הכירו את סטלר (Stellar)

רשת התשלומים המבוזרת

סטלר (Stellar) היא תשתית תשלומים פתוחה שתוכל לשרת את הקהילה הבינלאומית. הכוונה כאן היא לא רק לתשלומים בתוך הרשת, אלא גם להעברת כספים מהירה בין חשבונות בנקים ומוסדות בינם לבין עצמם או בינם לבין אנשים פרטיים (ובכך יש דמיון מסוים בין סטלר לומנס לבין רשת ריפל).

דרגו את XLM מ-1 עד 5:

4.5/5 – (20 votes)

היצע ושווי שוק

שער סטלר וכמות המטבעות

המטבע המקורי של הרשת נקרא באופן לא מפתיע Stellars וההנפקה הראשונית כללה 100 מיליארד יחידות ממנו (ההיצע המקסימלי המדויק הוא 103,689,123,972). בנובמבר 2019 חתך הארגון המייסד את היצע המטבעות וכיום הנפח המקסימלי המדויק הוא 50,001,806,812.

ב-2015 שונה שם המטבע ל-(Lumens (XLM במטרה להבדיל אותו מהרשת עצמה וארגון ה-Stellar. נכון להיום, נמצאים בסירקולציה כ-22.1 מיליארד מטבעות.

מדי שנה מצטרפים להיצע המקסימלי עוד כ-1% שמצטרפים לסירקולציה על בסיס שבועי.

עמלת ההעברה של XLM היא 0.00001 יחידות ועמלה זו הולכת למאגר עמלות שחוזר לסירקולציה (ללא קשר לאינפלציה השנתית). מלבד זאת, העמלות הללו משמשות ככלי למניעת ספאם והתקפות באמצעות הצפת הרשת בבקשות על מנת למוטט אותה (מתקפת Denial of Service). אם הרשת מזהה משתמש ששולח טרנסאקציות עם כוונה זדונית של הצפת הרשת, היא מתוכננת להעלות לו את העמלה שהוא משלם בהתאם לשימוש המופרז.

כמו כן, קיימת שכבת הגנה נוספת כוללת סכום מינימלי של 20 XLM שכל חשבון חייב להחזיק, וזאת על מנת למנוע שימוש לרעה ברשת באמצעות שימוש בחשבונות מזויפים.

את שווי השוק של המטבע אתם יכולים לראות מתעדכן בצד שמאל.

צוות הפיתוח

מי עומד מאחורי מטבע סטלר

הפיתוח של סטלר מתבצע על ידי ארגון Stellar.Org שהוא ארגון ללא מטרת רווח ואין בו מחזיקי מניות. המטרה המוצהרת שלו היא לאפשר לאנשים להשתמש בשירותים פיננסים בעלות נמוכה ועל ידי כך להילחם בעוני ולמקסם את הפוטנציאל הכלכלי של הפרט.

על מנת להשיג מטרה זו, הארגון לא מסית עלויות אל אנשים פרטיים ומוסדות. במקום זאת, 5% מהמטבעות מההפקה הראשונית נועדו לכיסוי העלויות והארגון עצמו מקבל תרומות המוכרות לצורכי מס מהציבור, בין היתר מהארגון של גוגל (Google.org) לתמיכה בארגונים טכנולוגיים.

חשוב להדגיש שקיימת הפרדה בין הארגון לבין הטכנולוגיה של הרשת. הטכנולוגיה של רשת ה-Stellar היא מבוזרת ומתבססת על עקרונות הקוד הפתוח, אף אחד לא שולט בה והיא למעשה שייכת לקהילה.

את Stellar ייסד ג'ד מק'קלב אשר ייסד (במשותף) אף את רשת התשלומים ריפל.

איך זה עובד?

איך עובד מטבע סטלר

הרשת של סטלר עובדת בצורה מבוזרת על גבי שרתים שונים אליהם מחוברים שילוב של אנשים פרטיים ומוסדות שונים, כאשר השרתים שומרים את ההיסטוריה של כל ההעברות בתוך ספר החשבונות (ה-Ledger) באמצעות השרשרת.

כל מי שמעוניין להעביר תשלומים, מעלה את הכספים שלו אל תוך העוגן (Anchor) שלו ברשת המקושר אל הארנק הווירטואלי שלו. למעשה, אפשר לדמות את העוגן לחשבון שמחזיק את הכספים עבורנו, כמו למשל חשבון בנק או קרן השקעות ואת הארנק למזומן.

ההמרה בתוך הרשת נועדה לדלג מעל הצורך לבצע העברה בנקאית או דרך חברת האשראי. בשל כך, גם המטבעות מומרים בצורה אוטומטית. לדוגמה, ניתן לשלוח מספר מסוים של דולרים ולקבל אותם ביורו על פי שער ההמרה הנמוך ביותר באותו הרגע. באותו אופן, אפשר להמיר מטבעות לשימוש עצמי, בין אם מדובר במטבעות פיאט ובין אם מדובר במטבעות דיגיטליים.

ההמרה מתבצעת באחת משלוש דרכים:

  • על סמך ההצעה הקודמת בתור ההזמנות.
  • על סמך שער החליפין למטבע הפנימי שלה, ה-XLM ובחזרה למטבע הרצוי (המרה כפולה).
  • אם אין הצעה רלוונטית, האלגוריתם הפנימי יחפש שרשרת של המרות בתוך הרשת.

פלטפורמה להנפקות טוקן ראשוניות (ICO)

ניתן ליצור טוקנים על גבי רשת Stellar. בעוד שרשת את'ריום למשל דורשת יכולות תכנות גבוהות ולמידת שפת תכנות חדשה (Solidity), ברשת סטלר אין כך הדבר.

  • בפלטפורמה קיים מנגנון מובנה פשוט ליצירת טוקן אשר נגיש לכולם.
  • לטוקנים עצמם יש יכולות מובנות איכותיות כגון תמיכה בטרנסאקציות מולטי-סיג, חלוקת דיווידנדים, הגבלה למספר/כמות מחזיקי טוקנים ועוד.
  • בפלטפורמה פועלת בורסה מבוזרת אשר יכולה לאפשר לכל טוקן ברשת סטלר להיסחר מול טוקנים אחרים מבלי להסתמך על בורסה ריכוזית. כלומר, מהרגע שהטוקנים מונפקים – הם כבר יכולים להיסחר.

יתרונות וחסרונות

היתרונות והחסרונות של מטבע סטלר

ההעברה בתוך הרשת מתבצעות בצורה המזכירה את PayPal, אך היא גמישה יותר ולמעשה אפשר לשלוח כספים בתוך הרשת באותה קלות בה אנו שולחים הודעת דואר אלקטרוני. יכולת בלעדית של הרשת היא אפשרות להקפיא כספים אפילו אם הם נשלחו למשתמשים אחרים. במצב כזה לא ניתן לבצע פעולות בכספים, אלא רק להחזיר אותם לשולח. התהליך עצמו מהיר ולוקח בסך הכול 3-5 שניות.

לרשת יש יתרון משמעותי כאשר מדובר בתשלומים קטנים, מיקרו-טרנסאקציות  (בדומה לאפליקציות) מכיוון שבצורת התשלומים הקלאסית, העמלות המצטברות מגיעות לסכומים משמעותיים. גם עמלות חליפין בין מטבעות או העברה חוצת מדינות הן זולות יותר באופן משמעותי.

יתרון נוסף הוא אופן היישום של הארנק הווירטואלי: באמצעות סטלר אפשר לשלוח "כסף נייד" על גבי כל רשת סלולרית ללא קשר לתשתית עליה היא בנויה. האינטגרציה נעשית בין היתר באמצעות כלים ייעודים למפתחים. זמן האינטגרציה הממוצע הוא נמוך יחסית ולוקח בין 120 ל-200 שעות, תלוי במיומנות ובניסיון של צוות הפיתוח.

חוסר תלות

מבחינה טכנית, לא רק שהרשת עצמה מבוזרת, אלא שהיא כוללת כמה ליבות על גבי שרתים שונים שנועדו למנוע מצב של איבוד מידע. מבנה זה גורם לכך שהרשת היא עצמאית ולא תלויה במפתחים של Stellar.org על מנת להמשיך לפעול.

תמיכה מחברות ידועות

לא מעט חברות גדולות ומפורסמות מעוניינות להתחיל לבצע שימוש ברשת, הגדולה והידועה ביותר מבניהן היא IBM, אבל ברשימה זו נכללות גם Tempo, Parkway Projects (חברה פיננסית בניגריה) ו-Deloitte (אחת מפירמות ראיית החשבון הגדולות בעולם).

בנוסף, במהלך 2020 הצהיר בנק גרמני שישיק מטבע דיגיטלי צמוד-אירו על בסיס רשת הבלוקצ'יין של סטלר, ואף הבנק המרכזי של אוקראינה הצהיר כי יפתח את המטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי שלו – על גבי הרשת גם כן.

בחרנו לשים את היכולת הבלעדית של אפשרות הקפאת הכספים כחיסרון גם כן. אמנם יש יתרון בכך שניתן "להציל טעויות". עם זאת, עלול להיווצר שימוש לרעה במנגנון הזה ולכן מדובר גם בחיסרון.

חסרון נוסף ומובהק הוא שעל אף היות הרשת מבוזרת, באחריותו של ארגון ה-Stellar.org להחזיק ולתפעל את חלוקת הלומנס העתידית. כאמור, 5% נלקחו מראש למימון צוותי הפיתוח. בנוסף, ב-2016-2017 חולקו ב-Airdrop כ-5 מיליארד מטבעות למחזיקי ביטקוין וריפל. כיום כ-40% מהמטבעות נסחרים ושאר ה-30 מיליארד מתוקצבים כך:

  • 12 מיליארד מטבעות עבור קרן הפיתוח של הארגון
  • 10 מיליארד מטבעות עבור קרן ההשקעות של הארגון
  • 6 מיליארד מטבעות עבור מטרות צמיחת קהילת המשתמשים (שיווק)
  • 2 מיליארד מטבעות עבור תמיכה ברשת סטלר

בשורה התחתונה, אנו נאלצים לסמוך על הארגון ללא מטרות הרווח Stellar.org שאכן יפעל כפי שהוא מציג זאת, ונכון להיום כל ה-30 מיליארד מטבעות שטרם נכנסו לסירקולציה המהווים כ-60% מסך המטבעות עדיין נמצאים אצלו.

ארנקים מומלצים

ארנק סטלר מומלץ

יש לא מעט ארנקים שיכולים לשמש לאחסון, אבל לא כולם אמינים באותה מידה. הנה הארנקים המוצלחים ביותר:

    • Stargazer – ארנק בקוד פתוח הזמין לכל מערכות ההפעלה השולחניות וגם אנדרואיד. תומך בחשבונות ורשתות מרובות. מתמקד בממשק פשוט וידידותי בלי יותר מדי הסחות דעת.
    • Ledger Nano X – ארנק החומרה הידוע ביותר שמתחבר לכל מחשב באמצעות USB וכולל גם מסך למעקב אחרי טרנסאקציות.
    • Centaurus Stellar Wallet – ארנק מובייל לאנדרואיד בקוד פתוח. הארנק יוצר כתובות אוטומטית לחשבון אם אין כזו, מציג את המאזן של החשבון ומאפשר לבצע העברות ידניות ישירות מכתובת לכתובת או דרך ברקוד QR. תומך בהעברה בין מטבעות שונים.
    • ארנק אדג' (Edge) – ארנק לטלפון החכם בעל קוד פתוח וביקורות מצוינות. תומך במטבעות נוספים מלבד XLM.

קניית סטלר

איך קונים סטלר?

קניית XLM עם כסף פיאט (שקל, דולר, אירו)

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך מלא על בינאנס.

בורסה וותיקה מאד בעולם המטבעות הדיגיטליים אשר ניתן לרכוש בה דאש בנוסף למגוון מטבעות. למדריך המלא על הבורסה לחצו כאן.

זירות מסחר וותיקה מאד אשר ניתן לבצע את הרכישה דרכה.

קניית XLM עם ביטקוין או אתריום

ביטקוין ואת'ריום הם 'השער' לעולם המטבעות הדיגיטליים. לכן ישנן דרכים רבות לרכוש את XLM עם 'מעבר' בביטקוין או באת'ריום תחילה.

אם טרם רכשתם ביטקוין או אתריום, אלו המדריכים עבורכם:

אם ברשותכם ביטקוין או אתריום, אלו האפשרויות עבורכם:

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך מלא על בינאנס.

חלפן מטבעות דיגיטליים מוכר מאד שמאפשר קנייה מהירה ונוחה. הכנו עבורכם אף מדריך מלא על חלפן צ'יינג'לי.

סקירת מטבעות דיגיטליים פופולריים

בואו ללמוד על המטבעות הקריפטוגרפיים

המדריך עזר לכם? פרגנו לנו בכוכבים

תנו ציון מ-1 עד 5:

4.5/5 – (20 votes)

ואם בא לכם גם לשתף ברשתות החברתיות בכלל פינוק 😍

כתיבת תגובה

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן