[דעה] האם שיתוף הפעולה בין טזוס ל-Ubisoft מסמל את השלב הבא ב-NFT?

טור דעה מאת אלי תרג’מן, מנכ”ל טזוס ישראל 

מכירת יצירות דיגיטליות בעשרות מיליוני דולרים ללא שום זכות קניינית על היצירה, היא חסרת ערך על פי רוב. אבל שיתופי פעולה בתחום הגיימינג יכולים להפוך את ה-NFT למשמעותי, ואף בעל ערך אמיתי לרבים.

מכירת היצירה הדיגיטלית של Beeple ב-69 מיליון דולר ללא שום זכויות יוצרים, או צילום של הטבעה של לברון ג’יימס, שזמין ברשת לכל דורש ב-200 אלף דולר, בישרו בחודשים האחרונים את תחילתו של עידן ה-NFT. אבל למכירות אלה הצטרפה הרמת גבה: אם היצירות הללו זמינות לכל דורש, באותו הפורמט, ואם הבעלות לא מקנה דבר, בשביל מה צריך אותה?

ובכן, יש לכך תשובה, אך אולי כדאי להבין תחילה איך הגענו ל-NFT. 

עד לא מזמן היתה המגמה בעולם הבלוקצ’יין הפוכה לחלוטין. הגישה היתה: תנו לנו מטבעות דיגיטליים פרטיים, מבוססי בלוקצ’יין, שאיש לא יכול לעקוב אחריהם. כאלה שאינם ניתנים לזיהוי או מעקב, והם Fungible לחלוטין, כלומר שכל מטבע יכול להתחלף באחר, כמו שטרות כסף בהם אין משמעות לשטר עצמו. 

כך צצו ברשת סדרה של פרוטוקולים, בהם מימבל ווימבל ללייטקוין, שמשמש כפרוטוקול פרטיות, ומטבעות דיגיטליים כמו זיקאש או מונרו, ההופכים את המעקב אחר העברות לכמעט בלתי אפשרית.

ביי ביי Fungibility

ה-NFT לוקח את המטוטלת לצד השני. במקום טוקנים שלא ניתן להבדיל ביניהם, הפנג’יביליות נעלמת לחלוטין. הרעיון הוא שרשת הבלוקצ’יין עליה מונפק ה-NFT תאפשר לעקוב אחריו בצורה מלאה, כך שהוא יוכל לייצג בעלות על משהו.

אבל כאן הסיפור מסתבך, שכן לבעלות יש משמעות. כאשר אדם קונה שטח, אי אפשר לבנות עליו בלי אישורו. כאשר אדם קונה ספר, הוא קונה את העותק הפיזי של יצירה. כאשר הוא מוריד את אותו הספר מאמזון, הוא מקבל את הזכות לקרוא אותו. 

אבל מה אדם מקבל שהוא קונה NFT? קחו למשל את המכירה של גיף ה-Nyan cat ב-600 אלף דולר. האם המכירה אומרת שמעתה הבעלים יגבה תמלוגים מכל המשתמשים של הגיף? או ימנע מהם לעשות בו שימוש? כנראה שלא.

אבל כאשר אנחנו עוברים לעולם הדיגיטלי, התמונה משתנה. 

החיבור של NFT וגיימינג

בעולם הגיימינג, אנחנו צוברים נכסים – אבל אלה כמעט דמיוניים – מטבעות, נשקים, לחשי קסם, ועוד. הגיימרים משקיעים עשרות ומאות שעות כדי להשיג אותן, אבל אלה חיים אך ורק ביקום של המשחק עצמו. קשה להעביר אותם מאדם לאדם, וכמעט בלתי אפשרי לשמור אותם לאורך זמן. הישגים של מאות שעות משחק עלולים להימחק רק בשל שינוי מוד, או פעולה לא זהירה מצד המשתמש. 

כאן נכנס ה-NFT לתמונה.

ה-NFT יודע לשמור על החפצים הללו. להבדיל מנכסים ריאליים, לנכסים וירטואליים כאלה אין קיום אמיתי, ואותו הקידוד שה-NFT מאפשר להם, נותן להם חיים במציאות. למעשה, אם חרב פלדה או נשק משוכלל ירשמו כ-NFT, הם יקבלו חיי נצח בבלוקצ’יין. גיימרים יוכלו להעביר אותם מאחד לשני, לסחור בהם, או לשמור אותם לעצמם, גם אם הם רוצים לקחת הפסקה מהעולם הוירטואלי. הקיום שלהם יאפשר פתיחת שווקי מסחר (Marketplace) ייעודיים, שיאפשרו רכישת יכולות, מטבעות, או רמות משחק שונות, גם במנותק מעולם המשחק עצמו.

למעשה הדבר דומה לתהליך אותן עברו חנויות האפליקציות באפל ואנדרואיד. בתחילה הן היו סגורות, ואיפשרו רק ליישומים של החברות לפעול בהן, ולאחר מכן נפתחו לכל עבר מה שאפשר לאנשים לפתח, לבנות ובדרך ליצור עושר בלתי רגיל. כך גם משחקי המחשב. השלב הבא, הוא לקנות אותם מבחוץ ולהגיע איתם לתוך המשחק. החברות יכולות לעשות את זה בעצמן, אבל הן יודעות שאם הן יאפשרו לשוק לעבוד ולמתכנתים לפתח, כמו בחנויות האפליקציות, העסק יטוס לשמיים.

שיתוף הפעולה בין Ubisoft לטזוס, הוא שיתוף פעולה מהזן הזה. זו אינה הפעם הראשונה ש-Ubisoft, היצרנית של משחקי מחשב מובילים כגון Assassin’s Creed, Far Cry, Lets Dance וסדרת משחקי טום קלנסי, מנסה לעשות שימוש בבלוקצ’יין בגיימינג, אך הפעם הכוונות ברורות הרבה יותר. כשאנחנו מדברים על גיימינג, הבלוקצ’יין אמור לקחת את המשחקים לשלב הבא. ה-NFT אמורים לראשונה, לנטוע את ההישגים בעולם המציאות ולהפוך את הוירטואלי לאמיתי מאי פעם.

שתפו:

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
אלי טרג'מן

אלי טרג'מן

אלי טרג'מן הוא מנכ"ל טזוס ישראל
אלי טרג'מן

אלי טרג'מן

אלי טרג'מן הוא מנכ"ל טזוס ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות בתחום הקריפטו? הירשמו לניוזלטר שלנו

גם אנחנו שונאים ספאם, נשלח רק תוכן איכותי ורלוונטי 🙂