קרנות סל, כסף מוסדי וביטקוין – האם אנחנו בדרך למחזור עליות נוסף?

בחודש דצמבר 2017 ביטקוין הגיע לשיא כל הזמנים מול הדולר, של כ-20,000$, ואפשר לומר שעשה זאת במהירות שיא. תוך חודש בלבד, נסק ביטקוין כ-400% עלייה, משער של 5,400$ ועד השיא שצוין. ה'הייפ' היה בלתי פוסק, ובא לידי ביטוי בכל מקום: בחדשות המיינסטרים, בתורים לכספומטים, בקריסות של בורסות וחלפנים, בשיחות בין חברים וכמובן שבהצפת הרשתות החברתיות.

עבור המאמצים המוקדמים (Early adopters) של אחת מההמצאות המהפכניות ביותר בהיסטוריה, ה'הייפ' הנ"ל היה די צפוי (אם כי לא עד רמה שכזו). הסיבה העיקרית לכך טמונה בבקשתן של בורסות הענק לנכסים – CBOE ו-CME – לאפשר מסחר בחוזים עתידיים על שער הביטקוין. בזכות החוזים העתידיים, ועל אף שהבורסות והסוחרים לא החזיקו בביטקוין עצמו, התאפשרה היכולת להמר על ערכו של הביטקוין לעוד מיליוני אנשים שציפו לכך בקוצר רוח. הציפייה לאותם מיליוני אנשים היא זו שהתחילה את ה'הייפ', ובאופן דומה לכל מחזור שוק בועתי – הקהל הרחב הגיע בסופו.

בימים אלה, הרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC) בוחנת בקשה נוספת מצד בורסת CBOE. הפעם, הבקשה היא לאפשר מסחר והחזקה ב-ETFs (Exchange Traded Funds).

מהם ETFs?

ETF (קרן סל) הוא מוצר פיננסי שמשלב בין קרן נאמנות ומניה. קרן נאמנות מייצגת בעלות על חלק קטן מתיק השקעות, הכלולות בו מניות על פי הרכבן במדד מניות מסוים (לדוגמה מדד ה-S&P500). ETF פועלת באותו אופן בדיוק, אך בניגוד לקרן נאמנות – המשקיע אינו קונה יחידות מקרן הנאמנות, אלא היחידות עצמן נסחרות בבורסה בין המשקיעים לבין עצמם. בדיוק כמו כל מניה או מטבע דיגיטלי שניתן לרכוש עצמאית.

בהתאם לכך, מחיר ה-ETF נגזר גם מערך הנכסים שכלולים בו (במקרה שלנו, ביטקוין) – וגם מההיצע והביקוש ל-ETFs הללו.

חשוב להדגיש, שההבדל העיקרי בין קרנות סל לבין חוזים עתידיים טמון בכך שבקרנות סל המשקיעים מוכרחים להחזיק בנכס הבסיס, ואילו בחוזים עתידיים הם לא. במשמעויות – נדון בהמשך המאמר.

האחים ווינקלווס ו-SolidX

אין זו הפעם הראשונה שמוגשת בקשה לרשות האמריקאית לניירות ערך לאפשר קרנות סל של ביטקוין. בשנת 2013, היו אלה חלוצי התעשייה – התאומים ווינקלווס – שהגישו את הבקשה הראשונה. הם נתקלו בסירוב שנבע משתי סיבות עיקריות. האחת היא החוסר ברגולציה מתאימה לפיקוח על נכס שהרשויות עוד אינן יודעות כיצד להתייחס אליו, והשנייה היא הסיכון הגבוה שקיים בשוק המטבעות הדיגיטליים.

למרות הסירוב, התאומים, שבבעלותם קרן נאמנות ענקית ובורסת מסחר במטבעות דיגיטליים, המשיכו לנסות ובתחילת 2017 הגישו בקשה נוספת, שנתקלה אף היא בסירוב. באותו חודש, ניסתה גם קרן הנאמנות SolidX להגיש בקשה משלהם, וגם היא כמובן – נתקלה בסירוב.

שינוי כיוון?

בחודש אפריל, לפני כשלושה חודשים, שמועות החלו לצוף על כך שה-SEC שוקלת שינוי בחוק מסוים, אשר יאפשר, סוף סוף, מסחר בקרנות סל של ביטקוין. מסמך שפורסם באתר הרשמי שלהם מפרט שהיא אף החלה בתהליכים הכרוכים בכך.

בורסת CBOE החליטה להגיב במהירות, וכבר בסוף חודש יוני הגישה בקשה חדשה לקרן סל של ביטקוין. הסיכויים כעת נראים הרבה יותר טוב להצלחת המהלך: התשתית הרגולטורית כבר קיימת, נפחי המסחר גבוהים יחסית כך שהחשש מחוסר נזילות פוחת, וכמובן – ה-SEC כבר עושה את ההכנות הנדרשות.

שילוב הפתיחות של ה-SEC ביחד עם הבקשה החדשה של CBOE הוביל לטירוף ברשתות החברתיות – בעיקר ב-Reddit ובטוויטר. במדינה דמוקרטית, כל ישות ממשלתית מוכרחה לשמוע את דעות הציבור בכל נושא שהינו בעל השפעה על הארץ. ברב המקרים עושים זאת באמצעות הצבעה למפלגה שתייצג אותנו, אך לעתים ניתן להביע גם את הדעה באופן ישיר.

קמפיין שהתחיל בטוויטר מאיץ במשתמשי הקריפטו לשלוח מכתבים, אי-מיילים או טפסים לרשות האמריקאית לניירות ערך, על מנת להראות את התמיכה הגדולה שקיימת למהלך כגון קרנות סל בביטקוין. מאות משתמשים, ביניהם סוחרים ומשקיעים גדולים, מובילי דעת קהל ואף אתרי חדשות בתחום הציפו את ה-SEC עם מכתבי תמיכתם. האם הבשורות יהיו טובות לשם שינוי?

ה-10 באוגוסט, יום ההכרעה

עפ"י חוקי ה-SEC, תוך 45 ימים מהגשת הבקשה מוכרחה הרשות להחזיר את תשובתה. בעוד שתיאורטית מצב בו של דחייה קיים ואפשרי, אין זה סביר במקרה זה לאור ה'הייפ' התקשורתי סביב הסוגיה.

בינתיים, שוק המטבעות הדיגיטליים נערך ליום ההכרעה, ומזה מספר ימים ניתן לראות עליות חדות בערכו של הביטקוין (כ-15%) ואילו יתר המטבעות, צונחים לשפלים של 3 חודשים או יותר. הצפי הוא שהמצב הקיים יימשך.

מבחינה היסטורית, ראינו התנהגות דומה כבר פעמיים בשנת 2017. הפעם הראשונה הייתה לקראת הפיצול הקשיח (הארד פורק) של ביקאש בחודש יולי, במהלכו הדומיננטיות של ביטקוין (מבחינת שווי שוק) גדלה פי 25%, מ-40% ל-51%. הסיבה לכך כמובן, הייתה הציפייה לקבל את המטבע "החדש", BCH, אשר חוזים עתידיים על שוויו נסחרו במעל 1,000$ למטבע.

לאחר מכן, במהלך חודש נובמבר קרו שני דברים שהובילו להגדלת אמון ענקית בביטקוין:

  1. ההצהרות של בורסות CME ו-CBOE על תחילת המסחר בחוזים העתידיים יצאו לאור.
  2. התפזר הערפל שריחף מעל ניסיון הפיצול הנוסף, SegWit2x, כאשר התגלה באג בקוד התוכנה החדשה והבלוף יצא לאור.

כתוצאה משני הדברים הללו, תחושת הביטחון בביטקוין הייתה גדולה מאד, ואליה התווספה הציפייה לגל של משקיעים מוסדיים גדולים. בין ה-12 בנובמבר ל-8 דצמבר (2017 כמובן) הדומיננטיות של ביטקוין בשוק נסקה מ-49% ל-67%!

השוורים חוזרים?

הבקשה של בורסת CBOE הוגשה ב-26 ביוני. בינתיים, הדומיננטיות של ביטקוין עלתה ב-10% מאז, ואם הדפוסים יחזרו לעצמם אנחנו צפויים לראות עלייה נוספת בהחלט.

אין זה מקרי שחברת בלאקרוק (BlackRock), מנהלת הנכסים הגדולה בעולם אשר מחזיקה בנכסים בשווי של מעל 6 טריליון דולר, הצהירה השבוע שהיא מקימה צוות שיבחן את עולם המטבעות הדיגיטליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין. בתחילת חודש יולי, בורסת הענק האמריקאית קוינבייס (Coinbase) אף השיקה את "Coinbase Custody" – שירות שמירה מאובטחת על מטבעות דיגיטליים, תחת פיקוח רגולטורי מחמיר, עבור המשקיעים המוסדיים.

קרנות הסל לא רק יגשרו על פערי אמון רבים עבור אותם משקיעים שונאי סיכון (באמצעות אחריות רגולטורית של הבורסה, ושירותי שמירה על מטבעות כגון של קוינבייס), אלא יובילו להפחתת ההיצע באופן שצפוי להיות די משמעותי. כזכור לכם, דיברנו על כך שבמסחר בחוזים עתידיים הבורסות והמשתמשים כלל לא מחזיקים בנכס, אלא מבצעים ספקולציות על ערכו העתידי אחד מול השני.

ב-ETFs הבורסות יהיו מוכרחות להחזיק בכמות ביטקוין בשווי הנסחר בבורסה. כלומר, ביטקוין יהפוך להיות נדיר אף יותר.

אז השוורים חוזרים? שלושת השבועות הבאים יהיו בהחלט מעניינים ומאתגרים, ובזמן הזה אנו ממליצים להתנהל בצורה מקפידה במסחר שלכם! נהלו סיכונים, ואל תרשו לעצמכם להפסיד ביטקוין.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן