האם חברת המסחר ג'יין סטריט ביצעה מניפולציות בשוק הקריפטו?

האם חברת המסחר ג'יין סטריט ביצעה מניפולציות בשוק הקריפטו?

תביעה חדשה הוגשה נגד חברת המסחר האלגוריתמי בטענה למסחר מבוסס מידע פנים בפרשת טרה לונה, במקביל, התפתחה תיאוריה שהחברה מבצעת מניפולציה קבועה על מחיר הביטקוין

  • פורסם: 26/02/26 ,15:32
google-img הישארו מעודכנים

מחיר הביטקוין טיפס ביותר מ-7% בתוך יומיים השבוע, ורבים בענף הקריפטו מחברים את העלייה החדה לתביעה פדרלית שהוגשה בתחילת השבוע (ב') נגד ג'יין סטריט, אחת מחברות המסחר האלגוריתמי בתדירות גבוהה (High frequency) הגדולות והחשאיות ביותר בוול סטריט. 

התביעה מאשימה את החברה במסחר מבוסס מידע פנים שהאיץ את קריסת טרה לונה בשנת 2022, ובמקביל, ניתוחי שוק חושפים דפוס מסחר יומי חשוד של מכירת ביטקוין בשעה קבועה, דפוס שלפי ספקולציות נרחבות בקהילה, פסק באופן מפתיע עם הגשת התביעה כנגד החברה.

ג'יין סטריט היא חברת מסחר אלגוריתמי המתמחה בקנייה ומכירה של מניות, קרנות סל ומטבעות דיגיטליים בתוך אלפיות שנייה. החברה נמנית עם השחקנים הגדולים ביותר בשווקי ההון העולמיים, אך שומרת על פרופיל ציבורי נמוך.

ירידות שערים: כל יום בפתיחת המסחר?

מאז פורסמה התביעה, החלו פרשנויות וניתוחי מסחר להתפרסם וחשפו דפוס חוזר: כמעט בכל בוקר, עם פתיחת שוק המניות האמריקאי בשעה 10:00 (שעון ארה"ב), מחיר הביטקוין צנח לעיתים קרובות בעד 3% תוך דקות ספורות. 

גרפים מדצמבר 2025 מראים את הביטקוין יורד מ-89,700 דולר ל-87,700 דולר תוך זמן קצר, כשהנפילה מחקה 171 מיליון דולר של פוזיציות לונג (הימורים על עלייה) לפני שהמחיר התאושש.

הרקע לכך, עפ״י הפרשנים, נעוץ בתפקיד של ג'יין סטריט כ"משתתף מורשה" (Authorized Participant) בקרנות הסל על ביטקוין, ובראשן IBIT של בלקרוק. 

משתתף מורשה הוא גוף פיננסי שמורשה ליצור ולפדות יחידות בקרן הסל כנגד ביטקוין ישירות, תפקיד שמעניק לו גמישות ניכרת בניהול החשיפה לנכס הבסיס מבלי לקנות ביטקוין ישירות בשוק הפתוח. 

לפי הנתונים, ג'יין סטריט הגדילה את אחזקותיה ב-IBIT ב-53.78% ברבעון הרביעי של 2025, ומחזיקה נכון לכתיבת שורות אלו כ-20.3 מיליון מניות בשווי של כמיליארד דולר, מה שהופך אותה לבעלת המניות השלישית בגודלה בקרן.

JANE IBIT
בתמונה: המחזיקים הגדולים ביותר בקרן הסל IBIT. מתוך Quiverquant.com

אסטרטגיה כפולה: מוכרת ביטקוין, קונה מניות סטרטג'י

במקביל לחשדות על מכירות הביטקוין, ג'יין סטריט הגדילה בצורה אגרסיבית את חשיפתה לחברת רזרבת הביטקוין המובילה סטרטג'י (סימול MSTR, לשעבר מיקרוסטרטג'י), חברה שמחזיקה נכון לכתיבת שורות אלו מעל 717,000 ביטקוין ופועלת הלכה למעשה כמכשיר ממונף על מחיר הביטקוין.

לפי הגשת דו"ח ה-13F לרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) לרבעון הרביעי של 2025, ג'יין סטריט הגדילה את אחזקותיה ב-MSTR ב-473%, ומחזיקה כעת 951,187 מניות בשווי של כ-121 מיליון דולר.

נתון זה בולט במיוחד לאור העובדה שגופים גדולים אחרים כמו וואנגרד ובלקרוק צמצמו את אחזקותיהם ב-MSTR בחדות באותה תקופה.

הספקולציות שרצות בקהילת הקריפטו טוענות כי ג'יין סטריט מפיקה רווח בשני הכיוונים: דיכוי מחיר הביטקוין בבוקר יוצר הזדמנויות קנייה במחירים נמוכים, בעוד שהחזקות ה-MSTR מספקות חשיפה ממונפת לעלייה ארוכת הטווח במחיר המטבע. 

הפרכת התיאוריה על ידי משתמשים ברשת X

לא כולם בקהילת הקריפטו שוכנעו שהתיאוריה על ההתערבות של ג'יין סטריט בירידה במחיר הביטקוין אכן נכונה. העלייה החדה של הביטקוין עשויה להתרחש על רקע גורמים טכניים ומאקרו-כלכליים, ללא קשר ישיר לתביעה.

הנתונים מצביעים על מתאם של 95% בין הביטקוין לבין מדד S&P 500 בפרק הזמן הרלוונטי, כששוק המניות עצמו עלה בעקבות הקלה בחששות הקשורים ל-AI לקראת הדו"חות הכספיים של חברת נבידיה. 

משתמש ברשת X בשם אלכס קרוגר הפריך את התיאוריה ע"י בדיקה יסודית של ביצועי קרן הסל IBIT בשעות שבין 10:00-10:30 בפתיחת המסחר. קרוגר טוען שבפרק זמן זה, בממוצע, קרן הסל רשמה עלייה של 0.9%, מה שמפריך לחלוטין את התיאוריה שג'יין סטריט גורמת לירידות שערים בפרק הזמן זה.

ההאשמות הללו נגד ג׳יין סטריט, בין אם נכונות ובין לאו, מציפות את אחת מהחסרונות המשמעותיים ביותר של קרנות סל מגובות-פיזית בביטקוין (Spot ETF). הן מאפשרות למנפיקות שלהן או למשתתפים מורשים לבצע ״מסחר נייר״ (Paper trade), ע״י שימוש במינוף דרך נגזרים פיננסיים כגון אופציות.

כך, על אף שמגבלת 21 מיליון הביטקוין היא איתנה וידוע כי לא תשתנה – קרנות הסל עלולות לאפשר את יצירתם של ״ביטקוין סינתטיים״, קרי מכשירים פיננסיים הנסחרים בוול סטריט ומאפשרים לייצר למעשה יותר ביטקוין יש מאין.

בעקבות זאת, קראו משתמשי ביטקוין רבים מצד אחד לשקיפות רבה יותר על מכשירים פיננסיים מסוגים אלו, ומצד שני להגדלת השיח סביב אחזקת ביטקוין בצורה ישירה ועצמאית, לעומת הישענות על קרנות סל.

האשמות כבדות בקריסת טרה לונה

התביעה, שהוגשה בבית המשפט הפדרלי על ידי מנהל תיק פשיטת הרגל של טרה לונה, מפרטת שרשרת אירועים חמורה שהחלה ב-7 במאי 2022. 

לפי כתב התביעה, חברת Terraform משכה כ-150 מיליון דולר בסטייבלקוין שנכשל Terrausd (ר"ת UST) מבריכת הנזילות של פרוטוקול Curve. כעשר דקות לאחר מכן בלבד, בארנק דיגיטלי המקושר לג'יין סטריט בוצעה משיכה חריגה של 85 מיליון דולר מאותה בריכת נזילות, לפני שהמידע הפך זמין לציבור. לפי התביעה, מתמחה לשעבר של טרה סיפק לג'יין סטריט מידע פנים על תנועות הנזילות הסודיות של החברה. 

בכך, טוענת התביעה, סייעה ג'יין סטריט להאיץ את ניתוק ה-UST מהצמדתו לדולר, מה שהעמיק את "ספירת המוות" שמחקה 40 מיליארד דולר מהשוק ושלחה את מטבע לונה (LUNA) ממחיר של 80 דולר למטבע לסף האפס. על פי הדיווחים, הצעדים הללו אפשרו לג'יין סטריט להימנע מהפסדים של למעלה מ-200 מיליון דולר. 

נכון לכתיבת שורות אלו ג'יין סטריט טרם הגיבה על ההאשמות.

למידע נוסף שעשוי לעניין אותך:

דיסקליימר: ידיעה זו נכתבה בסיוע כלי בינה מלאכותית תחת עריכה ופיקוח של צוות קריפטו ג'ונגל.

טל שמיר

טל שמיר

בן 34, בוגר תואר במנהל עסקים עם התמחות במימון, מחבר הספר Bitcoin: Your Everlasting Income Machine

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך בקטגוריה: חדשות קריפטו ועדכוני שוק בזמן אמת

מהיום: שחקני פוקר יוכלו להשתתף באליפות העולם ולשלם בקריפטו

קרן סולאנה תתן חסות לאליפות העולם בפוקר ותאפשר תשלומי סטייבלקוינס ו-SOL. וגם: אמש התקיים טורניר הפוקר ALL IN בהשתתפות נבחרת הפוקריפטו הראשונה

  • 10/06/26
  • 05:39
  • טל שמיר

האיחוד האירופי מכריז שיטיל סנקציות על בורסות קריפטו שיתמכו ברוסיה

חבילת הסנקציות החדשה תחסום שירותי מטבעות דיגיטליים ממדינות המסייעות למוסקבה לעקוף את ההגבלות הפיננסיות

  • 10/06/26
  • 12:17
  • טל שמיר

תושב וושינגטון נשלח ל-5 שנות מאסר בגין הלבנת הון בקריפטו בהיקף של $97,000,000

הנאשם שימש כצינור פיננסי בין נוכלים ברוסיה וניגריה לקורבנות ברחבי העולם, תוך שימוש בחברות קש ובהמרת הכספים למטבעות דיגיטליים

  • 10/06/26
  • 10:15
  • טל שמיר