מסכמים עם Bits of Gold את שנת 2017 בשוק המטבעות הדיגיטליים

וואו, וואו, וואו.

איך מסכמים שנה כל כך משוגעת?

כבר במשך שבועיים שיגאל דראיירמן (עורך התוכן של Bits of Gold) ואני יושבים וחושבים מה לכלול בסיכום השנה המשותף של Bits of Gold ו-CryptoJungle, ובאמת שלא תיארנו לעצמנו עד כמה קשה זה יהיה. קיווינו לסקור עבורכם הכול, אך אם היינו מנסים – הסיקור היה מתפרסם רק בסוף שנת 2018, ולא 2017. אז בחרנו אירועי מפתח – אירועים שעזרו לבנות ולעצב את שוק המטבעות הדיגיטליים למה שהוא כיום, וסייעו בבניית השלד והבסיס לעתיד.

"האם ביטקוין הופך להיות מטבע עולמי?"

זו הייתה הכותרת של מאמר שפורסם ב-Bit-media ב-14 בינואר השנה. שוק המטבעות הדיגיטליים דאז, הכיל אך ורק (מצחיק לומר זאת…) 16 מיליארד דולר. 13 מהם אגב, היו בשוק הביטקוין. במהלך השנה, כאילו נטל סמים ממריצים, גדל השוק כולו לממדים עצומים של 600 מיליארד דולר, כאשר כ-45% מהם בשוק הביטקוין. מעניין אותי אם כותב המאמר תיאר לעצמו שהשינוי יהיה כה חד.

Bitcoin Classic, SegWit, Bcash ומה שביניהם

כנראה שלא הרבה מכם זוכרים את ביטקוין קלאסיק, אך הוא היה הפורק הראשון בעידן הנוכחי שהאמין שהגדלת גודל הבלוק היא הפתרון לבעיית הסקלביליות (היכולת להתמודד עם גידול בביקוש). בתחילת השנה הושקה הגרסה הראשונה היציבה של השרשרת שלמעשה הגדילה את הבלוק מ-1 מ"ב ל-2 מ"ב. גרסה זו אף קיבלה תמיכה בקהילה מגורמים גדולים ומוכרים כמו Coinbase, Bitstamp ומספר אנשי מפתח בתחום כגון רוג'ר וור וגאווין אנדרסן. בסופו של דבר, בחודש נובמבר, חבורת ביטקוין קלאסיק הצהירה על סגירת הפיתוח שלהם והודיעו כי הם מאמינים שביקאש (או כפי שהם קראו לו – ביטקוין קאש) הוא הפתרון האולטימטיבי לבעיית הסקייל, וכי אין להם אינטרס להילחם בו.

בעיית הסקלביליות היא אחת מהבעיות הגדולות ביותר שקהילת הביטקוין מתמודדת עמה בשנים האחרונות, במיוחד לאור הביקוש הגדל בקצב אקספוננציאלי. כבר מעל שנתיים מתנהל מאבק בין שני צדדים עיקריים המאמינים בדרכים שונות לפתרון הבעיה. מצד אחד, חברות הכרייה המובילות בראשות Bitmain וחברות נוספות שבבעלותן או עובדות בשיתוף איתן. מנגד, נמצאים קהילת המשתמשים והמפתחים המובלים ע"י צוות הפיתוח Bitcoin Core. צד א' מאמין כי הגדלת גודל הבלוק היא הפתרון, ואילו צד ב' מתנגד לכך נחרצות שכן הגדלת הבלוק דורשת מזלוג קשיח (Hard Fork), דבר שנוגד את עקרונות הפיתוח של הביטקוין ושיש להימנע ממנו ככל שאפשר.

לשם ניסיון גישור ארגן בארי סילברט, גורם מוכר בתעשייה, את "הסכם ניו-יורק". קיימות הרבה גרסאות למה שקרה בהסכם ניו-יורק אך בשורה התחתונה, לא הגיעו באמת להסכמות. כתוצאה, הפעילה קהילת המשתמשים את (UASF (User Activated Soft Fork כדי להטמיע את SegWit – שיפור טכנולוגי אשר מגדיל ריאלית את גודל הבלוק פי 4. פעולה זו אילצה את הכורים לתמוך בשיפור הטכנולוגי, שכן אחרת היו מאולצים להתפצל מהשרשרת הראשית ולהפסיד כספים רבים.

במקביל להפעלת סגוויט ע"י המשתמשים, יצאו חברות הכרייה בראשות Bitmain וצוות הפיתוח Bitcoin Unlimited ב-"הארד פורק" המפורסם – Bitcoin Cash. בעיניהם, הגדלת הבלוק היא הכרח כדי להתמודד עם הסקלביליות, ושבלוקים של 1 מ"ב אינם מספיק גדולים. לכן הם הגדילו את הבלוקים ל-8 מ"ב ושינו את הגדרות קושי הכרייה, וכתוצאה נוצר מטבע חדש BCH, ומתנהל קמפיין שיווקי גדול לצייר אותו כ'חזונו האמיתי של סטושי נקמוטו'.

קרדיט: CoinTelegraph

אם חשבתם שכאן נגמרה הסאגה, טעיתם – ובגדול. כאמור, הפעלת סגוויט על גבי רשת הביטקוין היתה אמורה להיות חלקו הראשון של "הסכם ניו-יורק". החלק השני, ששוב – לעולם לא הוסכם, היה אמור להגדיל את גודל הבלוק ל-2 מ"ב ולקבוע מנגנון מסודר לשינוי דינאמי של גודל הבלוק. Segwit2x (החלק השני בהסכם) קרע את הקהילה ל-2 והתחיל מלחמת חורמה בין שני המחנות. מבחינת רבים, היה מדובר בניסיון השתלטות עוין על הביטקוין מצד מפתחים שפוטרו מפיתוח הביטקוין (עקב כשלים שכמעט עשו) וכורים בעלי כוח. ההתעקשות שלהם לא ליישם הגנת  Replay הייתה הוכחה לכך שפניהם לא היו לשלום הביטקוין.

בסופו של דבר, כמה ימים לפני הפיצול, האנשים מאחוריו הודיעו כי הם מפסיקים את הפיתוח של Segwit2x בגלל "היעדר קונצנזוס בקהילה" (למעשה, גם אם הם לא היו מבטלים את הפיצול, הפיצול לא היה יוצא לפועל עקב באג קריטי בקוד של Segwit2x). הביטקוין עמד בפני מבחן קשה וחשוב והקהילה הוכיחה שהיא רוצה את הביטקוין שלה פתוח, מבוזר וחופשי מאינטרסים.

!Vitalik Buterin is Dead

ה-25 ביוני היה יום מעניין במיוחד. מתיחה שהחלה באתר המוכר 4chan והתפשטה במהירות סיפרה לעולם שויטליק בוטרין, מייסד את'ריום, נהרג בתאונת דרכים. טוויטר, Reddit וכל פורום / בלוג / אתר חדשות געשו ולא האמינו שדמות כה מרכזית בעולם הזה, כבר לא עמנו. כתגובה למתיחה, שווי השוק של את'ריום נחתך ב-4 מיליארד דולר תוך מספר שעות ספורות ולקח לו מספר ימים להתאושש בחזרה.

ויטליק בוטרין מוכיח שהוא עדיין בחיים

נסיקת שוק ה-ICO

מעל 5.3 מיליארד דולר גויסו בשנת 2017, בכ-750 הנפקות טוקן ראשוניות. גבירותיי ורבותיי, אם תהיתם מדוע שוק המטבעות הדיגיטליים קיבל חשיפה כה מסיבית במהלך השנה, דעו כי תופעת ה-ICO הייתה שותפה מובילה במאמץ.

ההנפקות המפורסמות השנה הובילו למאניה תקשורתית בכל הקשור לשוק המטבעות הקריפטוגרפים, ודרך גיוס הכספים החדשה שהוצגה בו. יזמים רבים זיהו הזדמנות חדשה להציג את הפרויקט שלהם לעולם, רמאים מתוחכמים גילו אופציה נוספת לכסף קל ללא פיקוח רגולטורי וההאקרים המומחים ידעו לארוב מעולה – ולגנוב מעל 300 מיליון דולר מהכספים שגויסו. אז ריכזנו עבורכם את ה-ICO המובילים שנערכו השנה, ואף הוספנו היכן הם עומדים כיום:

1. Filecoin

רשת מבוססת בלוקצ'יין לשמירת מידע בענן. אנשים ברשת של Filecoin מרוויחים את הטוקנים שלהם בתמורה להשכרת שטח אחסון עודף אצלם במחשב עם עמיתים ברשת. ה-ICO, שנערך בין ה-10 באוגוסט ל-10 בספטמבר, גייס כ-257 מיליון דולר והוא ה-ICO שגייס הכי הרבה עד כה. הרשת של Filecoin עוד לא עלתה לאוויר, ונכון לעתה גם אין צפי להתקדמות. עם זאת, חוזים עתידיים על ערכו של הטוקן כבר נמצאים בשווקי המסחר הייעודיים.

2. Tezos

פלטפורמת חוזים חכמים מבוססת בלוקצ'יין בעלת מודל שליטה עצמאי (כלומר, סוג של DAO) אשר גייסה כ-232 מיליון דולר בחודש יולי. יוצרי Tezos ניסו להערים על הרגולציה בארצות הברית בדרך מפוקפקת ע"י אחזקת הכספים בשוויץ, ונקלעו לסכסוכים משפטיים בינם לבין עצמם. נכון להיום, לא ידוע מתי תושק הרשת שלהם והאם בכלל המשקיעים יראו תשואה כלשהי או שימוש כלשהו במה שהשקיעו בו.

3. EOS

מתחרה נוסף לפלטפורמת את'ריום שאף הוקם ע"י אחד ממייסדיה. מדובר בתשתית ליצירה מהירה של אפליקציות מבוזרות אשר לטענתם בעלת פוטנציאל להתמודד עם גידול המוני בביקוש עד כדי מיליוני טרנזקציות בשניה. EOS גייסו 180 מיליון דולר בחודש יוני, וכעת נסחרים ברוב זירות המסחר. בנוסף, הפיתוח של הרשת מתקדם בצורה מאד מהירה וצוות הפיתוח אף מקדים בזמן את מפת הדרכים שלו.

4. Bancor

בנקור הישראליים בראשות גיא בן ארצי ואייל הרצוג יצאו ב-ICO בחודש יוני השנה ושברו שיא באותה העת. הם גייסו לא פחות מ-153 מיליון דולר בכ-4 שעות, ועולם הקריפטו נותר בתדהמה. Bancor מאפשרים רשת נזילות עבור טוקני את'ריום. כלומר, ברשת שלהם ניתן יהיה להמיר כל סוג טוקן שאתם מחזיקים עבור טוקן אחר במחיר שחושב מראש ובאמצעות ארנק נוח לשימוש. בחצי שנה שעברה מאז ההנפקה Bancor דשדשו אך בתחילת דצמבר חזרו בגדול כאשר הצהירו על שיתופי פעולה עם חברות בלוקצ'יין מוצלחות כגון Power Ledger, WAX  ו-SENSE.

5. Status

סטטוס מנסים ליצור שילוב של WhatsApp ו-App Store עבור רשת את'ריום. מטרתם היא להניע אימוץ המוני של את'ריום ע"י יצירת פלטפורמת ידידותית למשתמש לטלפונים החכמים. Status גייסו ב-ICO שלהם כ-108 מיליון דולר, והיום הם נמצאים בשלב האלפא.

ספטמבר השחור

חודש ספטמבר היה חודש שממחיש היטב את רכבת ההרים עליה רוכבים כל משקיעי וסוחרי המטבעות הקריפטוגרפים. שני 'אירועים' גדולים, או כפי שאנו אוהבים לומר – השפעות חיצוניות – השפיעו מהותית על השוק והובילו לירידות חדות בשוויו.

האירוע הראשון היה בדמות הצהרה פומבית של הרגולטור בסין אשר אוסרת על הנפקות טוקן ראשוניות (ICO) בסין. בנוסף, ההצהרה כללה רמזים עבים לרדיפה אחר זירות מסחר סיניות שעד ההצהרה ואחריה אפשרו מסחר בטוקנים ואף נפוצו שמועות על איסור מסחר בביטקוין. ההצהרה הייתה יריית הפתיחה לחודש קשה מאד למשקיעים. הנפקות טוקן שתוכננו בסין הכריזו על דחייה, ביטול או מעבר למדינה אחרת, חלק מזירות המסחר הודיעו על עצירת שווקי טוקנים, חלקן על עצירת שווי הביטקוין, וחלקן על שניהם.

"זה יותר גרוע מבועת ה'טוליפים'. זה ייגמר לא טוב. מישהו הולך להיהרג."

בהמשך להצהרה של סין, הגיעה הצהרה נוספת – הפעם מגורם מוכר בעולם הכלכלי והבנקאי. היה זה לא פחות ממנכ"ל הבנק וחברת ההשקעות J.P. Morgan, ג'יימי דיימון, שהצהיר שהביטקוין הוא הונאה ובסופו של דבר צפוי לקרוס ולהיעלם. דיימון לא הסתפק בזה ואף הודיע כי יפטר מידית כל עובד שלו שירכוש ביטקוין ("כי הוא טיפש"). בעקבות שתי ההשפעות החיצוניות הללו, משקיעים רבים נכנסו לפניקה וערכם של הביטקוין והמטבעות האלטרנטיביים הגיב בהתאם עם ירידות של כמעט 50%.

בסרטון הבא ג'יימי דיימון מתבטא נגד הביטקוין:

חודש ספטמבר חלף לו, והגיע חודש נובמבר. הבנק J.P Morgan להפתעת כולנו הודיע שהוא שוקל לאפשר ללקוחותיו גישה לחוזים העתידיים של הבורסה לנכסים משיקגו CME Group. לבסוף, הלקוחות אכן אושרו לעשות זאת והבנק עצמו הצטרף למהפכת הביטקוין. משום מה, ג'יימי דיימון עצמו לא הגיב למהלך הזה של הבנק, אך נראה לנו שאפשר רק לנחש את דעתו בעניין.

500,000 את'ר נעלמו כלא היו

ארנק Parity הוא ארנק ייעודי לפלטפורמת את'ריום (כלומר, למטבע את'ר ולטוקני את'ריום). אחת מתכונותיו הייחודיות היא שהוא מאפשר ארנקי מולטי-סיג – ארנקים מבוססים חוזים חכמים אשר מאפשרים יצירת ארנק משותף למספר אנשים. בעוד שהפקדות לארנק מולטי-סיג נעשות בקלות, משיכת כספים מהארנק איננה פשוטה כל כך מאחר והיא דורשת את חתימותיהן של רוב המשתתפים בארנק, ולא של משתתף יחיד. כידוע לכם, נכון להיום החוזים החכמים נכתבים ע"י בני אדם, ובני אדם יכולים לבצע טעויות אנוש.

ב-6 בנובמבר, זה בדיוק מה שקרה. בעקבות טעות אנוש של מפתחי החוזה החכם, נוצרה נקודת תורפה שמאפשרת 'להרוג' את החוזה. לנקודת התורפה הזו הגיע מפתח תוכנה מתחיל שרצה להתנסות עם חוזים חכמים, ובטעות שיגר הודעת 'הריגה' לחוזה. כתוצאה מכך החוזה ננעל בבלוקצ'יין ויחד איתו נעלמו כליל כ-513,000 את'ר, בשווי דאז של 154 מיליון דולר. חשוב להדגיש שהכספים לא נגנבו, אלא פשוט ננעלו ללא גישה בשרשרת הבלוקים. עם זאת, לאלו שהחזיקו את'ר בחוזה החכם הנ"ל, איננו בטוחים שזה משנה.

"אנחנו מתנצלים מאד שהתקרית גרמה ללחץ ובלבול גדול, במיוחד עם כל הספקולציות שסובבות את המקרה. אנו ממשיכים לחקור את הסיטואציה ובודקים את כלל ההשלכות והפתרונות. המשימה שלנו לבנות תוכנה ולחזק את האינטרנט המבוזר ממשיכה." התנצלה החברה.

ראוי לציין שזו לא הפעם הראשונה שמפתחי הארנק כושלים בעבודתם. ביולי 2017 הייתה פריצה נוספת (הפעם של האקרים, בכוונה) לארנק ובה נגנבו כ-150,000 את'ר בשווי של כ-30 מיליון דולר. לכן, אם שקלתם להשתמש בו – אנו מציעים לכם לשקול שנית.

פתיחת הדלתות לכסף המוסדי

שנת 2017 תיזכר לעד כשנה שבה ביטקוין עשה קפיצת מדרגה משמעותית ממטבע קריפטוגרפי דחוי ע"י המערכת הפיננסית המוסדית, לנכס אמיתי שנסחר בבורסות הגדולות בעולם.

הכל התחיל בשלהי שנת 2013 כאשר האחים וינקלבוס (כן, אלו שתבעו את מארק צוקרברג וזכו) החליטו שהביטקוין כבר מספיק בשל לשחק במגרש של הגדולים והגישו בקשה לוועדה לניירות ערך ולבורסות של ארה"ב  (ה-SEC) לאשר את קרן סל ההשקעות (ETF) שלהם אשר מבוססת אך ורק על ביטקוין. קרן סל זו הייתה אמורה לעקוב אחר שער הביטקוין ולמעשה הייתה מאפשרת לכסף מוסדי (חברות בורסאיות וקרנות למיניהן) להשקיע בביטקוין מבלי באמת לקנות אותו. ללא האפשרות הזו, הכסף המוסדי היה מנוע מלהיכנס לשוק ללא רגולציה מסודרת.

קרדיט: btcmanager

ה-SEC  התלבט לגבי העניין ודחה מספר פעמים את ההחלטה עד אשר הגיע רגע האמת בחודש מרץ השנה. לאחר התלבטויות רבות החליט ה-SEC לא לאשר את תעודת הסל.  הסיבה העיקרית לכך היא שמדובר בנכס ללא רגולציה וככזה, הוא עלול להיות נתון למניפולציה וכי החזקת נכס הבסיס (כלומר הביטקוין) כרוכה בסיכון. מה יקרה אם יפרצו ויגנבו את הכל?

אך הפלירטוט של הביטקוין עם הכסף המוסדי לא הסתיים כאן. ברבעון האחרון של השנה, מודיעות שתי הבורסות הגדולות בעולם לחוזים עתידיים, CME ו-CBOE, כי ישיקו חוזים עתידיים המבוססים על הביטקוין.

ההכרזות היו לא פחות מרעידת אדמה. חוזים עתידיים הם בעצם הסכם בין שני גורמים, כאשר מוכר הנכס מתחייב לספק לקונה את הנכס (במקרה שלנו, ביטקוין) בתאריך ספיציפי ובשער הקבוע מראש. אחד השימושים העיקריים של חוזים עתידים לעסקים הוא גידור של נכס מסוים על מנת להימנע מתנודתיות יתר שהיא כידוע, די מטורפת בביטקוין.

הסבר קצר על גידור: נגיד שיש עסק שמשלם לעובדים שלו סכום ביטקוין קבוע. הבעיה העיקרית שלו היא מצב שבו שער הביטקוין יעלה מאוד וכך הוצאות העסק ירקיעו שחקים. עד עכשיו לא היה פיתרון לבעיה (מלבד המרה בין פיאט לביטקוין בכל תשלום). אך כאשר יש חוזה עתידי בנמצא, העסק יכול לרכוש חוזה עתידי לונג על הביטקוין וכך בעצם להבטיח לעצמו הוצאות קבועות יחסית, גם אם שער הביטקוין עולה. ומהצד השני, העובד, יכול לרכוש חוזה עתידי שעושה שורט על הביטקוין ולהבטיח לעצמו הכנסה קבועה בפיאט, גם אם שער הביטקוין יורד.

החוזים העתידים של שתי הבורסות הושקו בחודש בדצמבר (CBOE ב-10 לדצמבר ו-CME ב-18 לדצמבר) אך את ה"רעש" האמיתי שלהם הם יעשו בשנה הבאה (אפילו נסדק כבר הצהירו שיאפשרו מסחר בחוזים עתידיים גם הם). חשוב להבין שגידור הוא אחד מאבני היסוד של יציבות בשוק כלכלי. הביטקוין ושוק המטבעות הדיגיטליים בכלל זקוקים ליציבות, לפחות על מנת שגופים נוספים וחברות רציניות יוכלו להציע שירותים המבוססים עליהם. עם זאת, חוזים עתידיים הם גם מעבר לגידור. בזכותם, אפשר יהיה לבסס מוצרים פיננסים נוספים על חוזים עתידיים – כגון קרנות סל – וניתן יהיה לצפות שה-SEC יאפשרו זאת, שכן מדובר בנכס הנמצא כבר תחת רגולציה.

לגדל חתולים קריפטוגרפים – CryptoKitties

מי מאתנו לא זוכר כיצד גידל טמגוצ'י קטן? כיצד דאגנו לו לאוכל, להשכיב אותו לישון ואף לקחת אותו לרופא. כיום, תודות לאפליקציות המבוזרות שניתן לבנות על בסיס פלטפורמת את'ריום, אפשר לא רק לגדל ולטפח חתול קריפטוגרפי אלא אף לסחור בו!

CryptoKitties היא אפליקציה מבוזרת שהוצגה ממש לאחרונה, בתחילת חודש דצמבר, וגרמה לכאוס ברשת האת'ריום.

מחזיקי את'ר השתגעו מהתופעה: החתול הראשון שנוצר נמכר תמורת 247 מטבעות את'ר בשווי של 114,000$ דאז, חתולים נוספים נרכשו תמורת עשרות אלפי דולרים, והמסחר בחתולים היה כה גדול שנוצר פקק ברשת האת'ריום. בזמני השיא של ה-CryptoKitties, מעל 15% מסך הטרנזקציות שבוצעו ברשת היו קשורים בחתולים הללו.

עם זאת, הסיבה ש-CryptoKitties מצאו את דרכם לסיכום השנה שלנו היא לא כי הם מגניבים או נוסטלגיים, אלא מאחר ויש שתי משמעויות נוספות מאחורי הקלעים. הראשונה, והפחות משמעותית שכן הייתה די ידועה, היא בעיית הסקלביליות שקיימת ברשת את'ריום (ולא רק בביטקוין). לא ייתכן שבעקבות אפליקציה מבוזרת אחת ייווצר פקק כה גדול ברשת, עד כדי עצירת הפקדות ומשיכות בזירות מסחר של המטבע את'ר וטוקנים שנוצרו על גבי הפלטפורמה. המשמעות השנייה והחשובה באמת, היא הטוקניזציה. CryptoKitties הוכיחו לעולם שניתן ל'טקנז' (להפוך לטוקן) כל נכס מוחשי או וירטואלי שרק תחשבו עליו: מניות, זהב, נדל"ן ועוד.

לסיכום של הסיכום

בעינינו, שנת 2017 תיזכר לאורך ההיסטוריה כמשמעותית ביותר בעולם הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפים. זוהי השנה בה הביטקוין וחבריו פרצו לתודעה הציבורית, ועל אף שאנחנו רחוקים משיעור אדפטציה גבוה, אנחנו ללא ספק בדרך לשם.

כל מהדורת חדשות, תוכנית סאטירה, רשת חברתית וסדרת טלוויזיה מדברים על הביטקוין, כל תאגידי הענק כבר עוסקים במלאכת מחקר, פיתוח והטמעה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין בארגונם, כל בנק מבין שמערכת היחסים בינו לבין לקוחותיו על סף שינוי קיצוני וכל ממשלה מפנימה שעליה לקבל את המהפכה ולא להילחם בה.

אנו מודים לכם שקראתם עד כאן, מקווים שנהניתם מסיכום השנה ושתישארו עמנו – גם ב-2018! בכל זאת, הביטקוין יגיע ל-50,000$ עפ"י ג'ון מק'אפי  ?

** הסיכום נכתב במשותף ע"י יגאל דראיירמן, עורך התוכן של ביטס אוף גולד, ובן סמוחה – מייסד משותף ומנכ"ל CryptoJungle **

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן