מהן הנפקות טוקן ראשוניות (ICO) ומהו טוקן בכלל?

טוקן

הנפקות טוקן ראשוניות (Initial Coin Offerings) הן התופעה העיקרית של עולם המטבעות הדיגיטליים בשנה וחצי האחרונות, ועל כך אין ספק. מעל 8 מיליארד דולר גויסו בתקופת הזמן הזו, ולכן רצוי שתהיו מודעים לתופעה. במאמר הבא נעשה לכם סדר: מהו טוקן, מה המשמעויות של הנפקות טוקן ראשוניות וכיצד מתייחסות הרשויות השונות לעולם ה-ICO.

רקע כללי

הנפקות טוקן ראשוניות (ICO) הן דרך גיוס כספים חדשה מההמונים, אשר כרוכה בהנפקת מטבע דיגיטלי המוגדר כ'טוקן'. בשנים הראשונות של התופעה גויסו מאות מיליוני דולרים בצורה לא מפוקחת, לטובת פרויקטים מסוימים אשר לרוב עוסקים בתחום המטבעות הדיגיטליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין גם כן.

לחלקכם ICO מצלצל מוכר, וזה ככל הנראה משום שהוא מזכיר את המונח IPO – Initial Public Offerings – הנפקת מניות ראשונית של חברות. השוני בין ICO ל-IPO טמון בכמה אלמנטים:

  • ב-IPO המשקיעים זוכים לאחוזים מהחברה ודיווידנדים, בעוד שב-ICO המשקיעים מקבלים טוקן (מטבע דיגיטלי) עבור השקעתם – עם ציפייה שערכו יעלה בעתיד ככל שהפרויקט יוכיח עצמו.
  • IPO הוא מעמסה רגולטורית אשר דורשת שלל אישורים ותקציבים, מסגרות זמן והגבלות זמן. ב-ICO לעומת זאת, רק עכשיו מתחילות הרשויות לעשות סדר – לאחר שמיליארדי דולרים גויסו לפרויקטים בתחום.
  • משך הגיוס ב-IPO לרוב ארוך יותר משמעותית ממשך הגיוס ב-ICO.
  • בעוד ש-ICO פתוח להמונים כולם, וכל מי שמעוניין יכול להשקיע, ב-IPO ישנן הגבלות על השתתפות בהנפקה.

עם זאת, ישנו הבדל אחד עיקרי בין ICO ל-IPO שראוי לציון בנפרד לדעתי:

ב-IPO על המגייסים לעבור כאמור תהליכים רגולטוריים מכבידים אשר דורשים תקציבים רבים, אך לא זו הדרישה היחידה אלא ברוב המקרים עליהם להציג כבר אב-טיפוס של מוצר, או Proof of Concept (הוכחת היתכנות) מסוג אחר.

ב-ICO לעומת זאת, לא דרושה שום הוכחת היתכנות, ובחלק המקרים אין אף מפת דרכים אשר מלווה את הפרויקט. כלומר, תיאורטית (וזה קרה) אנשים יכולים פשוט להמציא איזשהו שימוש לטכנולוגיית הבלוקצ'יין שאינו בעל קשר למציאות אך נשמע טוב – ולגייס מיליוני דולרים ללא שום צורך לתת על כך דין וחשבון.

מצד אחד, זה חלק ממה שהופך את ההשקעה ב-ICO לכה מסוכנת (ואחוזי התשואה בהתאם). אך מצד שני, היתרון שאני נוטה לראות כאן הוא שנפתחות דלתות לגיוסי כספים של יזמים דלי תקציב עם רעיונות בעלי פוטנציאל גבוה.

הפרויקטים הראשונים שגייסו כספים עבור טוקנים דיגיטליים היו Mastercoin (שלאחר מכן מיתגו מחדש ל-Omni), אתריום ו-NXT. גיוסים אלו היו פריצת סכר ה-ICO שהובילה בהמשך להתנהגות הבועתית של 2017/18, כאשר כל פרויקט גייס מאות אלפי אם לא מיליוני דולרים, כאמור לרוב ללא שום הוכחת היתכנות.

נכון להיום, לפי CoinMarketCap, יש כ-700 טוקנים רשומים. לרשימה הזו הולכים להתווסף מאות (אם לא אלפי) פרויקטים עוד במהלך שנת 2018, כאשר ה'הייפ' סביב התופעה ממשיך.

מהו טוקן?

טוקן (Token), או לפי הטרמינולוגיה החדשה של הרשות לניירות ערך "אסימון", הוא מטבע דיגיטלי אשר מונפק בחוזה חכם על גבי רשת בלוקצ'יין קיימת שמאפשרת זאת. הטוקן יכול לייצג נכס, מטבע או זכות החזקה (Equity).

ויטליק בוטרין, מייסד פלטפורמת את'ריום (אשר נכון לכתיבת מילים אלו בעלת שווי השוק השני בגודלו), הבין כי ישנו קושי למפתחי תוכנה ללמוד את התחום החדש שכן היה עליהם לחקור את קוד התכנה הפתוח של פרוטוקול הביטקוין ולהסיק ממנו את מה שיכלו (ורלוונטי) לפרויקט היזמי שלהם.

כחלק מהצורך להתגבר על הקושי הזה ולחשוף את התחום למפתחי תכנה נוספים, פיתח ויטליק את פלטפורמת את'ריום שמטרתה להוות 'מחשב על עולמי' אשר ניתן לבנות עליו תוכנות – או במילים אחרות, חוזים חכמים.

כלומר אם לסכם, טוקן הוא נכס דיגיטלי אשר נבנה על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין קיימת (בעלת מטבע משלה, כפי שבאת'ריום קיים המטבע את'ר), במטרה ראשונית לגיוס כספים ובמטרה עתידית להוות אמצעי התשלום או המודל הכלכלי של המוצר שייפתחו המגייסים.

כחלק מהתפתחות הרגולציה בעולם, הובן כי ישנם שני סוגים של טוקנים.

טוקן כנייר ערך – Security Tokens

טוקן אשר ייחשב כנייר ערך הינו טוקן אשר מקנה זכויות דומות לניירות ערך מסורתיים כגון מניה, אגרת חוב או יחידת השתתפות. רוב הטוקנים כיום עונים לקטגוריה זו. למשל, פלטפורמת נאו.

טוקן כמטבע – Utility Tokens

טוקן אשר ייעודו הוא לשמש כאמצעי תשלום, סליקה או חליפין בלבד, שלא במיזם ספציפי, ושאינו מקנה זכויות נוספות ו/או נשלטים על ידי גורם מרכזי. למשל, ביטקוין ולייטקוין.

לאן זה הולך?

עתיד ה-ICO הולך ומתבהר מיום ליום ככל שהרשויות הרגולטוריות ברחבי העולם מגבשות דעה ועמדה. ככל הנראה שמודל ה-ICO הולך להמשיך להתקיים, אך במידה מצומצמת יותר ככל שהרשויות יחלו לאכוף את חוקיהם על הטוקנים שנוצרים.

על פניו, נראה שהוא לא הולך להחליף לחלוטין את מודל ה-IPO, אלא להחמיא לו ולהשלים אותו במקומות בהם בניית מודל כלכלי לאקוסיסטם חדש תהיה רלוונטית.

קישורים רלוונטיים

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן