רמות תמיכה והתנגדות בניתוח טכני – המדריך המלא למתחילים

תמיכה והתנגדות

רמות תמיכה והתנגדות הן אולי הכלי החשוב ביותר עבור סוחרים הנעזרים בניתוח גרפי טכני כחלק מתהליך קבלת ההחלטות שלהם. תמיכה והתנגדות משמשות אותנו לקביעת טווחי המחירים בהם ניתן יהיה לצפות ל-"מלחמה" בין השוורים (הקונים) לדובים (המוכרים).

אם אינכם בקיאים עדיין בגרף נרות יפניים וכיצד להיעזר בו, אנו ממליצים שתתחילו עם המדריך המלא לגרף נרות יפניים לפני שתתעמקו ברמות תמיכה והתנגדות, בכדי שתוכלו להבין טוב יותר את ה-"מלחמה" המדוברת. כמו כן, אם ברצונכם להתנסות לאחר קריאת המדריך, רצוי שתקראו את הסקירה והמדריך לפלטפורמת הניתוח טכני של TradingView, אשר יסייעו לכם בתהליך.

תמיכה והתנגדות – המדריך המלא למתחילים

רמות תמיכה הן טווח מחירים בו נצפה שהשוורים ישתלטו על המחיר וימנעו ממנו לרדת יותר, ואילו רמות התנגדות הן טווח מחירים בו נצפה שהדובים ישתלטו על המחיר ולא יתנו לו לעלות עוד.

ישנם ארבעה סוגים מרכזיים של רמות תמיכה והתנגדות: קווי מגמות, מספרים עגולים, ממוצעים נעים והאינדיקטור 'נסיגת פיבונאצ'י' (Fibonacci Retracement).

קווי מגמות (Trendlines)

כפי שמניחה תיאוריית הדאו אשר עליה מסתמכת תורת הניתוח הטכני, המחיר זז באחת משלוש מגמות: עלייה, ירידה ודשדוש. קווי מגמה הם קווים אופקיים או אלכסוניים, אשר פוטנציאלית – בהתאם לחוקיות וקריטריונים – נצפה שהמחיר "יקפוץ" מהן (כאשר מדובר בתמיכה) או "ייתקע" בהן (כאשר מדובר בהתנגדות).

מאפיינים והנחיות לשרטוט קווי מגמה:

  • על קווי המגמה להיות מחוברים בלפחות שלוש נקודות על מנת להיחשב קו תמיכה או התנגדות, אך ניתן לחבר שתי נקודות בכדי לנסות לזהות את היכן תתרחש הנגיעה השלישית בקו המגמה הפוטנציאלי. במידה והנגיעה השלישית מתרחשת, נקבל אימות לכך שאכן מדובר בקו מגמה.
  • כאשר המגמה היא עליה, יש לחבר את תחתית הנרות.
  • כאשר המגמה היא ירידה, יש לחבר את קציהן העליון של הנרות.
  • קו תמיכה שהיווה התנגדות בעבר יהיה חזק יותר מאשר קו תמיכה שלא היווה התנגדות, וההפך.
  • ככל שהקו המגמה האלכסוני תלול יותר (כלומר, בזווית חדה) כך יהיה חלש יותר.

ישנן שתי "תורות" לשרטוט קווי מגמה: חיבור ה'צל' (Wicks) של הנרות היפניים, או חיבור גופי הנר. הנפוצה יותר היא התורה הראשונה, אך היא גם מתירנית יותר.ביטקוין קווי מגמה

מספרים עגולים (Round Numbers)

הרבה מאד מהאקשן של מלחמת התמיכה וההתנגדות קורה סביב מספרים עגולים, כגון $50. רוב הסוחרים הפחות מנוסים נוטים למכור ולקנות נכסים במחיר שהינו מספר שלם. מספרים שלמים מרגישים לנו יותר טבעיים ולכן אנחנו נמשכים אליהם. בנוסף, קל יותר לשערך את ערכו של נכס מסוים כמספר שלם.

לכן, כאשר המחיר עולה ומגיע למספר עגול בעל חשיבות גדולה יותר (בדוגמה שלפניכם, $400) תהיה ציפייה להתנגדות גדולה. לחלופין, אם ייפרץ מחיר ה-$400, נצפה שהקו ייהפך לתמיכה חזקה.אתריום קו מגמה

ממוצעים נעים (Moving Averages)

ממוצעים נעים הם אינדיקטור חשוב ביותר בו נעזרים סוחרים רבים. ישנם שני סוגים עיקריים של ממוצעים נעים בהם נעשה שימוש:

  • ממוצע נע פשוט (Simple Moving Average) – קו המחשב את ממוצע המחירים על פני X הנרות היפניים האחרונים. לדוגמה, אם אנו נמצאים בגרף 1DAY (כלומר כל נר מייצג יום), אזי ממוצע נע פשוט של 50 ימים יהיה קו המציג את ממוצע המחירים על פני 50 הימים האחרונים (ומתעדכן תמיד ל-50 הנרות האחרונים).
  • ממוצע נע מעריכי (Exponential Moving Average) – קו המחשב את ממוצע המחירים על פני X הנרות היפניים האחרונים, תוך מתן תיעדוף לתזוזות המחירים המתרחשות קרוב יותר לנקודת הזמן בה אנו נמצאים. נניח שמחיר הביטקוין נע בין $6,000 ל-$7,000 במשך 45 ימים, ואז לפתע נופל ל-$4,500. ממוצע נע פשוט (SMA) יגיב בצורה איטית מאד, וככל הנראה יעמוד עדיין באזור ה-$6,000. לעומת זאת, הממוצע הנע המעריכי (EMA) כבר יחל להציג את השינויים האחרונים במחיר.

ממוצעים נעים משמשים אותנו לדברים נוספים מלבד תמיכה והתנגדות, אך על כך נרחיב במדריך ייעודי בהמשך.

בכל אופן, ממוצעים נעים משמשים כתמיכה והתנגדות באופן גורף, כאשר ישנה תלות במסגרת הזמן בה אתם סוחרים. לרוב, אם אתם סווינג-טריידרים שנעזרים בעיקר בגרף ב-1DAY ככל הנראה שממוצעים ארוכים יותר (50, 100, 200) ישמשו אתכם יותר. לעומת זאת, אם אתם סוחרים באופן יומיומי במסגרות זמן נמוכות יותר (4HOUR, 1HOUR) אז ממוצעים נעים קצרים יותר ישמשו אתכם יותר.

בדוגמה שלפניכם, תוכלו לראות את השינויים בהתנהגות של ממוצע נע פשוט 100 ימים (הקו הכתום) לעומת הממוצע הנע המעריכי 100 ימים (הקו אדום). שימו לב כיצד הקו האדום מגיב מהר יותר לתזוזת המחירים.ממוצעים נעים

נסיגת פיבונאצ'י (Fibonacci Retracement)

לחלקכם השם 'פיבונאצ'י' יהיה מוכר מסדרת מספרי פיבונאצ'י, על שמו של המתמטיקאי לאונרדו פיבונאצ'י שפיתח תאוריית יחסיות בין מספרים במאה ה-13 – תיאוריה אשר נחשבת פורצת דרך עד ימינו אנו.

ההסקה מן התיאוריה אל עולם הניתוח הטכני היא שאפשרה יצירת אינדיקטורים שונים שמבוססים על אותה יחסיות בין מספרים, וכולם נקראים על שמו של פיבונאצ'י. אחד מהאינדיקטורים הללו הוא 'נסיגת פיבונאצ'י'.

בשימוש באינדיקטור, נמתח קו בין שתי נקודות קצה (שפל לשיא או שיא לשפל) וקווים אופקיים ייווצרו בנקודות ייחוס מרכזיות: 23.6%, 38.2%, 50%, 61.8%, 78.6% ו-100%, כפי שמתואר בדוגמה שלפניכם.נסיגת פיבונאצי

בגרף, מתוארת נפילה במחיר הביטקוין מ-$6538 ל-$3110 על פני 38 ימים (נרות). לצורך הדוגמה, החלטתי שהדפוס שנוצר בשפל (כלומר הנר השוורי הגדול לאחר שני נרות דוז'י שמייצגים חוסר החלטיות) מסמן היפוך מגמה – כעת, לפחות זמנית, תהיה נסיגה כלפי מעלה של המחיר.

האינדיקטור 'נסיגת פיבונאצ'י' צפוי, בהסתברות גבוהה, לסייע לי להבין לאן המחיר ייסוג.

כללי האצבע בשימוש ב'נסיגת פיבונאצ'י':

  1. יחס ה-61.8% מוגדר כיחס המרכזי ביותר ואף זכה לכינוי 'יחס הזהב' (The Golden Ratio). יחס ה-38.2% נחשב אף הוא כמרכזי מאד. ברוב המקרים, המחיר יחפש לחזור חזרה לאחד משני היחסים הללו.
  2. קו ה-50% אינו חלק מיחסי פיבונאצ'י אך לאורך היסטוריית הניתוח הטכני התגלה שהוא אכן משחק תפקיד חשוב בהבנת תזוזת המחירים ולכן התווסף לאינדיקטורים השונים.
  3. ניתן לצפות מיחסי ה-38.2%, 50% ו-61.8% להוות רמת תמיכה ו/או התנגדות חזקה יותר מהיחסים האחרים.
  4. ככל שהתנועה הראשונית (במקרה שלנו ירידה) חדה יותר, כך נצפה שהנסיגה תהיה חזקה יותר. בדוגמה שהצגנו הירידה יחסית לא חדה, לפיכך אעריך שבמקרה הקיצון הנסיגה תהיה לקו ה-50% אך בסבירות גבוהה יותר שיהיה זה קו ה-38.2%.
  5. אין להשתמש ב'נסיגת פיבונאצ'י' כאינדיקטור לבד בפני עצמו, אלא יש לשלבו עם אינדיקטורים נוספים, רמות תמיכה והתנגדות קודמות, ועוד.

בדוגמאות הנוספות שלפניכם תוכלו לראות כיצד התנהג מחיר הביטקוין בתחילת 2018. שימו לב, מדובר באותו גרף ובאותה מסגרת זמן, רק השימוש באינדיקטור נעשה במקום אחר (הנסיגה בתרחיש 1 הפכה להיות העלייה בתרחיש 2).נסיגת פיבונאצי

כיצד משתמשים ברמות תמיכה והתנגדות?

ברמות תמיכה והתנגדות נשתמש כחלק מתהליך קבלת ההחלטות שלנו בכניסה לפוזיציית מסחר, בקביעת המטרות ללקיחת רווחים (Take Profits) ומיקום פקודות עצירת ההפסד (Stop Loss). כללי האצבע החשובים שיש לזכור בנוגע לתמיכה והתנגדות הן הבאים:

  1. נקנה ברמות תמיכה – ע"י שילוב אינדיקטורים, דפוסי נרות יפניים וקווי מגמה ניתן לבסס רמות תמיכה חזקות יותר וחזקות פחות. המטרה שלכם במסחר תהיה למצוא את רמות התמיכה החזקות על מנת להפחית את הסיכון. לדוגמה, נקודת מפגש של ממוצע נע פשוט 100 ימים עם קו מגמה אופקי במחיר שהינו מספר עגול ככל הנראה תהיה נקודת קנייה טובה.
  2. נמכור ברמות התנגדות – בדיוק הפוך מתמיכה.
  3. את פקודות מימוש הרווחים נמקם מעט לפני ההתנגדות.
  4. את פקודות עצירת ההפסד נמקם מעט מתחת לתמיכות.
  5. יש להבחין בנפח המסחר (ווליום) בעת קביעת רמות התמיכה וההתנגדות. ככל שהייתה יותר פעילות של קנייה ומכירה, כך נצפה שהתמיכה או ההתנגדות יהיו חזקים יותר באותו קו מחירים.
  6. ככל שמסגרת הזמן בה תסחרו רחבה יותר (לדוגמה, גרף 1W) כך נצפה לרמות תמיכה והתנגדות ברורות וחזקות יותר. מנגד, אם תסחרו במסגרת זמן קצרה יותר (כגון 15MIN), סביר שרמות התמיכה וההתנגדות יהיו חלשות יותר. לאור זאת, ניהול הסיכונים במסחר טווח-קצר חשוב ביותר.

רמות תמיכה והתנגדות – סיכום

במדריך למדתם כעת מהן רמות תמיכה והתנגדות וכיצד נעזרים בהם. הסוגים השונים של רמות התמיכה וההתנגדות שלמדתם הם הנפוצים והפופולריים ביותר, ובעקבות זאת גם נהפכו לנבואה שמגשימה עצמה: הסוחרים מנתחים את הגרפים באותו אופן, ולכן מצפים מסוחרים אחרים להתנהג כמוהם.

אגב, בדיוק מסיבה זו התפתחה תורת רמות החשיבה (בדומה למשחק הפוקר) גם בעולם המסחר. לדוגמה, מכיוון שלווייתנים (סוחרים עם כסף רב) מודעים לכך שפקודת עצירת ההפסד לרוב תמוקם מעט מתחת לתמיכה, הם ינסו להוריד את המחיר טיפה יותר כדי לתפוס את פקודות עצירת ההפסד ו-"להעיף" אנשים מפוזיציית המסחר שלהם.

לסיכום, הלמידה לעולם לא עוצרת בעולם המסחר וישנם אינדיקטורים ו'טריקים' שונים שצפויים לסייע לכם להצליח יותר, ולהיות רווחיים יותר. לכן, אל תפסיקו ללמוד!

בהצלחה.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן