מלחמת גוג ומגוג בביקאש – כל מה שצריך לדעת

ביטקוין קאש

בשבועות האחרונים המטבע ביטקוין קאש (ביקאש) לא יורד מהכותרות, זאת בעקבות חילוקי דעות גדולים בין מובילי הפרויקט. חילוקי הדעות הובילו למלחמה פנימית של ממש בקהילת המטבע, ויובילו ככל הנראה להארד פורק (מזלוג קשיח) – הידוע גם כפיצול. במאמר הבא נסביר מי נגד מי, מה הוביל לחילוקי הדעות ומה צפוי לקרות היום באזור השעה 18:40 בביקאש.

מי נגד מי?

בביקאש יש מספר דמויות מפתח שנחשבות המנהיגות של הפרויקט. נעשה היכרות קצרה עם הדמויות הללו:

  • קרייג רייט (הידוע גם כ-Faketoshi) – מדען ראשי בחברת nChain, ומי שידוע לשמצה כמתחזה של סטושי נקמוטו. רייט ו-nChain מחזיקים בחוות כרייה משלהם ועומדים מאחורי פיתוח אחד הקליינטים (תכנת הבלוקצ'יין) של ביקאש, אשר נקרא BitcoinSV, כאשר SV הם ראשי תיבות עבור Satoshi's Vision. הקליינט יצא בחודש אוגוסט האחרון ובהמשך נסביר את ההבדלים בינו לבין הקליינטים האחרים.
  • קלווין אייר – מייסד CoinGeek, אתר חדשות בתחום המטבעות הדיגיטליים, ובעל בריכת הכרייה עם כוחות החישוב הרבים ביותר ברשת ביקאש. קלווין הודיע שיתמוך ב-nChain וקרייג רייט, ובריכת הכרייה שבבעלותו תריץ את הקליינט של BitcoinSV.
  • ג'יהאן וו – מייסד חברת הענק לציוד כרייה אשר בבעלותה מספר חוות ובריכות כרייה גם כן – חברת ביטמיין. ג'יהאן תומך בקליינט של BitcoinABC, שהוא הקליינט הנפוץ ביותר ולמעשה מהווה "ביקאש המקורי" אשר פוצל משרשרת הביטקוין באוגוסט שנה שעברה. BitcoinABC כמובן מתחרים ב-BitcoinSV של רייט.
  • רוג'ר וור – לשעבר יזם ומוביל דעה בקהילת הביטקוין (לא ביקאש), אך כיום ניתן להכתירו כאחד האנשים הפחות אהודים בקהילת המטבעות הדיגיטליים, לאחר שלקח את צדו של ביקאש במאבקי הכוחות על הגדלת מגבלת גודל הבלוק – זו שהובילה לפיצול של ביקאש מלכתחילה. וור השתמש במשאביו, כגון בעלות על האתר bitcoin.com וחשבון הטוויטר של @Bitcoin כדי לקדם את ביקאש ולא את ביטקוין, במה שנתפס בקהילה כפרופגנדה מלוכלכת מאד (ובצדק).

מאבקי הכוחות בהארד פורק הנוכחי מתקיימים בין השניים הראשונים, רייט ואייר, לבין ג'יהאן וו וביטקוין ABC. וור גם הוא תומך ב-ABC.

קרייג רייט
קרייג רייט, הידוע גם כפייקטושי. תמונה: Mashable

הפורק הקבוע וסלע המחלקות

בקהילת ביקאש מאמינים שיש "לשדרג" את הרשת מדי חצי שנה, בהארד פורק שגרתי. ההארד פורק האחרון התרחש במאי השנה, וכעת הגיע זמנו של השדרוג הנוסף בנובמבר.

רק שהפעם, הייתה חוסר הסכמה בנוגע לשדרוג:

BitcoinABC מעוניינים לשפר את שפת התכנות של ביקאש כך שתאפשר יצירת חוזים חכמים על גבי רשת ביקאש. זאת על מנת שמפתחים יוכלו להנפיק טוקנים וליצור אפליקציות. השינוי הגדול ש-BitcoinABC מעוניינים להכניס בפורק הנוכחי הוא שינוי מבנה הטרנסקציות בתוך הבלוק, באופן שלטענתם יהיה הבסיס לפוטנציאל סקלאביליות גדול מאד בעתיד.

BitcoinSV לעומת זאת, מאמינים שיש לשחזר את חזונו האמיתי של סטושי ואת הפרוטוקול האמיתי שהושק בינואר 2009. לאחר שיעשו זאת, תילקח גישה קונסרבטיבית בכל הנוגע להטמעת שיפורים עתידים לפרוטוקול. על מנת לעשות זאת לטענתם, יש להגדיל את הבלוקים ל-128 מ"ב (כיום הבלוקים בביקאש הם 32 מ"ב), ולשנות כמה שורות קוד נוספות.

למה לצפות ב-18:40?

נכון לכתיבת מלים אלו, ישנה תמיכה גדולה במימוש של BitcoinABC, כולל חוות הכרייה של ביטמיין, בורסות כגון בינאנס, קוינבייס וקראקן, מעבד התשלומים Bitpay ועוד. אך התמיכה ב-SV גדולה יותר משמעותית, בעיקר משום שמה שיכריע את הקרב הוא כוחות הכרייה. nChain, רייט ו-CoinGeek שולטים בכ-70% בכוחות הכרייה ברשת ביקאש הנוכחית, ולכן על אף התמיכה בתעשייה התומכת (בורסות, חלפנים, מעבדי תשלומים) – ככל הנראה ש-SV ישמור את השם BCH וינצח בקרב.

בבורסות פולוניאקס ו-HitBTC אף הכניסו למסחר חוזים עתידיים על מטבעות הפיצול, במידה ויהיה פיצול – BCHABC מתומחר נכון לכתיבת מלים אלו בכ-277$ ואילו BCHSV בכ-160$.

להזכירכם, כאשר אנו מדברים על חילוקי דעות בבלוקצ'יין, למעשה מדובר באי-הסכמה על חוקי הקונצנזוס, החוקים הכי חשובים שלפיהם פועלת הרשת ועליהם מסתמכים הן הכורים והן המשתמשים. ההסכמה עם חוקים מסוימים ברשת מובעת באמצעות כוחות חישוב. לאור העובדה שתומכי ABC מאמינים שהחוקים שלהם הם הנכונים, ותומכי SV מאמינים בשלהם, ייווצרו שתי שרשראות בלוקים.

השרשרת שתהיה בעלת כוחות הכרייה הגדולים יותר ותיצור את מה שמוכר כ"השרשרת הארוכה ביותר", תזכה לשמור את השם BCH. לשרשרת השנייה עם זאת, ישנם שני תרחישם אפשריים:

  1. ייווצר מטבע חדש – מאחר והכורים שתומכים ב-SV ימשיכו לכרות את השרשרת, ייווצר מטבע חדש שיקבל טיקר חדש וערכו ייגזר מערכו של BCH הנוכחי (שקודם לפיצול).
  2. הכורים יבינו שאין זה רווחי לכרות את המטבע החדש שיווצר, יפסיקו לעשות זאת, וכתוצאה מכך SV "יתפוגג".

יהיה בהחלט מעניין לראות כיצד יסתיים הקרב, ולאן יפנו פניה של ביקאש בעתיד. כך או כך, בקהילת הביטקוין לא מצליחים להסתיר את השמחה שהכול מתפוצץ לביקאש בפנים.

 

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן