בגין המכירות שלו. כמו כן, יש לבצע רישום מלא ומסודר של כל הטרנזאקציות, תוך רישום כל המידע הנחוץ גם במערכת הנהלת החשבונות של העסק.

בנוסף, יש לזכור לפעול באותה צורה שהעסק פועל בגין כל עסקה רגילה שהוא מבצע – להנפיק לקונה חשבונית מס וקבלה עם כל פרטי העסקה, כולל מחיר העסקה לפי שווי המוצר/השירות בהתאם למחירון של העסק, או לפי השווי ההוגן של התמורה ששולמה (למשל בהתאם למחיר הביטקוין במועד העסקה בבורסה הישראלית Bit2C).

חשוב גם לוודא כי כל המידע הרלוונטי מועבר לרו"ה"ח שמלווה את העסק.

במקרה בו העסק לא ימיר ישר את המטבע שקיבל לשקלים, הרווחים שנוצרו לעסק בעת מימוש מעליית הערך של הביטקוין, יהיו חייבים במס רווח הון – אם מדובר בהשקעה הונית פאסיבית, או במס שולי – אם זו הכנסה עסקית.

חשוב ביותר לשמור תיעוד מקסיאלי בגין כל הפעולות בקריפטו כולל מידע על הארנקים הדיגיטאליים, היסטוריית מסחר, וכל אסמכתא בקשר לתשלומים באמצעות העברות בנקאיות וכרטיס אשראי, או כל צילום מסך שיעזור לתמוך בעובדות המקרה, כולל פירט על עסקאות של מזומן מול אדם פרטי (אקסל, מיילים, הסכמים, צילומי מסך וכיוצ"ב).

אומנם, רשות המיסים הביעה את עמדתה הרשמית בנושא המטבעות הדיגיטאליים (וטוב שכך), אולם חשוב לזכור שיתר הרגולטורים במדינה טרם פירסמו את עמדתם המגובשת והרשמית, ובכלל זה בנק ישראל, רשות ניירות ערך, רשות שוק ההון ורשות איסור הלבנת הון.

כפועל יוצא, להערכתי הציבור צפוי להמשיך ולהיתקל בזמן הקרוב בבעיות בעת העברת כספים לרכישת ומכירת ביטקוין, לאור הקשיים שמערימים הבנקים בנושא.

לצערי, המצב כיום פוגע גם במי שמממש ביטקוין ונערך בהתאם לדווח ולשלם את המס בגין רווחיו כפי שדורשת רשות המיסים, אשר נתקל פעמים רבות בחסמים שמערים עליו הבנק בעת הבקשה להעברת כספי המימוש לחשבון הבנק שלו.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

רון צרפתי

רון צרפתי

עו"ד ורו"ח בתחום הרגולציה והמיסוי, בדגש בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים והבלוקצ'יין/
רון צרפתי

רון צרפתי

עו"ד ורו"ח בתחום הרגולציה והמיסוי, בדגש בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים והבלוקצ'יין/

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן