מיסוי קריפטו וביטקוין: המדריך המלא להגשת דוח מס

רציתם להגיש דוח מס על קריפטו? חשבתם שעל ביטקוין אין מסים? המדריך הבא יעשה עבורכם סדר
מיסוי מטבעות דיגיטליים בישראל

מיסוי קריפטו וביטקוין הוא נושא שעל אף שמשקיעים וסוחרים רבים היו רוצים שלא יהיה קיים, או להתעלם ממנו, בפועל – זה כמעט בלתי נמנע. לכן, בין אם אתם בתחילת דרככם בשוק הקריפטו או כבר צריכים להגיש את דוחות המס השנתיים שלכם, חשוב שתכירו כיצד רשות המסים מתייחסת למגוון האפשרויות הפיננסיות הקיימות בעולמות הקריפטו, איך עליכם להתנהל, וכיצד מתבצע הדיווח בפועל.

מהמדריך הזה תצאו עם:

  • הבנה כיצד מיסוי קריפטו עובד ואיך הוא מחושב
  • מתי עליכם להגיש את דוחות המס?
  • מה עליכם לתעד לקראת מיסוי קריפטו והפעילות שלכם
  • איך מדווחים, ואיזו צורת דיווח מתאימה למי?

שימו לב, על מנת להבין בדיוק איך מיסוי קריפטו משפיע עליכם, אנחנו ממליצים לקרוא עד הסוף כדי להבין את צעדיכם הבאים.

רוצה להגדיל את ההון שלךההכשרה המובילה 
והמקצועי
 בישראללשיריון מקום  לחץ כאן

רוצה להגדיל את ההון שלךההכשרה המובילה והמקצועי בישראללשיריון מקום  לחץ כאן

ניתן גם לצפות במדריך הוידאו:

ללמוד לסחור ולהשקיע בשוק הקריפטו – כמו מקצוענים

למימוש הטבה חד פעמית ופרטים נוספים 👇

האמ;לק

פעילות מסחר והשקעה בקריפטו מביאה עמה את החובה לדווח עפ"י חוק לרשות המסים על הפעילות שלכם, כמו גם לשלם 25% מרווחיכם לרשות המסים או ליצור מגן מס בגובה 25% מהפסדיכם. 

אי דיווח לרשות המסים הינה עבירה פלילית, ו(לצערנו הרב) אין משנים הסכומים או אם משכתם את הכספים לבנק. דיווח מאוחר לרוב מסתכם בתשלום קנס גבוה ו/או תשלום מסים גבוהים יותר מהנדרש מלכתחילה, אך לפי חוק ניתן אף לקבל עד שנת מאסר בפועל בגין עבירות מס.

במידה וביצעתם פעולות פשוטות (קניה ומכירה) בכמות מצומצמת (עד 20 פעולות סך הכול ככלל אצבע), ניתן להגיש את הדו"ח בצורה עצמאית כפי שמוסבר בסיום המדריך.

ומה לגבי מיסוי "מורכב יותר"?

במידה וביצעתם פעולות מורכבות, כגון מסחר עם מינוף בבורסות קריפטו, ו/או מסחר ב-DeFi ו/או NFT, ו/או ביצעתם סטייקינג, כרייה, או השקעות בשלבים מוקדמים בפרויקטים – רצוי להיעזר בנותן שירותים כגון בלוקסטקס.

בלוקסטקס היא החברה המובילה בישראל בתחום הגשת דוחות מס לרשות המסים ודוחותיה קיבלו אישור מהרשות. השירות של החברה, המלווה באנשי מקצוע וליווי אישי, יפחית לכם את זמני ההתעסקות באיסוף וניתוח המידע, יספק הכוונה עד לרגע הגשת דוחות המס, יסייע בקיזוז הוצאות ועלויות, והפחתת חבות המס.

השאירו פרטים ובלוקסטקס יצרו עמכם קשר:

השאירו פרטים והמומחים של בלוקסטקס יחזרו אליכם

מיסוי קריפטו וביטקוין בישראל

ובכן, ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון, נוצר בשנת 2009 והביא עמו בשורה חדשה, סקטור שלם של נכסים חדשים ומהפכנות במגזר הפיננסי. למעלה מ-14 שנים של אימוץ, עליות מחירים גדולות ומאות מיליוני דולרים ברווחים הובילו לכך שישנו גוף שלא יכול להתעלם: רשות המסים.

רשות המסים הייתה הרשות הממשלתית הראשונה בישראל, והרשות הראשונה בעולם, להתוות מדיניות לפעילות בשוק הקריפטו. למען הסר הספק – הפעילות חייבת במס.

רשות המיסים קבעה שהשקעה בקריפטו היא לא שימוש במטבע חוץ, אלא השקעה בנכס. לכן, ישנן חובת דיווח על פעולות שהתבצעו במטבעות דיגיטליים, וחובת מיסוי על רווחים שנובעים מההשקעה או המסחר בקריפטו.

קבלו את אירוע המס

פעילות שהתבצעה בקריפטו נקראת "אירוע מס", והיא קורה כל פעם שאתם נפרדים מהמטבע הדיגיטלי – במכירה שלו (למשל לשקל או לדולר), בהמרה של נכס בנכס (כגון קניית ביטקוין עם אתריום), בתשלום באמצעות קריפטו, ואף בחלוקת קריפטו כמתנה.

ההפרש בין המחיר בו קניתם את המטבע למחיר שבו נפרדתם ממנו – הוא הרווח.

על הרווחים שנוצרו בעקבות המסחר בקריפטו משלמים מס רווחי הון, בגובה של 25% על הרווח מההשקעה. אולם, אם הפעילות בקריפטו היא עבודתכם והכנסתכם העיקרית – כלומר היא העסק שמפרנס אתכם – היא תחויב במס הכנסה (וגם במע"מ, כמו כל עסק). 

שיעורי מס ההכנסה הם גבוהים יותר משיעור מס רווחי הון. הם נקבעים בחוק בהתאם להיקף ההכנסות מהפעילות, ויכולים להגיע עד 47%. בנוסף, אם ההכנסות והרווחים מפעילות (וממקורות אחרים) הם בהיקף גבוה (מעל 640 אלף שקל), יכול להתווסף למס ההכנסה גם "מס עשירים" או בשמו הרשמי "מס יסף" – בשיעור של 3% נוספים.

אירועי המס בקריפטו

איזו פעילות חייבת במס על קריפטו?

מיסוי קריפטו נעשה כאמור על כל פעילות שמוגדרת "אירוע מס". מובן שקנייה ומכירה ברווח של אותו מטבע, היא "אירוע מס", שיוצר חיוב במס. מעבר לכך גם כל עסקה בה מחליפים קריפטו בקריפטו אחר מחויבת במס, ורשות המיסים מתייחסת לכך כאילו הקריפטו הראשון נמכר תמורת שקלים, ועם התמורה נרכש המטבע השני. כלומר, בגין פעולת המכירה עשוי להיווצר רווח המחויב במס.

מיסוי קריפטו: מתי מדווחים ומשלמים?

אם ביצעתם פעילות הנחשבת אירוע מס, חלה עליכם חובה לדווח לרשות המיסים. אי דיווח לרשות המיסים הוא עבירה פלילית, כך שאין מנוס מלהפשיל שרוולים ולעסוק גם בצד הפחות סקסי של פעילות ההשקעה במטבעות דיגיטליים. מועדי הדיווח קבועים בחוק, כאשר הכלל הוא שיש לדווח עד 40 יום לאחר ביצוע פעולה. 

למרות זאת, בפועל כיום מדווחים פעם בשנה, עד חודש מאי, על כל הפעולות שנעשו בשנה הקודמת. אם הפעילות היא הכנסה עיקרית שלכם ומחויבת במס הכנסה, הדיווח יבוצע ביחד עם הדיווח השנתי על יתר ההכנסות מעבודה.

כלומר, אם ביצעתם אירועי מס כגון המרה בין מטבעות שונים בשנת 2022, היה עליכם לדווח על הפעילות הזו עד מאי 2023.

שימו לב, איחור בדיווח על מיסוי קריפטו עלול ואף צפוי לגרור קנסות הנושאים ריבית גבוהה והצמדה, הן על הקנסות והן על החוב שנוצר למס הכנסה.

ללמוד לסחור ולהשקיע בשוק הקריפטו – כמו מקצוענים

למימוש הטבה חד פעמית ופרטים נוספים 👇

איך מחשבים את הרווח שאותו צריך לדווח?

לאורך השנה אתם מבצעים מספר רב של פעולות קנייה ומכירה – בשערים שונים. את הרווח מחשבים לפי שיטה חשבונאית שנקראת FIFO – First In First Out – שהיא השיטה המקובלת ביותר על רשות המיסים לחישוב רווח מפעילות במטבעות דיגיטליים. המשמעות היא שאם ביצעתם כמה רכישות, אז המטבע ראשון שנרכש (בשער הקנייה שבו הוא נרכש), הוא יהיה הראשון שנמכר. 

לדוגמה: אם רכשתם ביטקוין אחד בשער קניה של 10,000$, בחודש לאחר מכן רכשתם עוד ביטקוין אחד בשער קניה של 20,000$ ולאחר חצי שנה מכרתם ביטקוין אחד בשער מכירה של 40,000$, הרווח בגין העסקה יחושב כאילו מכרתם את הביטקוין הראשון שקניתם, והרווח יהיה 30,000$. כך, המס יהיה 25% מהרווח, קרי $7,500.

יש גם הפסדים שמקזזים מס!

עם זאת, קחו בחשבון שכפי שנוצר רווח, עשויים להיווצר ולהצטבר הפסדים. אם באותה שנה ביצעתם מספר פעולות שחלקן הניבו רווח וחלקן הסתיימו בהפסד, ניתן לקזז הפסדי הון מול רווחי הון באותה שנת מס. ההפסדים מהווים מגן מס. 

בהמשך לדוגמה שלנו, לאחר המכירה נותרתם עם ביטקוין אחד שנרכש ב-$20,000, רווח של $30,000 ומס בגובה $7,500 כהתחייבות שעליכם יהיה לשלם בעת הדיווח לרשות המסים. כעת, נניח שמחיר הביטקוין נפל חזרה ל-$10,000 והחלטתם למכור בהפסד את הביטקוין שנותר. ההפסד שנוצר הינו בגובה $10,000, ומכאן שמגן המס יהיה 25%, או $2,500.

כך, בעת הדיווח לרשות המסים, יקוזזו $2,500 מתוך ה-$7,500 שעליכם לשלם, והמס יהיה בגובה $5,000.

שימו לב שעל מנת שההפסד ייחשב, יש לממשו באמצעות פעולת מכירה – כלומר, הפסד "על הנייר" אינו מספיק לטובת קיזוז מרווחים.

חישוב מס רווח הון

יש עוד דרכים חשבונאיות, מלבד FIFO, לחשב רווח והפסד, אולם הן פחות מקובלות על רשות המיסים ולפני שמחליטים להשתמש בהן כדאי להתייעץ עם רואה חשבון. 

כמו כן, רצוי להמשיך לקרוא את המדריך שכן נפרט בו איזה סוג ייעוץ ותהליך מתאים לפרופיל שלכם.

אם לא ביצעתם פעולות נוספות מלבד קניה, מכירה ומסחר בבורסה ריכוזית, ניתן לדלג לנושא הרלוונטי הבא ע"י לחיצה כאן.

מיסוי על כריית ביטקוין, סטייקינג ו-NFT

קניה ומכירה של מטבעות דיגיטליים אינן הפעולות היחידות שחייבות במיסוי. אלא, התחום החדש רווי באפשרויות פיננסיות חדשות, שעליכם להיות מודעים למשמעויות המס שלהם.

המס על כריית ביטקוין

אם אתם עוסקים בכריית ביטקוין, ההגדרה הרשמית על פי רשות המסים היא שכרייה היא פעילות עסקית. לכן היא לא חייבת במהותה במס רווחי הון, אלא במס הכנסה כהכנסה מעסק לכל דבר.

עם זאת, ככל שהחזקתם את המטבעות שכריתם למעלה מ-14 ימי עסקים, אזי הנכסים אכן יהיו כפופים למס רווחי הון על ההפרשים שבין שער הביטקוין בו נכרו המטבעות לבין השער הנוכחי.

המס על סטייקינג והלוואות קריפטו

מבחינת רשות המסים, פעילות סטייקינג (Staking) במסגרתה משתמשים נועלים מטבעות ומשתתפים באימות חוקי רשת הבלוקצ'יין של המטבע הדיגיטלי, וכתוצאה מקבלים מטבעות חדשים, מקבילה לפעולת כרייה.

לאור זאת, רשות המסים ממסה את פעילות הסטייקינג כהכנסה, ובהתאם לכך גם חישוב רווחי ההון ככל שהרווחים שנוצרו מיצירת המטבעות החדשים הוחזקו למעלה מ-14 ימי עסקים.

כך גם עבור המקרים הבאים:

  • הלוואות קריפטו: כאשר אתם מלווים מטבעות קריפטו ומקבלים ריבית בתמורה, זוהי הכנסה פירותית לצרכי מס ומהווה הכנסה, בדומה לריבית בשוק ההון המסורתי
  • אספקת נזילות (Liquidity Providing): כאשר אתם מספקים נזילות בפלטפורמות כלכלה מבוזרת (DeFi) ומקבלים תשואה בתמורה, היא מהווה ריבית לצרכי מס.

למעשה, כל פעולה פיננסית שתוצאתה קבלת ריבית או דיבידנד מהווה אירוע מס פירותי בעיני רשות המסים.

ישנם מקרים נקודתיים אותם ניתן לבחון מול רואה חשבון מקצועי על מנת לסייע בסיווג המקרים ובחינת אופציות אחרות להפחתת חבות המס.

מיסוי על NFT

כאשר בוחנים NFTs לצרכי מס יש לבצע הפרדה בין 3 מקרים לטובת הבנת חבות המס:

  1. קניה ומכירה של NFT – במקרה כזה, מדובר באירוע מס הוני סטנדרטי, החייב במס רווחי הון בגובה 25%.
  2. קבלת תשלום באמצעות NFT – מדובר בהכנסה עסקית החייבת במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. ככל שה-NFT שהתקבל כתשלום הוחזק למשך זמן העולה על 14 ימים, יהיה חייב הנכס גם ברווחי הון על ההפרש בין שווי ה-NFT במעמד קבלתו כתשלום לבין שוויו במעמד המימוש.
  3. יצירה ומכירת NFT – מדובר בהכנסה עסקית החייבת במס הכנסה וביטוח לאומי. ככל הנוגע למע"מ, ייתכן שניתן לקזזו מול הוצאות או לחלופין להוציא חשבונית חיוב מע"מ אפס. יש לבדוק זאת נקודתית מול רואה חשבון המתמחה בתחום.
מיסוי-קריפטו-מדריך

רוצה להגדיל את ההון שלךההכשרה המובילה 
והמקצועי
 בישראללשיריון מקום  לחץ כאן

רוצה להגדיל את ההון שלךההכשרה המובילה והמקצועי בישראללשיריון מקום  לחץ כאן

מיסוי על תשלומים באמצעות קריפטו

ככל שהשתמשתם בקריפטו שלכם בתור אמצעי תשלום, בזירה המקומית, הבינלאומית ו/או המקוונת, מבחינת רשות המסים מדובר באירוע מס של עסקת ברטר (סחר חליפין). 

כלומר, תשלום באמצעות קריפטו – גם אם יתבצע באמצעות כרטיס דביט (Debit) – מהווה אירוע מכירה (מימוש) של קריפטו.

אם רכשתם כוס קפה עם כרטיס Debit, רשות המיסים טוענת שכאילו מכרתם את הקריפטו שלכם לשקלים, ובאמצעות השקלים רכשתם כוס קפה. 

פעולת המכירה עשויה להניב רווח, שכן היא מחושבת ביחס לעסקת הקניה, ולכן מחויבת במס.

מס על השתתפות בהנפקת מטבע

השתתפות בהנפקת מטבע, בין אם באמצעות ICO, IDO או IEO, מהווה אירוע מס נוסף – עסקת ברטר. כלומר, עמדת רשות המסים היא שבכדי להשתתף בהנפקה שילמתם באמצעות נכס תמורת נכס ועל כן מכרתם את את הקריפטו לשקלים והשקעתם עם השקלים בהנפקה.

השאירו פרטים והמומחים של בלוקסטקס יחזרו אליכם

כיצד לתעד עסקאות קריפטו לטובת מס?

כל פעילות שאתם עושים משפיעה על חישוב הרווח, לכן, מומלץ לשמור תיעוד וקבלות של פעולות שביצעתם. את התיעוד כדאי לשמור באימייל, לרשום במסמך או לרכז את הנתונים בטבלה.

מה עליכם לשמור? 

  • תיעוד עסקאות מול גופים שונים, מידע על העברות בנקאיות לחלפנים, בורסות או נותני שירות.  למשל, מה הסכום שנרכש, מאיזה מטבע, באיזה תאריך, לפי איזה שער, ומאיזה חלפן.
  • תיעוד על עסקאות הנעשות בכרטיסי חיוב (Debit).
  • תיעוד על הכנסות הנובעות מכרייה (מומלץ גם לשמור את חוזי הכרייה בענן).
  • תיעוד על השתתפות בהנפקת טוקן ראשונית (ICO, IEO או IDO). התיעוד צריך לכלול את כל פרטי העסקה, למשל: באיזה מטבע התבצע התשלום וכמה מטבעות התקבלו בתמורה.
  • בעת העברת מטבעות לאדם אחר, תעדו את פרטי התמורה ורשמו את ערך המטבע עליו הסכמתם בזמן ביצוע העסקה. ניתן אף להוסיף תווית לעסקה ברוב ארנקי הקריפטו כיום, במהלך ביצועה, לטובת תזכורת עתידית. למשל, "מתנה לחתונה," או "מכירה לאיש פרטי".
  • תעדו הלוואות שניתנו במטבעות קריפטו (גם אם לא מדובר במכירה), את תנאי ההלוואה ואת הרווח שנוצר ממנה.
  • במידה ואתם מחזיקים מטבעות במספר ארנקים, מומלץ לשמור מידע על פעולות העברה בין ארנקים פרטיים. ציינו ליד כל העברה האם נעשתה לארנק אחר שברשותכם, או האם נעשתה לאדם אחר.

אחת לרבעון, מומלץ לייצא מידע היסטורי על הפעולות המתבצעות בבורסה בה אתם סוחרים. חשוב לדעת כי ישנן בורסות אשר אינן שומרות מידע מעבר ל-3 חודשים, לכן יש להקפיד להוציא את המידע באופן שוטף. בכל בורסה ניתן לייצא את המידע לקובץ בפורמט CSV, ורצוי לכתוב בכותרת הקובץ שהורדתם את התאריכים והבורסה ממנה שאבתם את המידע.

ללמוד לסחור ולהשקיע בשוק הקריפטו – כמו מקצוענים

למימוש הטבה חד פעמית ופרטים נוספים 👇

 

מיסוי-קריפטו-וביטקוין-בישראל

כיצד נראה תהליך דיווח מיסוי קריפטו?

כעת הגענו אל החלק הפרקטי, וגם הוא – הפלא ופלא, מעט מסובך ותלוי במשתנים רבים.

תהליך דיווח על המס על קריפטו מתחלק ל-5 שלבים:

  1. איסוף המידע, החומרים ותיעוד העסקאות
  2. הפקת דוח יתרות ודוח רווח והפסד
  3. מילוי טופס 1399
  4. איסוף חומרים נוספים לדוח השנתי, שאינם קשורים בקריפטו
  5. הגשת הדוח באמצעות רואה החשבון או בצורה עצמאית

לפני שנפרט מה קורה בכל שלב, עלינו להדגיש כי רמת סיבוך הגשת הדוח, כמו גם העלויות הכרוכות בו, משתנות בהתאם לקריטריונים הבאים:

  1. כמות עסקאות – כמה פעולות קניה ומכירה ביצעתם. ככל שביצעתם יותר פעולות, כך התהליך נהיה סבוך יותר 
  2. כמות פלטפורמות מסחר – ככל שהשתמשתם ביותר פלטפורמות, כך התהליך יהיה סבוך יותר
  3. אופי פלטפורמות המסחר – ככל שפלטפורמות המסחר קטנות ו/או חדשות יותר, כך סביר להניח שהמידע שלהן מהימן ומקיף פחות
  4. אופי השימוש בפלטפורמות המסחר – ככל שהשתמשתם בפיצ'רים מתקדמים יותר כגון סטייקינג, מסחר במינוף, מסחר בחוזים עתידיים (Futures), כך התהליך מסתבך ועלות הפקת הדוח מתייקרת
  5. האם ביצעתם פעילות ב-NFT ו/או DeFi? – ככל שכן, כך ישנה סבירות גבוהה יותר שעלויות הפקת דוח המס תהיה גבוהה יותר. על אחת כמה וכמה ככל שפניתם לרשתות בלוקצ'יין פחות פופולריות

כללי האצבע שחשוב שתכירו, עפ"י הפרופיל האישי שלכם, הם הבאים:

אם ביצעתם כמות פעולות 'פשוטות'* נמוכה (20 או פחות), ולא השתמשתם במינוף, חוזים עתידיים (Futures), מסחר ב-NFT, סטייקינג או DeFi, ישנן 3 אפשרויות:

  • להגיש את הדו"ח לבד ללא עלות עם עבודה עצמאית כפי שמפורט בסוף המדריך.
  • להגיש את הדו"ח באמצעות רו"ח, אך ללא הפקת דו"ח יתרות בתשלום.
  • להגיש את הדו"ח באמצעות רו"ח, כולל הפקת דו"ח יתרות בתשלום.

*פעולות פשוטות משמעותן קניה ומכירה, הפקדה ומשיכה (בפלטפורמת מסחר), והעברה של מטבעות דיגיטליים בין ארנקים ובורסות שבבעלותכם. פעילות מסחר מורכבת נחשבת כמסחר במינוף או חוזים עתידיים, שימוש בסטייקינג, NFT או DeFi, והשקעה בגיוסי כספים בשלב מוקדם.

אם ביצעתם פעולות מורכבות יותר כפי שצוינו לעיל, יהיה מומלץ להגיש את הדו"ח באמצעות רו"ח, כולל הפקת דו"ח יתרות בתשלום. ואלו הסיבות:

  • ניתוח המידע שתאלצו לאסוף הוא תהליך מורכב, מסובך ומצריך המון זמן לבצעו לבדכם.
  • פלטפורמות חינמיות ו/או בתשלום סמלי שמסייעות בתהליך לרוב מזייפות במידע, באופן שרשות המסים יודעת לאתר ככל שהדוח השנתי שלכם יעלה בביקורת.
  • רו"ח שיודע לנתח את הפעילות יוכל לזהות דרכים להפחית את חבות המס.
    • עלות הפקת דו"ח היתרות ורואה החשבון מתקזזת מרווחי המס כהוצאה.
  • ככל שיהיה 'סיבוך' למול רשות המסים ונדרש ייצוג, רצוי שיהיה רו"ח שמכיר את המקרה שלכם וידע לייצג אתכם נכונה.

השאירו פרטים והמומחים של בלוקסטקס יחזרו אליכם

5 שלבים לדיווח מס על קריפטו

שלב 1: איסוף המידע, החומרים ותיעוד העסקאות

בשלב זה יהיה עליכם לאסוף את המידעים הבאים:

  1. היסטוריית קניה ומכירה של מטבעות דיגיטליים לשקלים או דולרים באמצעות העברות בנקאיות, אשראי או מזומן.
  2. היסטוריית הפקדות ומשיכות מפלטפורמות מסחר וארנקים דיגיטליים. שימו לב, העברה בין חשבונות או בין ארנקים אשר שייכים לכם, אינה נחשבת לאירוע מס אך לטובת זיהוי העסקאות והפקת דוחות המס – מוכרחים לתעד אותם.
  3. פעולות מסחר שהתבצעו בתוך בורסות, בין אם התבצעו ב-Spot ובין אם במינוף (Margin) או חוזים עתידיים (Futures).
  4. עסקאות נוספות שעשויות להיות רלוונטיות כגון הפקדה לסטייקינג או שירותי Earn שמאפשרים להלוות כספים, הפקדות ל-Liquidity Pools לטובת אספקת נזילות, מסחר ב-NFTs, ואף הצנחת מטבעות (Airdrops) שהתקבלו לארנקיכם.

את המידע יהיה עליכם לאסוף מכל פלטפורמה בנפרד, ומכל ארנק דיגיטלי בו השתמשתם לאורך שנות המס עליהן אתם מדווחים.

שלב 2: הפקת דוח יתרות ודוח רווח והפסד 

במידה וביצעתם פעולות פשוטות בודדות, בפלטפורמה אחת או שתיים (ותו לא), תוכלו לרכזן באמצעות פלטפורמות הפקת דוחות כגון קוינלי (Koinly).

קוינלי מאפשרת לכם להעלות את העסקאות, כקובץ או בצורה ידנית, והיא מבצעת עבורכם את ההמרה לשווי השקלי של הפעולות במועד ביצוען. לאחר מכן, היא מפיקה עבורכם דוח שמסכם את העסקאות שביצעתם ואת הרווחים (ו/או ההפסדים) שלכם, וממנו – בשלב הבא – ניתן יהיה להזין ידנית את המידע לתוך טופס 1399. 

טופס 1399 הינו נספח לדוח השנתי המכיל את עסקאות הקריפטו שלכם ואת הרווח וההפסד מהן.

פלטפורמות כמו קוינלי לא מבצעות חישובים ראויים של פעולות סטייקינג, אספקת נזילות, או מסחר במינוף/בחוזים עתידיים באופן שתואם את הפעילות המתבצעת פרקטית, ועל כן הרישום של הפעולות המורכבות עלול לסבך אתכם מול רשות המסים ככל שתבחרו להשתמש בפלטפורמה במקרה כזה.

לעומת זאת, המערכת של בלוקסטקס (Bloxtax) והשירות שלה, יודעים לעשות זאת היטב.

בלוקסטקס היא החברה המובילה בישראל, ובין המובילות בעולם, שמאפשרת ללקוחותיה – אנשים פרטיים, קרנות גידור והון-סיכון וחברות כאחד, להפיק את המידע מכל פלטפורמות המסחר בהן השתמשו, רשתות הבלוקצ'יין בהן סחרו, ופעולות הארנקים שאותן ביצעתו – ולהעלות אותן לממשק יעודי עם מדריכי הסבר מסודרים וליווי של איש מקצוע.

לאחר מכן, בלוקסטקס מנפיקה עבורכם דוח יתרות ודוח רווח והפסד, ומזהה את החוסרים, התוספים, הבעיות הפוטנציאליות ואף הזדמנויות להפחתת חבות המס. לאורך התהליך ישנו שירות אנושי מלא והכוונה מלאה על מנת לפשט את התהליך ככל שניתן.

באמצעות בלוקסטקס, תוכלו להפחית את הזמן שאתם מקדישים להליך דיווח המס, להקטין את חבות המס בנטו, ולדעת שאתם בידיים טובות ומקצועיות – תוך כדי קיזוז ההוצאה מהרווחים שלכם.

השאירו פרטים ובלוקסטקס יצרו עמכם קשר.

שלב 3 – מילוי טופס 1399

בשלב זה, עליכם להזין את תוצאות דוח היתרות ודוחות הרווח והפסד לטופס 1399 המתווסף כאמור כנספח להגשת הדוח השנתי.

במידה ותבחרו לעשות את התהליך עם בלוקסטקס, החברה מנפיקה עבורכם טופס 1399 מלא.

במידה ותבחרו לעשות את התהליך לבדכם, ללא רואה חשבון, שכן ביצעתם מספר מועט של פעולות פשוטות, המתינו לסוף המדריך.

אחרת, רצוי להיעזר ברואה חשבון במילוי הטופס.

דיווח-מיסוי-קריפטו

שלב 4 – איסוף חומרים נוספים

כעת, עליכם לאסוף את המידע והחומרים הנוספים שאינם קשורים בקריפטו. ביניהם יכללו: 

  • טופס 106 ממקום העבודה (קיבוץ תלושי שכר)
  • אישורים נוספים על הכנסות ככל שיש (למשל, השכרת דירה)
  • דוח שנתי של קרנות הפנסיה וההשתלמות (ע"י הנפקתם מהאזור האישי)
  • אישורים רלוונטיים מביטוח לאומי (כגון אבטלה, חופשת לידה)
  • אישור על הכנסות וניכויי מס במקור מהשקעות – במידה ואתם מבצעים השקעות בשווקים מסורתיים ללא קשר להשקעותיכם בקריפטו, או לחלופין קיבלתם אופציות ממקום העבודה או מכרתם נכס, ישנם טפסים אותם תיאלצו למלא כגון טופס 867.
  • אישורים על הוצאות שניתן לקזז, כגון העלות של בלוקסטקס ורואה חשבון.

שלב 5 – הגשת הדו"ח 

בשלב זה, הגעתם לישורת האחרונה. כעת, עליכם לחבר את כל מה שאספתם לכדי הגשת הדו"ח.

כאמור לאורך המדריך, ישנן שלוש אפשרויות לעשות זאת.

האחת הינה באמצעות רואה חשבון. במידה ואתם כבר מיוצגים על ידי רואה חשבון כעצמאיים, הם ככל הנראה ילוו אתכם כבר לאורך התהליך כולו, וכמובן יבצעו את ההגשה עבורכם.

במידה ואינכם מיוצגים כעת ע"י רואה חשבון, ניתן להיעזר בצוות רואי החשבון של בלוקסטקס שיקלו עבורכם על התהליך.

האפשרות השניה הינה באמצעות רשות המסים עצמה, וזוהי האפשרות החינמית למעשה עליה דובר בהקשר של מספר פעולות פשוטות מצומצם.

רשות המסים מארגנת אחת לשנה, לרוב באזור החודשים מאי-יוני, ימי עיון בהם רואי חשבון מטעמה מלווים בפגישות אזרחים שמעוניינים לדווח על פעולות המס שלהם. אל יום העיון כדאי להגיע עם טפסי הדיווח עצמם ועם המידע שנאסף (טופס 106, טופס 1399 ממולא, טופס 867) ואסמכתאות נוספות שידרשו. כך, רואה החשבון יוכלו ללוות אתכם ולבצע את הדיווח במקום.

האפשרות השלישית הינה לשדר בצורה עצמאית את הדוח באמצעות אתר רשות המסים. כחלק מתהליך זה יש לגשת פיזית לרשות המסים ולפתוח תיק עבור מסחר במטבעות דיגיטליים תחת קוד 093. לאחר שקיבלתם אישור שנפתח התיק, היכנסו לאתר רשות המסים ובחרו באופציה של הגשה מקוונת. צרפו את הטפסים הרלוונטיים, מלאו את הפרטים, והגישו את הדוח. כעת שמרו את הדו"ח במחשביכם והדפיסו, על מנת שתוכלו לחתום עליו בחתימה אותנטית. סרקו את המסמך, גשו שוב למסך ההגשה המקוונת והעלו אותו תחת "הוספת מסמכים," לצד הנספחים הרלוונטיים.

השאירו פרטים והמומחים של בלוקסטקס יחזרו אליכם

אז מה היה לנו?

כעת אתם מבינים מהי עמדת רשות המסים כלפי קריפטו, מהן חובות דיווח המס ואיך מתבצע בפועל הדיווח.

השלב האחרון שנותר יהיה לשלם את המס, כאשר כיום ישנם פתרונות מרובים המסייעים בכך, בהתאם להיכן ביצעתם את הרכישה, אופי הפעילות שביצעתם וגובה התשלום.

בינתיים, אנו מקווים שהמדריך סיפק לכם ערך רב.

שאלות ותשובות נפוצות:

כעת אתם מבינים מהי עמדת רשות המסים כלפי קריפטו, מהן חובות דיווח המס ואיך מתבצע בפועל הדיווח.

השלב האחרון שנותר יהיה לשלם את המס, כאשר כיום ישנם פתרונות מרובים המסייעים בכך, בהתאם להיכן ביצעתם את הרכישה, אופי הפעילות שביצעתם וגובה התשלום.

בינתיים, אנו מקווים שהמדריך סיפק לכם ערך רב.

כל פעולת מכירה של קריפטו, המרה בין מטבע למטבע, תשלום בקריפטו או מתן מתנה.

כל מי שביצע אירוע מס שהסתכם ברווח. אחרת, מומלץ להגיש דוח על מנת שההפסד ישמש כמגן מס ויתקזז מרווחים עתידיים.

על פי רוב יש להגיש את דוחות המס עד חודש יוני של השנה הרודפת. עבור שנת 2022, יש להגיש עד יוני 2023.

יש להנפיק חשבונית מס קבלה כדין ועל כן לשלם מס הכנסה ומע"מ בהתאם. בנוסף, ככל שהוחזק הקריפטו למעלה מ-14 ימים, יתווסף מס רווחי הון למשוואה.

כן, תשלום בקריפטו הינו אירוע מס אשר חייב בדיווח וייתכן שגם בתשלום ככל שהיה רווח.

פעולת קנייה בפני עצמה איננה אירוע מס, וכך גם העברה בין ארנק לארנק או הפקדה מארנק לפלטפורמת מסחר.

כן. חובת הדיווח חלה על אירועי מס, בין אם היו רווחים ובין אם לאו.

כן. אי דיווח על אירועי מס הינה עבירה פלילית ולרשות המסים לא משנה אם משכתם כספים ו/או רווחים לבנק, או לא.

יש לצרף טופס 106 המסכם את שנת העבודה, דוחות שנתיים מקופות פנסיה, גמל וכדומה, הכנסות ממקורות אחרים ואף ביטוח לאומי, וכו'.

במידה ופעילות הקריפטו שביצעת איננה פשוטה (קניה ומכירה) ומצומצמת (מתחת ל-20 פעולות) רצוי להיעזר ברואה חשבון.

כן. ככל שהפעילות שביצעת הינה פשוטה (קניה ומכירה) ומצומצמת (מתחת ל-20 פעולות) – ניתן להיעזר במדריך כדי להגיש לבדכם.

הקנסות יכולות להגיע ל-1,000 ש"ח לכל חודש עיכוב בדיווח. כמו כן, הקנסות צפויים לצבור ריביות והצמדות. לבסוף, ככל שהיה לכם חוב לרשות המסים בגין רווחים שלא דווחו, החוב צובר ריבית והצמדה אף הוא.

על פי רוב, הצנחת מטבעות איננה פעולה החייבת במס, אלא אך ורק במועד מימוש המטבעות. במקרה כזה, תהיה זו פעולת מכירה אשר הרווח עליה מחושב ביחס למחיר קניה בשווי 0 ש"ח.

ברוב המוחלט של המקרים הבנקים אכן דורשים דיווח מס טרם יאשרו הכנסת כספים לחשבונכם.

ישנם פתרונות המסייעים בהנזלת הקריפטו בצורה ישירה לרשות המסים, כפי שמתבצע בבורסת Bit2C הישראלית.

זהו הנספח המצורף לדוח השנתי ומכסה וסוקר את פעילות הקריפטו של המדווח.

לדרוש ממנו להתייעץ עם רואה חשבון המתמחה בתעשייה, או לחלופין להיעזר בשירותיה של חברת המיסוי בלוקסטקס.

ככל שקיבלת דרישה להצהרת הון, אכן ישנה חובה להצהרה על הקריפטו שבבעלותך בשווי השקלי של היתרה במעמד הדיווח.

כן. רשות המסים דורשת לדווח על כל פעולה שנחשבת אירוע מס, ללא קשר לסכום הפעולה.

משום שזוהי הדרישה של רשות המסים.

יש להגיש תלונה למשטרה, לתעד את הכספים האבודים ולהצהיר עליהם כהפסד לצרכי מס. רצוי לעשות זאת בתיאום שירות מס או רואה חשבון כגון בלוקסטקס.

כן, עמלות פעולות המסחר כמו גם עלות הפקת הדוח השנתי ודוחות היתרות של בלוקסטקס מתקזזים מהרווחים ככל שיהיו.

להיעזר בנותן שירותים כגון בלוקסטקס על מנת שישאל את השאלות המכווינות אשר יסייעו בהשגת המידע באופן המירבי והמיטבי.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

צריכים להגיש דוחות מס על קריפטו?

תנו למומחים שלנו לטפל בכם

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן