סטטוס הביטקוין: על מה ולמה הירידה האחרונה, ופנינו לאן? ניתוח פונדמנטלי וטכני

ימים אדומים פוקדים אותנו השבוע, עם שבירה מנטלית חשובה (שנדון בה מיד) בגרף הביטקוין. הביטקוין ירד בימים האחרונים מ-7,700$ ל-6,700$, ובמאמר שלפניכם נשתדל לעשות עבורכם סדר על מצב הביטקוין ושוק המטבעות הדיגיטליים, הן מבחינת ניתוח גרפי טכני והן מבחינת ניתוח פונדמנטלי.

ניתוח גרפי טכני הוא תורה שלמה בפני עצמה, אשר אנו יודעים שרבים מכם אינם מאמינים בה. לכן, בכדי לשחרר את חלקכם מוקדם, נתחיל עם הניתוח הפונדמנטלי.

ביטקוין – מה איתך בימינו?

אם לומר בכנות, קצת קשה לדעת מהיכן להתחיל. כל כך הרבה דברים קורים שלתעדף אותם זהו אתגר לא פשוט. לכן פשוט נזרוק דברים על המסך וניתן לכם לתעדף אותם בעצמכם.

חדשות אחרונות

  1. חקירת מניפולציות בבורסות בארה"ב –  הוול סטריט ג'ורנל, עיתון מוכר מאד בארה"ב, מדווח שהרגולטורים בארה"ב החלו לדרוש מסמכים ועדויות מזירות מסחר הפועלות בארה"ב אשר החוזים העתידיים של בורסת CME נשענים עליהן כאינדקס, זאת בעקבות חשדות על מניפולציות במחיר של סוחרים בהן. הבורסות במוקד הן ענקיות השוק: קוינבייס, ביטסטאמפ, קראקן ו-itBit, ונדמה שתחל חקירה גדולה מאד שמטרתה לתפוס את המניפולטורים. יש הטוענים שזוהי הסיבה העיקרית לירידה האחרונה.
  2. פריצה לבורסה נוספת – בורסת קוינרייל (Coinrail) הקוריאנית הוקמה לפני קצת פחות משנה ותפסה תאוצה במהרה. אתמול דיווחה בבלוג שלה על פריצה שהסתכמה בגניבת טוקנים בשווי של כ-40 מיליון דולר, ומכה נוספת לאמון בבורסות. זכרו כלל חשוב – אם המפתח הפרטי לא אצלכם, הביטקוין (או המטבעות) לא שלכם. לכן אם אינכם סוחרים יומיים, אנא מכם הפחיתו סיכונים והחזיקו את המטבעות בארנקים קרים.
  3. רגולציה בקנדה – הממשלה הקנדית היא האחרונה שמשחררת טיוטה לרגולציה על שוק המטבעות הדיגיטליים שכוללת כללי "הכר את הלקוח" מקפידים מאד כדי למנוע הלבנות הון. בנוסף, יוכרו הבורסות והחלפנים העוסקים בתחום כנותני שירותי כס, מה שצפוי להקשות על התהליכים הביורוקרטיים להפעיל עסק משם. לבסוף, כל עסקת המרה של 10,000$ (קנדיים) ומעלה תהיה מחויבת בדיווח של הבורסות/החלפנים לרשויות.
  4. "ביטקוין ויתר המטבעות לא הולכים לשום מקום" – כך אמר יו"ר הוועדה למסחר בחוזים עתידיים על נכסים, רוסטין בנהאם. לטענתו הרגולטורים מבינים שהמטבעות הדיגיטליים לא הולכים לשום מקום ויהפכו לחלק מהכלכלה בכל מדינה בעולם.

סגוויט ורשת הברק

השימוש וההטמעות של סגוויט ממשיכות להתרחב, ונכון לכתיבת מילים אלו כ-40% מהטרנסקציות (בממוצע) נעשות באמצעות כתובות סגוויט. המשמעות של זה היא עמלות נמוכות משמעותית, הורדת עומס מהבלוקים ומן הסתם שזמני העברה מהירים יותר בהתאם.

בנוסף, רשת הברק (Lightning Network) ממשיכה לצבור תאוצה כבר הגיעה לכ-2,400 צמתים הפועלות ברשת, 8,400 ערוצים פתוחים וקיבולת של כ-23 ביטקוין (בשווי של מעל 150,000$). מאחורי הקלעים מפותחים ארנקים חדשים לרשת הברק, דרכי הנגשה ליצירת צומת, ואנו מקווים שבהקדם האפשרי נתחיל להשתמש ברשת הברק ולהעביר כסף ממקום למקום במהירות בלתי נתפסת.

סגוויט ורשת הברק, בשיתוף עם מעבר הבורסות ל-Batching*, הובילו לעמלות נמוכות ביותר (מבחינת כמות סטושי לבייט, עפ"י מנגנון חישוב העמלות בביטקוין) שהיו מאז 2012.

*איחוד שליחת טרנסקציות – כלומר כאשר 100 לקוחות מושכים כסף מהבורסה, במקום לשלוח 100 טרנסקציות שונות, הבורסות מבצעות טרנסקציה אחת עם 100 פלטים.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מהירידה המשמעותית שיש בביצוע טרנסקציות ברשת, אשר לוקחת בזה חלק גם כן.

הדבר החשוב שנוטים לשכוח בימים כאלו

כשאנו רואים את הפורטפוליו שלנו יורד אנחנו נותנים לרגש להשתלט ולקבל את ההחלטות עבורנו. חשיבה רציונלית, או לפחות קבלת החלטות כמה שיותר רציונלית, תוביל אותה להצלחה רבה יותר לא רק בהשקעות או במסחר, אלא בכל החלטה שניקח בחיינו. ניטרול הרגש הוא הכרחי מאד, ונסביר למה לדעתנו עלינו לנטרל אותו כשמדברים על ביטקוין:

ביטקוין הוא מהפכה כלכלית. בעוד שישנם מטבעות אלטרנטיביים רבים אשר מתיימרים להחליפו, ביטקוין בינתיים היחיד שהצליח למצוא את האיזון המרבי בין אבטחת הרשת, מידת הריכוזיות בה, ונוחות שימוש + מהירות. לאלו מכם שבקיאים ידוע שמציאת האיזון היא משימה על סף הבלתי אפשרית. אם נרצה רשת מהירה יותר, זה ייאלץ לבוא על חשבון ריכוזיות או אבטחה, וההפך הוא הנכון גם כן.

במהלך עשר שנותיו הצליח ביטקוין להתמודד מול מתקפות מכל המגוון: מניעת שירות (מתקפת הספאם שהייתה בחודש נובמבר האחרון במטרה להעלות את עמלות הביטקוין למחיר בלתי פרופורציונלי, אך אסייג שעוד אין הוכחות פרט להיגיון בריא), מתקפות אבטחה (רשת שמכילה מיליארדי דולרים נמצאת תחת מתקפה מתמדת) וכמובן מתקפות ריכוזיות שאתם יכולים לקרוא עליהם בהרחבה במאמר על סגוויט.

הביטקוין הצליח לעמוד בפני המתקפות הללו בגלל הכוח הטמון בו – בהוספת 2.5 מיליארד אנשים לכלכלה הגלובלית, בהפחתה משמעותית של כוחם ושליטתם של הבנקים בחיינו, בניסיון מניעה של מדיניות כלכלית ממשלתית כושלת, ובהחייאת מדינות עולם שלישי אשר חוו על בשרם את הנ"ל.

הסיבות הללו, ביחד עם הצלבה פשוטה של כמות הכסף בעולם והפוטנציאל הגלום בביטקוין, עוזרות לנו לנטרל את הרגש ולהבין שמבחינת פוטנציאל – אנחנו בקושי בהתחלה. כיום בביטקוין יש כ-116 מיליארד דולר, ובכלל השוק כ-300. אם רק ניקח 20% מהזהב, ו-20% מהשטרות והמטבעות הקיימים בעולם ונשים אותם בביטקוין, נגיע לשווי דולרי של 185,000$ לביטקוין אחד, בחישוב גס. בנוסף, ישנם כ-23 מיליון כתובות ארנקי ביטקוין שנוצרו, ואם ננקוט בהיגיון בריא בו כל אדם מחזיק במספר כתובות, 'נפרגן' ונגיע ל-10 מיליון משתמשים בביטקוין. חפשו בגוגל "כמה אנשים יש בעולם" ותחלקו 10 מיליון בזה 🙂

בשורה התחתונה, לפני שנעבור לניתוח גרפי טכני, קחו הכול בפרופורציות, וזכרו לעשות זום-אאוט ולתפוס את התמונה הרחבה.

שתי הערות שוליים חשובות בטרם נמשיך הלאה:

  • זכרו לא להחזיק מטבעות בסכומים שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.
  • אין לראות את האמור במאמר זה כייעוץ השקעות, אלא האחריות היא אחריותכם הבלעדית.

ביטקוין – ניתוח טכני

מבחינת ניתוח גרפי טכני, ננתח שני אלמנטים שאנו מוצאים לנכון:

  1. סטטוס הביטקוין בטווח הקצר.
  2. השוואת הגרף הנוכחי לגרפים של 2014 ו-2011 (הבועות הקודמות שהתפוצצו).

סטטוס הביטקוין בטווח הקצר

בטווח הקצר נרצה לבחון את נקודות התמיכה וההתנגדות שביטקוין צפוי להיתקל בהן. עבור מי שלא מכיר, קווי תמיכה הם קווים בהם הקונים ("השוורים") צפויים לנסות להשתלט על המחיר ואילו קווי התנגדות אלו קווים בהם המוכרים ("הדובים") ינסו להשתלט על המחיר. למעשה קווי תמיכה והתנגדות מהווים זירת מלחמה בין המוכרים לקונים, כאשר המנצח מחליט את כיוון תזוזת המחירים. בנוסף ניעזר באינדיקטורים כגון MACD ו-RSI להבין את המומנטום בשוק.

נעיין בגרף ה-4 שעתי (4H) הנפוץ.

  1. מסמן עבורנו הסתכלות על קווי תמיכה והתנגדות. נתחיל קווי המגמה (הקווים הצהובים). קו המגמה העולה היווה תמיכה חזקה על פני החודשים האחרונים, ואתמול הוא נשבר כלפי מטה עם הרבה נפח מסחר (כלומר פעילות שוק מרובה). המשמעות של זה היא שכעת הוא הפך לקו התנגדות אותו ינסו השוורים לשבור. קו המגמה היורד מנגד (צהוב אף הוא) מסמל לנו התנגדות צפויה שכן זהו קו אותו המחיר ניסה לפרוץ ללא הצלחה מספר פעמים.
    מעבר לזה, ניתן לעיין בתיבות האדומות והירוקה. האדומות מהוות קווי התנגדות פוטנציאליים, ואילו הירוקה קו תמיכה חזק. מתחת ל-6580$, התמיכה הגדולה הבאה היא ב-6,000$. אדגיש ברשותכם את המשמעות של מספר עגול בקווי תמיכה והתנגדות. מספר עגול הוא מספר שמבחינה פסיכולוגית עולה ליותר אנשים במחשבות כאשר הם מניחים פקודות מכירה או קנייה. לפיכך, ההיסטוריה מלמדת אותנו שניתן לצפות להתנגדות ולתמיכה חזקים במספרים עגולים.
    לבסוף, נתייחס לממוצעים הנעים של 25, 50 ו-200 יום. ניתן לראות שממוצע 25EMA ניסה לחצות את ה-50EMA כלפי מעלה במהלך שהיה מסתמן כשינוי מומנטום חיובי, אך נתקל בהתנגדות מסיבית וצלל כלפי מטה. ממוצע 50EMA "רודף" אותו כלפי מטה, וכעת שניהם נהפכו להתנגדות חזקה עבור תזוזת המחירים. אם נזכה לראות בקרוב את המחיר מתנגש עם ממוצע 200EMA, נצפה ל"קרב" אינטנסיבי מאד בין המוכרים לקונים בנקודה זו.
  2. הנקודה השנייה מתייחסת למדד ה-RSI, מדד העוזר לנו להבין מתי הנכס (או המטבע) נמצאים במצב של קניית יתר או של מכירת יתר. כאשר המדד נמצא מתחת ל-30 (על פי התיאוריה) הנכס במכירת יתר ואילו כאשר המדד נמצא מעל 70 הנכס בקניית יתר. במקרה שלנו, על מנת להחמיר עם עצמנו יותר, אנו נעזרים ב-25 ו-ב75 בהתאמה בכדי להישען על המדד עם הסתברות גבוהה יותר להצלחת מהלכי מסחר. במקרה של הביטקוין ניתן לראות שה-RSI נמצא כבר מאתמול מתחת ל-25 ואף שבר קו תמיכה חזק במדד. בנוסף, קו המגמה היורד (הצהוב הקטן) צפוי להיות התנגדות בטווח הקצר.
    המשמעות של המדד היא שבטווח הקצר אנחנו יכולים לצפות ל"ריבאונד" לפחות לאזור ה-7,000$ להערכתנו, שם יהיה המבחן הבא.
  3. מדד ה-MACD הוא אחד המדדים הפופולריים לזיהוי שינויי מומנטום. לפנינו ניתן לראות כיצד קו ה-MACD (הכחול) מתרחק מקו הסיגנל (הכתום) בצורה חדה מאד. המשמעות של זה היא שגם מדד ה-MACD מראה לנו שהגרף אוברסולד (כלומר במצב של מכירת יתר) ושניתן לצפות לריבאונד, גם אם קל, בטווח הקצר.

בועת 2013/4 לעומת בועת 2017/8

כחלק מהמחקר הטכני שערכתי, נחשפתי לעובדה שהגרף של 2017/8 מתנהג דומה להפליא לגרף התפוצצות הבועה של 2014, אך במהירות גבוהה יותר משמעותית (פי 3). לכן, נבחן את הגרף ה-3 ימים (3D) והשבועי של הביטקוין נכון לימים אלו. לפניכם הגרף ה-3D.

  1. נקודת השבירה של קו המגמה העולה. שבירה מנטלית של קו תמיכה חשוב מאד על פני מעל חצי שנה.
  2. ירידה מהותית בווליום, כלומר בהתעניינות בביטקוין.
  3. קו ההתנגדות הצפוי ל-RSI (אזור 40~) לעומת קו התמיכה שנבחן ברגעים האלו באזור ה-RSI 30.
  4. קו ה-MACD חוצה כלפי מטה מה שמעיד על שינוי מומנטום שלילי (כלומר לטובת ירידות). אינדיקטור צולע שמחזק את השבירה.

וכעת לגרף השבועי (לטובת ההשוואה אל מול 2014):

  1. כך נראית השבירה בגרף השבועי.
  2. המחשה ויזואלית רחבה יותר של הירידה הגדולה בווליום המסחר.
  3. ראות נוספת על המאבקים ב-RSI. ראוי לציין שקו המגמה העולה והיורד יוצאים "Descending Triangle", כלומר משולש עם נטייה להישבר כלפי מטה מבחינת דפוסי ניתוח טכני.
  4. מדד ה-MACD מראה לנו את החצייה הדרמטית שהייתה בדצמבר ואת שינוי המגמה מעליות לירידות. כעת, מנסה להחליט ה-MACD האם לחזור להיאבק ולנסות לחצות כלפי מעלה, או להמשיך לשמור מרחק מקו האיתות במה שיתפרש כמגמה שלילית מאד. שימו לב לאחר מכן לדימיון עם גרף 2014 מבחינת תקופת הזמן שהוא נמצא ב'מכירת יתר'.

נעבור ל-2014, לבחון מה היה לנו בגרף היומי:

מסומן קו אנכי לבן המציג לנו בערך היכן אנחנו עומדים כיום ביחס לגרף של אז.

  1. השבירה של קו המגמה העולה.
  2. הירידה המהותית בווליום.
  3. שימו לב לדימיון ב-RSI, אשר התמודד מול אותן מגמות שמתמודד הגרף של היום (בין ה-30 ל-40).
  4. חציית ה-MACD כלפי מטה.

ולגרף השבועי, להבין את המגמה ארוכת הטווח יותר:

  1. ניתן לראות את השבירה כלפי מטה.
  2. הירידה בווליום.
  3. התמודדות ה-RSI אל מול ההתנגדות.
  4. חציית ה-MACD הגדולה משמאל (כלומר שינוי המומנטום מחיובי לשלילי) ולאחר מכן ה-MACD נשאר אוברסולד (במצב של מכירת יתר) לתקופה ארוכה (על פני 3 חודשים).

על בסיס ההשוואה, מה צפוי לנו?

על בסיס ההשוואה אנחנו יכולים לצפות להמשך מגמה שלילית למשך מספר חודשים נוספים, כאשר אם נסתמך על ההיסטוריה ערך הביטקוין עוד יכול להגיע לאזור ה-2,500$. למעשה אם נשווה את זה לגרף בועה טיפוסי, אנחנו נמצאים כעת בשלב ה-Capitulation.

אז על פי ניתוח טכני – יום הדין הגיע?

התרחיש שלפניכם הוא תרחיש אחד מיני רבים. ישנן אלפי תיאוריות וישנם אלפי דפוסים ודרכים להסתכל על גרף של נכס או מטבע מסוים. עם זאת, הדימיון הרב והירידה בהתעניינות הן בגוגל טרנדס והן בווליום המסחר בהחלט מעידים על הגברת הסיכוי לירידות בטווח הזמן של החודשים הקרובים. אך עלינו לזכור שני דברים עיקריים:

  1. הביטקוין הוא ביטקוין – שובר מוסכמויות ומוכיח כל פעם מחדש שניתוח טכני לא חל עליו במהלכים גדולים.
  2. השוק חשוף למניפולציות – הלוויתנים, כלומר הסוחרים בעלי הכסף הרב שמנסים (ומצליחים) לבצע מניפולציות בערך הביטקוין, במובן מסוים שולטים בתזוזת המחירים ויכולים לדאוג בין רגע לשינויים דרסטיים.

בכדי לסכם עם אופטימיות, אציין שראשית, לדעתי התחתית קרובה (ולא נגיע לתרחישים הקיצוניים שמופיעים בגרף הבועתי). ושנית, זכרו תמיד לעשות זום אאוט. ייתכן שמי שקנה בסוף 2017 הפסיד 70% מערכו הדולרי, אך מי שקנה בתחילת 2017 עדיין ברווחים של 700%. למעשה, כמות הפעמים שהכריזו שביטקוין מת… פשוט מצחיקה. צפו בעצמכם ב-99bitcoins שהקדישו לזה דף מיוחד.

 

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן