הכירו את טרון (Tron)

פלטפורמת תוכן ובידור מבוזרת

טרון (Tron) הוא פרוטוקול מבוזר הפועל על בסיס טכנולוגיית הבלוקצ'יין שמטרתו ליצור מערכת בידור מבוססת תוכן חופשי מסביב לעולם. טרון הוא פרויקט שקם בשנת 2017 ע"י ג'סטין סאן. בפרויקט מנסים ליצור אינטרנט מבוזר אשר יאפשר לכולם ליצור תוכן משלהם, כולל אתרים ואפליקציות, בצורה חינמית ומהירה. חשבו על זה כניסיון לשלב את נטפליקס, יוטיוב, App Store ופלטפורמת המשחקים Steam.

דרגו את TRX מ-1 עד 5:

4.5/5 – (10 votes)

היצע ושווי שוק

שער טרון וכמות המטבעות

הגיוס הראשוני של טרון (TRX) התרחש במשך תקופה קצרה של שלושה שבועות בלבד, במהלך חודש אוגוסט של 2017. במהלך התקופה הזו גייס הפרויקט 70 מיליון דולר, תמורת 55% מהטוקנים בלבד. 35% מהטוקנים הועברו ל'קרן טרון' לטובת פיתוח האקוסיסטם, ו-10% הנותרים הועברו כתשלום לחברת Joy Technology Co, שהקימה את Peiwo ובבעלותו של ג'סטין סאן.

ה-10% הללו מעלים שאלות רבות בנוגע למהו טיב התשלום, סוגיה שטרם סופקה לה תשובה.

כרגע נמצאים בסירקולציה כ-67 מיליארד מטבעות מתוך היצע מקסימלי של 100 מיליארד. לפחות עד ינואר 2020 לא צפויים להתווסף מטבעות נוספים לסירקולציה, שכן המטבעות שהועברו ל'קרן טרון' נמצאים "בהקפאה" (נעולים בחוזה חכם).

את שווי השוק אתם יכולים לראות מתעדכן בצד שמאל.

צוות הפיתוח

מי עומד מאחורי מטבע טרון

המנכ"ל והמייסד של טרון הוא ג'סטין סאן, שנבחר לרשימת "30 אנשי הטכנולוגיה המובילים מתחת לגיל 30" על ידי מגזין פורבס אסיה ב-2017. סאן פיתח את אפליקציית Peiwo המיועדת לעשות שימוש בפרוטוקול טרון ומציעה שירותי סטרימינג של מוזיקה, אך ידועה בעיקר ביכולתיה לחבר בין אנשים על סמך תחומי עניין ואנליזה קולית, מה שהופך אותה למקבילה של סנאפצ'ט במזרח הרחוק מבחינת פופולריות וגישה אל הקהל הצעיר.

בנוסף לפיתוח האפליקציה הידועה, סאן שימש בתור הנציג של חברת ריפל בע"מ בסין.
סאן הצליח לאסוף סביבו רשימה גדולה של מפתחים, מעצבים ואנשי שיווק ומכירות שחלקם שימשו בתפקידי מפתח בעלי באבא ובאיידו (מנוע החיפוש הגדול בסין). חלק גדול מהם בוגרי "פרויקט 985" לתגבור החינוך האקדמאי בסין ובעלי תארים מתקדמים.

הגוף המפתח את טרון הוא "קרן טרון" (Tron Foundation) היושב בסינגפור ומתבסס על העקרונות אותם תבע טים ברנרס-לי הנחשב "לאבי האינטרנט". לפיכך, קרן טרון הוא ארגון ללא מטרת רווח הגודל בשקיפות, הוגנות ופתיחות. הרווחים שנוצרים מהפעילות השוטפת משמשים לפעילויות נוספות וארגון אירועים, ולא לשם גריפת רווחים אל כיסיהם של המפתחים.

איך זה עובד?

איך עובד מטבע טרון

פלטפורמת טרון מבוססת על אלגוריתם הקונצנזוס Proof of Stake (הוכחת ההחזקה) תוך שילוב אלגוריתם Tendermint – אלגוריתם חסין בעיית הגנרלים מביזנטין. באלגוריתם של טרון, קונצנזוס של 2/3 מהרשת יספיק לאישור הבלוק, ואף יהיה ניתן לשלב עם מנגנון ה-PoS את מנגנון הכרייה (PoW) בדומה למה שאת'ריום מנסה לעשות.

בנוסף, טרון השיקו מאין גרסה חדשה משלהם ל-Masternodes, בה יש בחירות דמוקרטיות לבחירת 27 Super Representives (נציגי על) אשר יהיו צמתים ברשת בעלי זכויות רבות יותר, ויקבלו עבור זה תרומה רמה (32 מטבעות TRX לבלוק). ניתן לקרוא בהרחבה כאן.

לפי ה-Whitepaper של טרון, תוכל הפלטפורמה להתמודד עם 1500 טרנסקציות בשנייה, וכל בלוק ייצא כל 15 שניות לרשת. כמו כן, החתימה הדיגיטלית של טרון מבוססת על משולש למפורט, כלומר היא חסימה בפני התקפות של מחשבי קוואנטום.

כמו כן, הפלטפורמה של טרון משלבת חוזים חכמים מתקדמים בשלל שפות תכנות.

ערכי הליבה של טרון

הפרויקט טרון מנסה "לרפא את האינטרנט" ע"י הפיצ'רים הבאים:

  1. מידע חופשי וללא שליטה ריכוזית.
  2. מערכת אקו-סיסטם של תוכן אשר משתמשיה יוכלו לקבל נכסים דיגיטליים (טוקנים) בתמורה להפצת תכניהם.
  3. פלטפורמת ICO ללא חסמי כניסה ועם יכולת לפזר נכסים דיגיטליים.
  4. תשתית לבורסה מבוזרת לנכסים דיגיטליים (כגון משחקים) ושווקי חיזוי.

המטבע של טרון – TRX

Tronix, או בקיצור TRX, הוא המטבע של פלטפורמת טרון. עד לסוף יוני 2018 היה טרון טוקן על גבי רשת את'ריום, אך לאחר מכן השיקו את רשת הבלוקצ'יין של הפרויקט והטוקן הוחלף למטבע בפני עצמו.

כעת, נבצע הפרדה בין TRX ל-TRON20:
TRX משמש כדלק של הפלטפורמה, בדומה לאת'ריום, ואיתו משלמים לחוזים חכמים (לצורכי הקמת אפליקציות מבוזרות או שיתוף תכנים). הוא למעשה המטבע הראשי והעיקרי של הרשת.

TRON20 הוא סוג טוקן שעונה לסט חוקים מסוימים שהגדירו מתכנתי פלטפורמת טרון, באופן דומה לכך ש- TRX היה טוקן על גבי את'ריום. כלומר, טוקנים מסוג TRON20 יהיו טוקנים אשר נבנו על גבי פלטפורמת טרון וערכם יינבע מהשימוש בהם.

לדוגמה, כאשר פירטנו על ג'אסטין סאן, מייסד הפלטפורמה, סיפרנו שהוא יזם את Peiwo – הסנאפצ'ט הסיני. Peiwo מתוכננים להקים אפליקציה מבוזרת משלהם על גבי פלטפורמת טרון, ולהערכתנו הטוקן שלהם (שיהיה מסוג TRON20) ייקרא PWO או משהו דומה.

(TronPower (TP

כחלק מניסיונו של הפרויקט להפוך את מטבעות TRX להשקעה ארוכת טווח, הם השיקו את TP: היכולת לנעול את המטבעות שלכם בתוך ארנק, לטובת זכויות מוגברות עתידיות כגון זכות הצבעה (בפלטפורמה). אפשרות זו תינתן כמובן רק כאשר הפלטפורמה תושק, ונשתדל לצרף מדריך בהקדם.

לצורכי הדגשה, לא ניתן יהיה לסחור ב-TP אלא הוא מהווה התחייבות ארוכת טווח.

מפת הדרכים של טרון

תהליך ההקמה של טרון בנוי ממספר שלבים (Phases). הראשון מבניהם (Exodus) התחיל ב-2017 והאחרון מבניהם (Eternity) אמור להסתיים ב-2023.

1. שלב ראשון – Exodus – מדובר בשלב ההתחלתי שמספק פלטפורמה לשיתוף קבצים ולמעשה לא משתמש בשום אלמנט של רשת בלוקצ'יין קיימת. שלב זה עומד להסתיים בקרוב (יוני 2018).

2. שלב שני – Odyssey – בשלב זה ניתן תמריץ למאמצים מוקדמים להשתתף בפרויקט וליצור קהילה של צרכנים ויוצרים שישתפו ביניהם תכנים. שלב זה מבוסס על מודל הדומה להוכחת ההחזקה (PoS). ההחזר שכל אחד מקבל על התכנים שהוא משתף לא מבוססים על צפיות או הקלקות, מכיוון שאלו מדדים שקל לבצע עליהם מניפולציה. במקום זאת, המדד העיקרי יהיה מקושר למידת השיתוף וההפניות לתכנים.

בסופו של דבר, היוצרים יתוגמלו ב-TRX, אבל מכיוון שהם לא בהכרח יחזיקו את המטבע, אלא ערך תואם, יהיה צורך להשתמש בפלטפורמה שאינה דורשת שימוש בארנק

4+3. שלב שלישי ורביעי – Great Voyage / Apollo – זהו השלב בין היוצרים ייצרו מותג משל עצמם, עם אפשרות לטוקנים תואמים וגיוס ראשוני (ICO), גם כן על פי מודל הוכחת ההחזקה. מבחינה זו, טרון יצטרך לפתח שרשרת שתהיה דומה לאת'ריום עם חוזים חכמים בשפת טיורינג.

5. שלב חמישי – Star Trek – שלב זה מתעתד להעניק לטרון יכולות חיזוי ולתת למי שמעוניין בכך אפשרות להמר על האופן בו הרשת תתפתח (או תתנהג) על מנת לקבל הטבות שונות.

6. שלב אחרון – Eternity  שלב זה אמור למקסם את היכולת של המשתמשים ליצור לעצמם בסיס של תרומות ומוניטיזציה על סמך הגידול בנפח הקהילה ואימוץ הפלטפורמה הייחודית של טרון.

יתרונות וחסרונות

היתרונות והחסרונות של מטבע טרון

החזון של טרון מתרחב אל מעבר לפן הטכני אל תחום הבידור והתוכן, מה שמגדיל מאוד את קהל היעד שלו. זוהי גם הסיבה שבין אנשי המפתח ניתן למצוא לדוגמה אנשים כמו Tang Binsen שיצר את אחד ממשחקי המובייל הפופולריים ביותר כיום, Clash of Kings. זהו יתרון משמעותי לעומת פרויקטים אחרים שמתבססים בעיקר על אנשים המגיעים מהעולם הטכני של הנדסה ותכנות.

יתרון נוסף הוא שטרון משולב כבר באפליקציה מאוד פופולרית (Peiwo), דבר שיאפשר פידבק גדול על האופן בו הרשת פועלת כבר בשלבי ההקמה ושימוש בממד רחב כבר בשלביה הראשונים.

חשוב לציין לטובה שהפרויקט לא רק שעומד בזמנים, אלא מקדים אותם בכחצי שנה.

לבסוף, טרון רכשה את ביטורנט (BitTorrent) בסכום של 126 מיליון דולר, והגדילה את מאגר משתמשיה הפוטנציאלי בצורה משמעותי. מטרת הרכישה היא להכניס מודל כלכלי לשיתוף קבצים באינטרנט, אשר מתגמל את המשתפים ומאפשר לרכוש הורדות מהירות יותר.

מבחינת אבטחה, ישנה ביקורת רבה על אלגוריתם ה-PoS באופן כללי (שלא הוכח כחסין להתקפות ב-100%), ועל אחת כמה וכמה על אלגוריתם ה-PoS אותו טרון מנסה לשלב בפלטפורמה שלב אשר נקרא Raft. לפי מחקרים האלגוריתם אותו טרון ישלבו בפלטפורמה הוא אלגוריתם שמצריך ריכוזיות גבוהה, או שלא יהיה חסין בפני מתקפות. ככה שעל פניו נראה שלטרון יהיה המון להוכיח מבחינה טכנולוגית.

בנוסף, אופן המימוש של השלב השלישי והרביעי עשוי ליצור גודש על הרשת ולהפוך את תהליך האימות של כל אחד מהגיוסים הפרטיים לבעייתי. מעבר לכך, הגיוסים האלו פותחים פתח למתקפות שונות, ובכלל זאת מתקופת סיביל (מתקפה בה התוקף יוצר מספר גדול של זהויות במטרה להעניק לעצמו השפעה חזקה) ומתקפות על תהליך החליפין עצמו. מסמכי ההקמה של טרון מתייחסים לבעייתיות הזו בקצרה ומציינים שיש ליצור רשת מבוזרת עבור כל מטבע, אך לא בטוח שזה מספיק.

על פי ג'ואן בנט, היוצר של IPFS, פרוטוקול להעברת קבצי היפרמדיה בשיטת עמית לעמית (p2p), חלקים גדולים ממסמך ההקמה הטכני (ה-Whitepaper) של טרון מועתקים אחד לאחד מ-IPFS, וחלקים אחרים מתארים עקרונות בסיסיים של רשתות עמית לעמית.

כאשר סאן נשאל מדוע אין במסמכים האלו התייחסויות למסמכים עליהם הוא מתבסס, סאן ענה שהמתרגמים מסינית לשפות האחרות פספסו לא רק את ההתייחסויות האלו, אלא גם פרטים חשובים אחרים. אפילו אם סאן יכול להוכיח זאת (המסמכים כבר לא נמצאים באתר), העובדה שהוא בעצמו מודה שהתרגום אינו מדויק היא מדאיגה…

בנוסף לחשש הזה, סאן עצמו הוא דמות שנויה במחלוקת משתי בחינות עיקריות: ראשית אפשר לומר שהוא דמות ריכוזית אשר מנהיגה את הפלטפורמה. כך שבעוד שהפלטפורמה הינה בעלת קוד פתוח וצמתים מבוזרים, בסופו של דבר יש לו השפעת מנהיג שהיא רבה מאד. שנית, בקרב הקהילה הוא נתפס בעיקר כאיש שיווק שרוצה "להריץ" את המטבע של טרון ולהגדיל את ערכו. 

ארנקים מומלצים

ארנק טרון מומלץ

אלו האפשרויות המומלצות להחזקת המטבע טרון:

    1. ארנק לדג’ר ננו אקס (Ledger Nano X) – ארנק מטעם חברת לדג’ר הצרפתית. מכיל מגוון רחב יותר של מטבעות ביחס לטרזור – נחשב מאובטח באותה מידה. גם כאן, הכנו עבורכם את המדריך המלא לארנק לדג’ר.
    2. ארנק טרזור (Trezor) – נחשב לוותיק ביותר. מדובר בארנק מאובטח מאד ובעל חוויית משתמש מצוינת. בנוסף לביטקוין ואת'ריום, יכול טרזור להכיל עוד מספר מטבעות נוספים. הכנו עבורכם את המדריך המלא לארנק טרזור.
    3. Tron Chrome Wallet – הרחבה לגוגל כרום אשר מהווה ארנק למטבע TRX.
    4. Tron Wallet – ארנק מובייל למחזיקי אייפון ואנרואיד. נוח לשימוש, נתמך ע"י הקרן של טרון והינו קוד פתוח. עם זאת, איננו יכול להחזיק בטוקנים שנוצרו על גבי רשת טרון, אלא רק את TRX בלבד. מדריך שימוש בארנק.

קניית טרון

איך קונים טרון?

ישנן שתי דרכים עיקריות לרכישת המטבע TRX. הראשונה היא באמצעות כסף פיאט (דולר, אירו וכו'), ואילו השניה היא באמצעות ביטקוין או את'ריום.

קניית TRX בכרטיס אשראי

בורסת בינאנס השיקה לאחרונה שירות הפקדות בכרטיס אשראי. מדובר בזירת מסחר וותיקה ואמינה, בעלת נפח מסחר גבוה. הכנו לנוחיותכם את המדריך המלא לבורסת בינאנס.

שימו לב, אפשרות רכישה זו עלולה להסתכם בעמלות של כ-10%, בין השאר בעקבות עמלות המרת מט"ח.

קניית TRX באמצעות ביטקוין או אתריום

עולם המטבעות הדיגיטליים עדיין צעיר וחדש, ולפיכך ישנם קשיים לרכוש מטבעות מסוימים. במקרה של טרון, הוא כמעט ואיננו נסחר אל מול הדולר (וכמובן שלא נסחר מול השקל) ולכן אנו ממליצים לרכוש ביטקוין או את'ריום תחילה, לפי המדריך הייעודי שהכנו עבורכם: כיצד לקנות מטבעות אלטרנטיביים באמצעות ביטקוין או את'ריום?

אם כבר ברשותכם ביטקוין או את'ריום, אתם יכולים לרכוש את TRX דרך:

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך המלא על בורסת בינאנס.

חלפן הכספים המאפשר לבצע המרת קריפטו לקריפטו דרכו. קל יותר לשימוש ומהיר מבינאנס, אבל עם עמלות מעט גבוהות יותר. בנוסף, הכנו עבורכם את המדריך המלא לחלפן הקריפטו צ'יינג'לי.

זירות מסחר וותיקה אשר ניתן לבצע את הרכישה דרכה. למדריך המלא על בורסת קוקוין.

סקירת מטבעות דיגיטליים פופולריים

בואו ללמוד על המטבעות הקריפטוגרפיים

המדריך עזר לכם? פרגנו לנו בכוכבים

תנו ציון מ-1 עד 5:

4.5/5 – (10 votes)

ואם בא לכם גם לשתף ברשתות החברתיות בכלל פינוק 😍

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן