הרבה יותר ממטבעות – שימושים נוספים של בלוקצ'יין בתעשייה

אונצ'יין

גם אם כולם מדברים כיום על ביטקוין, למעשה הטכנולוגיה העומדת מאחוריו מעניינת יותר מאחר ויש לה שימושים רבים. אמנם הביטקוין נחשב למטבע הדיגיטלי המבוזר המפורסם והחשוב ביותר, אך גם תחום הבלוקצ'יין מפגין צמיחה משמעותית ממנה לא ניתן להתעלם, שכן מיזמים רבים החלו לקרום עור וגידים בתחום זה.

כדאי לדעת כי בנקים, בתי השקעות, חברות בשוק ההון וגופים פיננסיים נוספים, כמו גם תאגידים בינלאומיים, החלו להתעניין בטכנולוגיית הבלוקצ'יין על מנת להבין מה ניתן לעשות אתה וכיצד להרוויח ממנה, לשפר ביצועים, לייעל את העבודה ולהעניק ללקוחות שירות טוב יותר. ריכזנו עבורכם מספר שימושים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי להבין כיצד רותמים את יתרונות הטכנולוגיה לתחומים אחרים.

קרדיט: Josh Nussbaum

שירותים פיננסיים בבלוקצ'יין

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מהווה את הבסיס למטבעות דיגיטליים שונים, ביניהם ביטקוין (BTC) שכן חברות בתחום הפיננסי גילו את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת והן משקיעות משאבים רבים במיזמים חדשים המבוססים על בלוקצ'יין. במערכת המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין אין צורך בגורם מתווך שינהל ויפקח על השירות הפיננסי, לכן גם חוסכים עלויות, זמן ומשאבים. למשל, במערכות מסחר בשוק ההון כל השחקנים שומרים תיעוד של הפעולות שלהם באופן פרטי, פעולה העשויה להימשך זמן רב ועלולה לגרום לטעויות אנוש ולאיבוד מידע. בבלוקצ'יין מפחיתים את הסיכון לטעויות ולתרמיות בגלל שהמידע מבוזר ומוצפן ולא ניתן לבצע בו שינויים, ובמקביל מפשטים את התהליך ומייתרים את הצורך בגורם מתווך.

כדאי לדעת כי גופים פיננסים החלו לפתח מיזמים חדשים על טכנולוגיית בלוקצ'יין כמו חוזים חכמים ועסקות אג"ח חכם. באמצעות הבלוקצ'יין ניתן לנהל ספרי חשבונות מבוזרים, מערכת תשלומים בטוחה ומהירה למסחר בינלאומי כולל אימות שטרות מטען, מערכת תשלומים בין אנשים במערכות חברתיות ועוד.

כמו כן, חברות הביטוח הבינו שהבלוקצ'יין מאפשרת להם לעבד את תביעות הביטוח במערכת שקופה ובטוחה, ללא טעויות אנוש כמו הקלדה או איבוד מסמכים, וכך גם המבוטחים זוכים לשירות מהיר ויעיל יותר, ללא סיכונים מיותרים. כמו כן, חברות המתמחות בהעברות כספים בין מדינות ובתשלומים בינלאומיים החלו לפתח אפליקציות מבוססות בלוקצ'יין באמצעותן ניתן לשלם או להעביר כסף במהירות, ללא טעויות ותוך מזעור מקרים של הלבנת הון ותרמיות. במערכות הטכנולוגיות הקיימות כיום יש להמתין כ-3 ימי עסקים עד להעברת הכסף או קבלת התקבול הכספי,  ואילו בטכנולוגיית בלוקצ'יין מקצצים משמעותית את הזמן וחוסכים עלויות.

ניתן לקחת כדוגמה את OmiseGo, הנכנסים תחת הקטגוריה של זירות מסחר מבוזרות (Decentralized Exchanges). אומיסגו יצרו פלטפורמה להעברת תשלומים ישירות בין אנשים, תוך שימוש בארנקי מיינסטרים, ושירותי תשלומים בכל רחבי העולם (קריפטו לקריפטו וכמובן שגם קריפטו לפיאט). למעשה, אומיסגו יוכלו להנגיש באמצעות הפלטפורמה שלהם את הכלכלה הגלובלית גם לאלו המנותקים ממנה (כ-2.5 מיליארד אנשים ברחבי העולם), ולשבש את פעילות הבנקים הריכוזיים.

זכויות קניין ויוצרים

השימוש בבלוקים לאחסון מידע ויצירת חותמת דיגיטלית ייחודית ובלתי ניתנת לפיצוח הופכים את טכנולוגיית הבלוקצ'יין לשימושית וליעילה ביותר בתחום של זכויות קניין וזכויות יוצרים. כך לדוגמה אפשר לנהל ביעילות מאגרי רישום נכסים, פטנטים, זכויות יוצרים של אמנים וכדומה. אמנם הפוטנציאל בבלוקצ'יין הוא אדיר אך סביר להניח כי עד שהטכנולוגיה תוכר רשמית ותעוגן בחוק יעברו הרבה מים בירדן, אך ברגע שמוסדות הממשלה, בתי המשפט וכל הגורמים הרלוונטיים האחרים יבינו את יתרונות הטכנולוגיה, נוכל לוותר על שירות של נוטריונים ולחסוך עלויות מיותרות כדי להגן על זכויות היוצרים והקניין הרוחני שלנו.

דוגמה מצוינת עבור התחום הנ"ל היא אפליקציית VOISE שהוקמה על בסיס את'ריום – פלטפורמה מבוזרת למוזיקה אשר המוטו שלהם הוא לא פחות מ-"Rediscover Music – Known & Unknown", כלומר היא מאפשרת לאמנים לא מוכרים לקבל קרדיט על יצירותיהם וגמול כספי גם כן. יש להם טוקן, VOISE, אשר נסחר בזירות מסחר ואיתו משלמים ליוצרים עבור שיתוף התכנים השלהם. כמה מדהים זה שתוך כדי שמיעת המוזיקה, האפליקציה משלמת כבר עבורכם? (באמצעות חוזים חכמים)

יישויות וזהויות

בעשור האחרון, ראינו שינוי גדול מתוכנות שולחן עבודה (אשר רצות על גבי המחשב מקומית) לבין תוכנות מבוססות ענן אשר שומרות את המידע ברשת, בשרתים ריכוזיים. השרתים הללו נהפכו למטרה עיקרית עבור האקרים ולעתים קרובות אף נפרצים.

יישויות וזהויות הוא תחום נוסף שהבלוקצ'יין יכולה לשנות מקצה לקצה. בעוד שטכנולוגיות מבוססות בלוקצ'יין סובלות מבעיות של סקלביליות וביצועים, הערך הרב שמסופק ע"י ארכיטקטורה חסרת האמון שלהן יכול בהחלט להחליף את מה שאנו מכירים כיום עם מאגרי מידע רגישים. כיום, אנחנו מוכרחים להיעזר בגורם צד שלישי כדי להגן על המידע שלנו. בזכות האקו סיסטם החדש שנוצר – אנחנו כבר לא.

קחו למשל את Civic, אשר מאפשרים זהות ניידת בשליטתו של המשתמש. אם לא שמעתם עליהם, מומלץ לצפות בסרטון!

גיוס המונים

בלוקצ'יין מאפשר ליזמים לגייס הון בדרך חדשה, בטוחה ומהירה יותר. הטרנד הפיננסי הבולט בתקופה האחרונה הוא גיוס הון באמצעות הנפקת טוקן ראשונית (ICO). באמצעות ICO יזמים וחברות סטארט-אפ עוקפים את השיטות הוותיקות לגיוס הון, כך לדוגמה חברת בנקור הישראלית גייסה 153 מיליון דולר תוך 3 שעות בלבד כדי לפתח פרוטוקול להמרת מטבעות.

הרעיון של ICO דומה להליך הנפקת מניות ראשונית (IPO). היזם מגייס הון תמורת נכס העשוי לספק תשואה גבוהה למשקיע, אך להבדיל מהנפקת מניות, המשקיע לא מקבל נתח מהחברה אלא מטבעות דיגיטליים האמורים לשקף בעתיד את הצלחת המיזם ולהיות בעלי ערך רב כך שהמשקיע זוכה לתשואה נאה.

גיוס ההמונים אגב, מתאפשר תודות לפלטפורמת העונות לקטגוריה 'כלים למפתחים', כגון את'ריום, ניאו, ליסק, קארדנו ועוד. על גבי פלטפורמת מסוג זה, ניתן ליצור טוקן קריפטוגרפי. הטוקן הוא מה שהמשקיעים מקבלים בתמורה לכספם, ומשמש למודל הכלכלי של הטכנולוגיה שמאחורי הטוקן.

העברת ערך

העברת ערך לא בהכרח מתייחסת למטבעות קריפטוגרפים כגון הביטקוין, הלייטקוין או המונרו, אלא ממש להעברת הערך עצמו. הערך יכול להיות בדמות מידע, נכסים, יצירות, רשתות חברתיות ועוד! למעשה, בזכות הבלוקצ'יין ניתן לגרום לאנשים רבים, שאינם מכירים אחד את השני, לפעול בשיתוף פעולה או לנהל אינטראקציה אחד עם השני – מבלי לגשר על פערי אמון (כפי שדרוש במודל של פירמה מסורתית כיום). תחת קטגוריה זו ניתן למצוא חברות כמו STORJ, אשר מאפשרת לך להשכיר חלקים מהכונן הקשיח שלך בתמורה לטוקנים שלהם. Steemit היא רשת חברתית מבוזרת ללא פרסומות וללא איסוף ושמירת מידע (כפי שפייסבוק עושה). Syscoin יוצרים שוק אינטרנטי מבוזר בין עסקים קטנים ובינוניים. בקיצור, עולם חדש.

שיתוף מידע

פער נוסף שטכנולוגיית הבלוקצ'יין עוזרת בגישורו, היא שיתוף המידע. בתור דוגמה, אפשר להסתכל על תעשיית חברות התעופה – (GDS (Global Distribution Systems. למעשה, GDS היא מחסן מידע ריכוזי אליו דוחפות כל חברות התעופה את נתוני הטיסות שלהן (זמנים, מקום פנוי, נתיבי נסיעה, מחירים) – וככה חברות כמו Expedia ו-Kayak יכולות לגשת למחסן הזה, ולהוציא משם את מה שדרוש להן. כשחושבים על זה, החברות הללו למעשה ביטלו כמעט לחלוטין את סוכנויות הנסיעות המאוישות וכל זה בזכות הטכנולוגיה שהביא עמו האינטרנט, ולעיקר – פיתחו דרך לאסוף עלינו מידע והעדפות צרכניות.

דרך תמריצים כלכליים אשר יסופקו ע"י פרויקטים מבוססי בלוקצ'יין, נוכל לחזות במהפכה טכנולוגית בעלת עוצמה אדירה אשר תפתח לתחרות את השווקים הללו מחדש – רק שהפעם, הערך לא ילך למתווכים, אלא לחברות ולאנשים הפרטיים אשר מספקים את המידע. בנוסף, באמצעות הבלוקצ'יין שיתוף המידע הפנים וחוץ ארגוני יהיה הרבה יותר מבוסס אמון. קחו לדוגמה את אפל, אשר ביצור אייפון אחד משתמשת במאות ספקים מכל רחבי העולם ומנהלת תקשורת עם כל גוף בנפרד. ע"י יצירת בלוקצ'יין תאגידי, תוכל אפל לכנס את כל ספקיה לכדי רשת תקשורת אחת, דבר שיגביר מהותית את היעילות מהבחינה הזו.

לקינוח ולסיום

עד כה דיברנו על פרויקטים מבוססי בלוקצ'יין אשר ישנו ארגונים, שווקים וצורות התנהלות במציאות הנוכחית. עם זאת, ישנם מספר פרויקטים שצצים אשר יציגו לנו גם דברים חדשים שלא חשבנו שאפשריים. קחו לדוגמה את Augur, רשת בלוקצ'יין מבוזרת אשר מטרתה להוות שוק ניבוי מבוסס חוכמת ההמונים. מסתבר שמחקרים שנערכו במאה האחרונה הראו שאם ניקח מדגם מספיק גדול של אנשים וניתן להם 'להמר' על שוק מסוים, ומנגד ניקח את האנליסטים המומחים ביותר לאותו השוק – חכמת ההמונים בממוצע תהיה צודקת יותר מאשר האנליסטים.

על בסיס מחקרים אלו, הקימו Augur רשת עמיתים לניבוי המונים אשר מתגמלת את משתמשיה בכסף עבור הימורים נכונים. לצפייה בסרטון:

לסיכום, טכנולוגיית הבלוקצ'יין הומצאה כבסיס וכספר החשבונות לשימוש בביטקוין, אך יש לה שימושים רבים נוספים. מיזמים ורעיונות חדשים ויצירתיים מועלים בזה אחר זה כדי לרתום את הטכנולוגיה החדשה לתחומים חדשים נוספים, מעבר לשימושים הפיננסיים. זוהי רק ההתחלה, ובעוד שאנחנו צפויים לראות מיזמים רבים נופלים (כנראה שהרוב) – הטכנולוגיה איתנו להישאר, ולשנות את העולם לטובה.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

צוות האתר

צוות האתר

קריפטו ג'ונגל הוא בלוג ואתר חדשות שמסקר את עולם הבלוקצ'יין, ביטקוין, את'ריום ושאר המטבעות הדיגיטליים. באתר מדריכים, חדשות וסקירות שיעזרו לך להישאר מעודכן.
צוות האתר

צוות האתר

קריפטו ג'ונגל הוא בלוג ואתר חדשות שמסקר את עולם הבלוקצ'יין, ביטקוין, את'ריום ושאר המטבעות הדיגיטליים. באתר מדריכים, חדשות וסקירות שיעזרו לך להישאר מעודכן.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן