שוק הקריפטו בצניחה חופשית – ניתוח פונדמנטלי

נפילת הביטקוין

שוק המטבעות הדיגיטליים ממשיך בצניחה הדרמטית ומגיע לנקודת השפל הנמוכה ביותר מזה 13 חודשים. כ-32% נמחקו משוויו הכולל של השוק, וכמעט ואין מטבע דיגיטלי אחד ברשימה של CoinMarketCap שאינו צבוע באדום. 

הימים האחרונים בהחלט לא קלים, כאשר ביטקוין שבר לראשונה ב-2018 את קו ה-$5,850 החשוב ומאז ממשיך לקבוע שפלים חדשים בשערו. נכון לכתיבת מלים אלו הוא נסחר בשער של $4,400 לאחר שביקר אף נמוך יותר.

אין זה חדש עבור משקיעים, סוחרים ומשתמשים בקהילה המטבעות הדיגיטליים שביטקוין הוא הכוח הדומיננטי שמניע את השוק. הכיוון שביטקוין בוחר, הוא הכיוון שהמטבעות האלטרנטיביים ילכו בו – ולצערי חובבי האלטים – הם ילכו באופן חזק יותר (כלומר, שערם יירד אף יותר).

השבועות האחרונים עמוסים בדרמות. בין אם מדובר במלחמה פנימית בקהילת המטבע ביקאש או בחדשות "רעות" ל-ICOs שמגיעות מהרשות לניירות ערך האמריקנית, ישנן הרבה התרחשויות שיכולות להיות בעלת ההשפעה על המחיר.

במאמר הבא ננסה להבין את מצבו של השוק מבחינה פונדמנטלית.

שוק מטבעות הדיגיטליים – ניתוח פונדמנטלי

הבגרות

הדבר הראשון שחשוב להבין לגבי שוק המטבעות הדיגיטליים הוא תהליך הבגרות שהוא עבר במהלך השנה האחרונה. הבגרות באה לידי ביטוי במספר מובנים עיקריים:

ראשית, ההתלהבות מ'שיטקוינס' פחתה משמעותית. יש שמגדירים 'שיטקוין' ככל דבר שאיננו ביטקוין, ויש שמגדירים 'שיטקוינס' כמטבעות או טוקנים שלרבים היה ברור מהרגע הראשון שמדובר במשהו שלא יצליח, לכל הפחות. אני יותר מזדהה עם ההגדרה השנייה, שכן אני סבור שישנם מטבעות שנוצרו כדי לשנות ולהשפיע. בכל אופן, כיום פחתה משמעותית ההתעניינות במטבעות חדשים ואף במטבעות שאינם בטופ 50 או 100 של CoinMarketCap. זהו צעד חשוב בהליך בגרותו של השוק, שכן רובם המוחלט של הפרויקטים לא הולך להישאר בטווח הארוך (מעל 90%).

שנית, ההשקעות ב-ICOs עברו מהפכה. בחצי הראשון של 2018 גויסו בהנפקות טוקן ראשוניות מעל 6 מיליארד דולר, סכום הגבוה מכלל הגיוסים של 2017 כולה. אך ברבעון השלישי חלה תפנית בעלילה, גויסו רק כ-1.8 מיליארד דולר ו-ICOs החלו להבין שמודל הגיוס הזה אינו בר קיימא. בצעד מתבקש שהיה צפוי, דרשה השבוע הרשות לניירות ערך האמריקנית (ה-SEC) משלוש ICOs להירשם כהנפקות ניירות ערך, לשלם קנס בסך $250,000 ואף להחזיר כסף למשקיעים ב-ICO שיהיו מעוניינים בכך. זהו צעד מוכר של ה-SEC, אשר פועלת לעתים קרובות בשיטת "הכוונה באמצעות אכיפה", ולמעשה אומר בריש גלי: "יתר ה-ICOs, אתם הבאים בתור".

בטווח הארוך, אני סבור שזהו הדבר הנכון לעשות. שוק ה-ICOs פרוע לחלוטין ואין ספק שיש לעשות בו סדר עבור המשקיעים. אך בטווח הקצר, המשמעות עלולה להיות בעייתית לשוק. אם רוב ה-ICOs יוכרו כניירות ערך כפי שהתקדים קבע, וייאכפו באותו אופן, ייתכן שיהיה מדובר כאן בהחזר כספי שהם לא יוכלו לעמוד בו. במחקר שנערך ע"י צוות BitMEX Research ופורסם בחודש שעבר, נמצא כי מרבית הפרויקטים כבר מכרו את רוב ה-ETH שגייסו, בשוויים הדולרי. אמנם הם מכרו ברווח (עפ"י הפרשי השערים שבין עת הגיוס לבין עת המכירה), אך מתוך הנחה שהשתמשו בכספים לפיתוח, שיווק והפעילות השוטפת, סביר שלחלקם לכל הפחות – לא יהיה מספיק כסף להחזיר.

לבסוף, חלק מתהליך הבגרות הוא ניעור הידיים החלשות. הידיים החלשות הם המשקיעים שקנו מטבעות דיגיטליים בשיא או לקראתו, עמדו בתורים בכספומטים, הציפו את קבוצות הפייסבוק השונות עם שאלות והיו בטוחים שהמרחק בינם לבין ההתעשרות אפסי. בפועל, כאשר השוק התנהג באופן שטבעי שיתנהג והחל לצנוח חזרה לעבר האיזון, אותם משקיעים כבר לא יכלו להחזיק. הידיים שלהם היו חלשות מדי. חלקם הצליחו להחזיק גם עד כה, וחלקם גם לא מתכוונים לשחרר. אך אלו שלא עצרו ללמוד מה הם רוכשים, אלא רק חיפשו להתעשר, הם אלו שמחפשים את הדלת החוצה עם כמה שפחות הפסדים.

הבשורות הרעות

גבירותיי ורבותיי, מישהו צריך לומר את האמת.

שוק המטבעות הדיגיטליים בכללותו, מוערך ביתר.

בואו נבחן את זה קצת לעומק:

  • חברת פייסבוק גייסה 500,000$ בשלב המוקדם, ו-12.7 מיליון דולר כמעט שנה לאחר מכן. כשפייסבוק גייסה את הסכום הראשוני, כבר היו לה כמעט מיליון משתמשים בפלטפורמה. כשגויס הסכום הנוסף, שהעלה את שווייה המוערך ל-87 מיליון דולר, כבר היו לה 5 מיליון משתמשים. כלומר היה לפייסבוק מוצר שעובד ומשתמשים פעילים.
  • ענקית המסחר הדיגיטלי אמזון גייסה 8 מיליון דולר בשנת 1995. כשגייסה את הסכום הנ"ל, כבר היה לה מאגר משתמשים רבים, וסכום רכישות בחודש של מעל $100,000 (סכום גבוה ביחס לתקופה, בכל זאת תחילת שנות ה-90). גם כאן, מוצר ומשתמשים בעת הערכת השווי.

לעומת זאת:

  • דפדפן ברייב (Brave) אשר מציע חלופה לגוגל נעזר בטוקן BAT למיסוד מערכת היחסים בין הגולשים למפרסמים. לאחרונה חצה לראשונה הדפדפן את רף ה-4 מיליון משתמשים, וכרגע בקושי (אם בכלל) משתמשים במטבע בפלטפורמה עצמה. מדוע אם כן, שווי השוק הנוכחי שלו גבוה מ-180 מיליון דולר?
  • הרשת החברתית Steemit חצתה את רף מיליון המשתמשים בחודש מאי השנה. חיפשתי נתונים נוספים על כמות המשתמשים ללא הצלחה, אז בואו נניח ונפרגן שיש 1.5 מיליון משתמשים, מתוכם כמה מאות אלפים פעילים (מגזים בכוונה). האם זה מצדיק שווי שוק של 117 מיליון דולר, נכון לכתיבת מלים אלו?

שתי הדוגמאות הללו הן דוגמאות שעוד איכשהו "הוציאו מוצר", כלומר יש לפרויקטים אחיזה כלשהי בשוק והם עומלים על הגדלת מאגר המשתמשים. מה לגבי יתר המטבעות?

ובכן, רוב המטבעות עד היום, לא הוציאו "מוצר" שנותן הצדקה לשווי השוק שלהם או קרוב לכך. לקרדאנו (Cardano) יש שווי שווק של 1,100,000,000$, אבל אין אפילו פלטפורמה. לביטקוין-גולד, פיצול מביטקוין שאף אחד כבר לא עובד עליו כמעט, יש 350 מיליון דולר שווי שוק. פלטפורמות למפתחים כגון איאוס, נאו או QTUM מוערכות במאות מיליונים או מיליארדים, מבלי שבכלל מפתחים עליהן.

עלינו לשים את זה בפרופורציה ולהבין שהמחירים שאנחנו משלמים על המטבעות עבור התועלת והפונדמנטליות שבהם – לא מוצדק ורחוק מכך! אלא הפכנו את ההסתכלות עליהם מפונדמנטלית, לספקולטיבית נטו.

היחיד שאני יכול לומר בלב שלם שפונדמנטלית הוא איתן, הוא ביטקוין. כיצד אומדים את ערכו המדויק של מטבע מבוזר, גלובלי, חסר צנזורה ומהיר? האמת, קטונתי מלדעת. אך בעיניי ועל פי יכולות הניתוח האישיות שלי, הוא שווה הרבה יותר ממה שהוא שווה כיום. עם זאת, בשביל להצדיק את השווי הזה, הוא מוכרח שיחלו להשתמש במקום להמר עליו. הוא מוכרח לצבור משתמשים חדשים שיאמינו בו.

הוא חייב להתבגר מהשלב של ההשקעה הספקולטיבית לשלב של השימוש היומיומי כאמצעי תשלום וכאמצעי לשמירה על ערך. לכן, כשהתשתית תהיה ערוכה יותר, ולהערכתי זה יקרה די בקרוב (יחסית, כן? במונחי שנתיים-שלוש), אז נראה את הפונדמנטליות האמיתית שבו.

התקווה והציפייה

למרות הבשורות הרעות, ישנן שלוש נקודות פונדמנטליות חיוביות שמעניקות תקווה למחזיקי מטבעות דיגיטליים, ומשאירות אותם עם ציפיות לחזרת מגמת העלייה.

  1. Bakkt – ב-12 בדצמבר, קצת פחות מחודש, צפויה לפתוח פלטפורמת Bakkt את שעריה למוסדות פיננסיים, סוחרים וצרכנים. Bakkt תציע מסחר, החזקה (Custodial), וארנק לשימוש במטבעות דיגיטליים. מה כל כך מיוחד ב-Bakkt שמניב תקווה?
    ובכן ראשית, מאחורי Bakkt עומדת חברת Intercontinental Exchange (המוכרת גם כ-ICE). חברת ICE היא הבעלים השני בגודלו של פלטפורמות מסחר פיננסיות בעולם, כאשר בין נכסיה נמנית גם בורסת ניו-יורק למניות (NYSE). אם לא די בכך, לטובת הקמת פלטפורמת Bakkt יצרה החברה שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות מיקרוסופט וסטארבאקס. המשמעות היא של-ICE ישנה גישה למשקיעים ומשתמשים פוטנציאליים רבים אשר מאמינים בה וביכולותיה – מכל רחבי העולם.
    בנוסף, Bakkt מתכוונת להציע חוזים עתידיים יומיים על ביטקוין, אשר פיזית יהיו מוכרחים להתממש. כלומר, בניגוד למסחר בחוזים עתידיים שמתקיים כיום בו אף אחד לא באמת חייב לאף אחד ביטקוין, אלא רק את הפרשי השערים – הפעם אם רכשתי חוזה עתידי על ביטקוין למחר, אני אקבל ביטקוין מחר. המשמעות לכך היא שבמידה ומשקיעים מסורתיים ירצו להיחשף לביטקוין דרך Bakkt, תיתכן הקטנת היצע משמעותית ביחד עם גידול בביקוש.
    ולבסוף, והפעם אדגיש שמדובר בשמועות (אך הגיוניות בסה"כ), שכחלק מהשקת החלק השני של פלטפורמת Bakkt (בשלב הראשון יחלו רק החוזים העתידיים) – יחלו לקבל תשלום בביטקוין ב-Starbucks ללא צורך לחכות לאישור בבלוקצ'יין (כלומר חברה תבטח את האפשרות לדאבל-ספנד).
  2. קרנות סל (ETFs) – קרנות סל הן מכשיר פיננסי מעניין במיוחד עבור משקיעים, אך בטווח הארוך ככל הנראה שיהיה בעל אפקט שלילי על השוק. עד חודש פברואר 2019 צפויה הרשות לניירות ערך האמריקנית לקחת החלטה האם לאשר קרנות סל בביטקוין, או לא. במידה ויאושרו, התרחיש הסביר (כולל הישענות היסטורית על מחיר הזהב והכסף) הוא שיגיעו עליות, אך אם לא יאושרו זו יכולה להיות מכה אנושה לשוק.
    מצד אחד, פועלים כוחות רבים (לוביסטים) לטובת אישורם כאשר האינטרס לכך כמובן הוא ברור, כסף. מאידך, בדחיות ניסיונות קודמים של אישור קרנות סל לביטקוין, הדגישה ה-SEC שהיא מעוניינת לראות שלושה דברים קורים לפני שהיא מאשרת: פחות מניפולציות, רגולציה, וערבויות למשקיעים (מבחינת שירותים בטוחים לאחזקת הכסף בזירות מסחר הפועלות תחת רגולציה). בעוד שישנה התקדמות ברגולציה ובערבויות, החלק של המניפולציות בהחלט בעייתי ויקשה עלינו לנחש את החלטת ה-SEC בהקשר זה.
  3. ה-"חצייה" בביטקוין  – תהליך החצייה הוא הקטנת הגמול לבלוק שהכורים מקבלים, בחצי. כלומר, אם כיום הכורים מקבלים 12.5 מטבעות ביטקוין עבור בלוק שהם כורים (בנוסף לעמלות שבפנים), החל מאמצע 2020 (הצפי הוא שבסוף חודש מאי) ה-12.5 מטבעות יהפכו ל-6.25. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה ביולי 2016, ובעקבות הציפייה להקטנת ההיצע החל מסע העליות. ישנם רבים שמייחסים חשיבות גדולה לתהליך החצייה, ואני ביניהם, ויהיה מעניין לצפות בהשפעתו על הרשת.

האם זהו סופו של שוק הקריפטו?

וודאי שלא!

שוק הקריפטו נמצא רק בתחילת דרכו ואתם זוכים להיות בין המאמצים הראשונים (early adopters). אתם אלו שלוקחים חלק אקטיבי או פסיבי בבנייתה של כלכלה חדשה ושינוי מהיסוד של תעשיות רבות.

להיות החלוצים זה אף פעם לא קל. אם אתם אקטיביים, אתם שותפים להרגשה שלי של "תחושת מירוץ" – להספיק לעשות הכול לפני שמגיעים כל השאר, כדי שתהיה להם כניסה חלקה, ושעבורנו היא תהיה רווחית על הדרך. אם אתם פסיביים, אתם צריכים להתמודד ביומיום עם התנודתיות המוגזמת של השוק המשוגע הזה. גם אני חוויתי את הדאגות הללו והפחד שילך הכסף לטימיון.

הדאגות האלו הפסיקו כאשר עשיתי שתי החלטות קשות ופשוטות יחד עם עצמי:

  1. החלטתי שאני מאמין שביטקוין וטכנולוגיית הבלוקצ'יין הם העתיד, ושגם אם לא יימצא שימוש בכל תעשייה, זה יהיה ברובן. האמונה הזאת מלווה אותי בעיסוקיי ביומיום ומסייעת לי להתמודד עם "תסמונת החלוצים".
  2. סכום הכסף שיש לי במטבעות דיגיטליים הוא סכום כסף שאני מוכן להפסיד. חשוב שתפנימו: רגש מאפיל על קבלת ההחלטות שלכם. כאשר אתם משקיעים סכומי כספים שלא תוכלו להרשות לעצמכם להפסיד, אתם תונעו בקלות יתרה יותר לעשות מהלך פזיז אף יותר. לכן, זכרו לעולם לא להשקיע יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.

אז לסיום, זכרו שאנחנו נמצאים רק בהתחלה ושרוב הדרך עוד לפנינו. בעוד שהשערים יורדים, ענקי התעשייה ממשיכים לבנות ויזמים חדשים ממשיכים לנהור לעבר התחום – כי גם הם מבינים שהוא העתיד.

העליות יחזרו מתישהו, וייתכן שאפילו די בקרוב. כל שעליכם לעשות הוא להיות סבלניים.

בהמשך היום, או מחר, אעלה ניתוח גרפי טכני של גרף הביטקוין ושוק המטבעות הדיגיטליים, ובגרף ייכללו התרחישים שבעיניי הם הסבירים ביותר שיקרו. ספוילר: לדעתי אנחנו קרובים לתחתית, אך $3,100 על הפרק.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן