הכירו את וורג' (Verge)

אנונימיות היא שם המשחק

וורג' (Verge) הוא מטבע קריפטוגרפי אשר נשען על טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומטרתו לספק העברות אנונימיות. המטבע XVG יצא לאור בשנת 2014 כאשר שמו המקורי של המטבע היה DogeCoinDark, אך בשנת 2016 שונה השם ל-וורג' על מנת למנוע קונוטציה שלילית עם פעילות לא חוקית והרשת האפלה (DarkWeb). למשך תקופה הצטייר וורג' כבעל פוטנציאל להתחרות במונרו, זיקאש ומטבעות אנונימיים מובילים אחרים, אך מספר התקפות שבוצעו נגד הרשת גרמו לאיבוד אמון במטבע.

דרגו את XVG מ-1 עד 5:

3.8/5 – (5 votes)

היצע ושווי שוק

שער וורג' וכמות המטבעות

המטבע של Verge נקרא XVG. כרגע נמצאים בסירקולציה כ-16,000,000,000 מטבעות מתוך מספר מקסימלי של 16.5 מיליארד מטבעות. נכון לכתיבת מילים אלו, הגמול לבלוק הוא 730 מטבעות ובלוק נוצר כל 2 וחצי דקות.

צוות הפיתוח

מי עומד מאחורי מטבע וורג'

בניגוד לפרויקטים אחרים שעומדים מאחוריהם חברות או לכל הפחות ארגונים וקרנות ללא מטרות רווח, Verge הוא פרויקט בקוד פתוח שמנוהל כולו על ידי קהילה של כמה עשרות מפתחים ואנשי שיווק המזדהים בכינוי שלהם בלבד. לאחרונה ישנן שמועות על כך שישנו רק מפתח פעיל אחד.

איך זה עובד?

איך עובד מטבע וורג'

בכדי להבין כיצד וורג' פועל, צריך קודם כל להבין מה מונע את הפרטיות המלאה של הגולשים ברשת: כל מכשיר המחובר לאינטרנט עושה זאת דרך ספק השירות שלו (ISP), ספק השרות המשמש כמתווך מקנה לכל מכשיר (או משתמש אם תרצו) כתובת IP משלו ומעביר את המידע למחשב או מכשיר אחר המחובר לאינטרנט, אשר גם לו יש כמובן כתובת IP.

כיום מכשירים המחוברים באופן קבוע לרשת עשויים להשתמש באותה כתובת IP במשך זמן רב, ולכן ספק השרות יכול ללמוד לא מעט על הפעילות שלהם ברשת. זו גם הסיבה אגב שמצב פרטיות בדפדפנים כמו כרום לא מאפשר פרטיות מוחלטת גם אם המידע אודות הגלישה לא נשמר בתוך הדפדפן עצמו.

על מנת להתגבר על הבעיה הזו, וורג' משתמש בשני פרוטוקולים : TOR ו-I2P.

Tor הוא ראשי תיבות ל-The Onion Router ("נתב הבצל"). הסיבה לכך היא שהמידע בתוך Tor מנותב באמצעות מספר שכבות של הצפנה דרך כמה תחנות ממסר שונות המהוות צמתים בתוך הרשת. באופן זה, המידע עובר דרך מספר כתובות IP ושום צומת לא יכול לדעת את הנתיב המלא שהמידע יעבור/ הנתיב עצמו מאוחסן בספריות הכוונה על פי רשימות משתנות.

פרוטוקול Wraith

פרוטוקול Wraith (רוח רפאים) מאפשר למשתמשים לבחור בין העברות פרטיות לבין העברות ציבוריות. ההעברות הפרטיות הן שקופות ומהירות. ההעברות הפרטיות משתמשות בכתובות חשאיות (Stealth Addresses) המנותבות דרך Tor. כל כתובת חשאית היא כתובת חד פעמית וניתן לבצע ממנה את ההעברה. בזכות הפרוטוקול, רק המכשיר אליו מועבר התשלום הוא זה שיכול לזהות את הכספים ולקבל אותם.

השימוש בכתובות חשאיות דומה לאופן בו פועל המטבע האנונימי המתחרה, מונרו. מנגד, הפרוטוקול של מונרו מורכב יותר, ולכן גם יותר אפקטיבי. אך הפרוטוקול של Verge פותח בקלות יחסית על בסיס קריפטוגרפיה של עיקולים אליפטיים (Elliptic Curves) המאפשרת להסכים על מפתחות וחתימות בלי לחשוף אותם לצד שלישי.

כרייה

הקונצנזוס של כריית המטבע XVG מבוסס על כמה אלגוריתם 'הוכחת העבודה' (Proof of Work). ניתן לכרות באמצעות 5 אלגוריתמים שונים לחישוב פונקציות הגיבוב:  Scrypt, X17, Lyra2rev2, myr-groestl ו-blake2s.

יתרונות וחסרונות

היתרונות והחסרונות של מטבע וורג'

ל-Verge ישנם שני יתרונות עתידיים שיכולים להגדיל את האטרקטיביות שלו ולהפוך אותו לבטוח יותר.  השיפור הראשון יגיע בדמות "החלפות אטומיות" (Atomic Swaps), תכונה שמאפשרת להקפיא כספים בשרשרת אחת על סמך שחרור של כספים משרשרת אחרת, וזאת באמצעות נעילות מבוססות זמן ונעילות גיבוב. שיתוף הפעולה הזה אמור להפוך את Verge לבטוח יותר.

בנוסף, באמצעות פיתוח בשם (Rootstock (RSK יהיה ניתן להוסיף שרשרת צדדית ל-Verge שהתפקיד שלה יהיה לעבד חוזים חכמים בדומה לאת'ריום. Rootstock עוד לא הופעל, אך הוא אמור להיות תואם לשפת טיורינג. למרות שהמטבעות של Rootstock יהיו נפרדים, הם יהיו בעלי ערך שווה ל-XVG ולכן יהיה קל יחסית לפעול בתוך RSK. קצב ההעברות (טרנסקציות) אמור להיות גבוה במיוחד ולעמוד על 2000 לשנייה.

בתחילת חודש אפריל 2018 הרשת של וורג' הותקפה עקב באג שהעניק לתוקף (או התוקפים) את היכולת להשתמש באותו אלגוריתם למספר בלוקים שונים, וכך הוא היה יכול להיות להשיג שליטת רוב של 51% ולגנוב מספר נכבד של מטבעות: במקרה של Verge בין רבע מיליון ל-3.9 מיליארד, תלוי את מי שואלים…
הנזק אמנם תוקן באמצעות הארד פורק, וכדי למנוע מקרה דומה, היה צורך ליצור פרוטוקול חדש לשרשרת בנתיב חדש ובסופו של דבר לבטל את הנתיב הישן.

התקיפה הזו גרמה כמובן מבוכה למפתחים ואחד התוקפים הוסיף שמן למדורה וכתב בפורומים של הקהילה הודעה ולפיה כי יש לפחות עוד שתי נקודות תורפה נוספות שמאפשרות לנצל את הרשת. גם אחרי התקיפה, מספר משתמשים נפלו קורבן לציוץ מזויף בטוויטר שהבטיח להם פיצוי אם ישלחו למפצה מטבעות את'ריום (מה שכמובן לא קרה).

חיסרון נוסף הוא אנונימיות צוות הפיתוח. בעוד שהגיוני שצוות העובד על פרויקט אשר יוכל לשמש ארגוני פשע ירצה להסתתר, זה מוריד מרמת האמון בהם.

כמו כן, במהלך חודש מרץ 2018 ביקשו צוות המפתחים כספים מהקהילה לטובת "שותפות ענקית סודית". המהלך הזה עורר תהיות רבות בעולם הקריפטו, שכן אם הפרויקט עובד טוב – למה צריך כסף לשותפות ענקית?
בסופו של דבר גויסו כ-3 מיליון דולר והתברר שהשותפות הענקית היא לא פחות מ-Pornhub, אחד מאתרי הפורנו הגדולים בעולם, אך הסיבה שמדובר בחיסרון היא שכאמור – למה צריך לשלם לשותפות? כמה שולם? האם המפתחים לקחו חלק מהכסף אף הם?

ארנקים מומלצים

ארנק וורג' מומלץ

  1. הארנק העיקרי ל-XVG הוא Electrum שתומך בפרוטוקולים של TOR ו-I2P. הוא מאפשר לאחסן מטבעות במצב לא מחובר ולאחר מכן לבצע את ההעברה במחשב מחובר מבלי לחשוף את המפתח הפרטי. בעזרת Electrum אפשר גם לדרוש מספר אישורים ולהפוך את ההעברה לבטוחה יותר. בנוסף לכל זאת, הוא מהיר יחסית הודות לכך שהוא מסוגל להתחבר לשרתים מבוזרים ואין צורך להריץ צומת שלם או לשלוף את כל ההיסטוריה של השרשרת. את הארנק ניתן להוריד דרך העמוד הרשמי של Verge.
  2. Windows Tor QT Wallet – הארנק הרשמי והקליינט המלא של וורג'. מאפשר פרטיות רבה יותר אך דורש סנכרון מלא של הבלוקצ'יין (תהליך שלוקח הרבה יותר זמן וצורך הרבה יותר אנרגיה).
  3. ארנק לטלפון אנדרואיד – Android Tor Wallet.

קניית וורג'

איך קונים וורג'?

ישנן שתי דרכים עיקריות לרכישת המטבע XVG. הראשונה היא באמצעות כסף פיאט (דולר, אירו וכו'), ואילו השניה היא באמצעות ביטקוין או את'ריום.

קניית XVG בכרטיס אשראי

בורסת בינאנס השיקה לאחרונה שירות הפקדות בכרטיס אשראי. מדובר בזירת מסחר וותיקה ואמינה, בעלת נפח מסחר גבוה. הכנו לנוחיותכם את המדריך המלא לבורסת בינאנס.

שימו לב, אפשרות רכישה זו עלולה להסתכם בעמלות של כ-10%, בין השאר בעקבות עמלות המרת מט"ח.

קניית XVG עם ביטקוין או את'ריום

עולם המטבעות הדיגיטליים עדיין צעיר וחדש, ולפיכך ישנם קשיים לרכוש מטבעות מסוימים. המטבע וורג' כמעט ואיננו נסחר אל מול הדולר (וכמובן שלא נסחר מול השקל) ולכן אנו ממליצים לרכוש ביטקוין או את'ריום תחילה, לפי המדריך הייעודי שהכנו עבורכם: כיצד לקנות מטבעות אלטרנטיביים באמצעות ביטקוין או את'ריום?

או ברשותכם ביטקוין או את'ריום, הדרכים המומלצות לרכישת וורג' הן הבאות:

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר. למדריך המלא על בורסת בינאנס.

חלפן הכספים המאפשר לבצע המרת קריפטו לקריפטו דרכו. קל יותר לשימוש ומהיר מבינאנס, אבל עם עמלות מעט גבוהות יותר. בנוסף, הכנו עבורכם את המדריך המלא לחלפן הקריפטו צ'יינג'לי.

בורסה וותיקה ומצוינת בעלת חווית משתמש נוחה מאד, אך תהליך אימות ארוך. הכנו עבורכם את המדריך המלא לבורסת ביטפינקס.

סקירת מטבעות דיגיטליים פופולריים

בואו ללמוד על המטבעות הקריפטוגרפיים

המדריך עזר לכם? פרגנו לנו בכוכבים

תנו ציון מ-1 עד 5:

3.8/5 – (5 votes)

ואם בא לכם גם לשתף ברשתות החברתיות בכלל פינוק 😍

כתיבת תגובה

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן