במהלך סוף השבוע (ו'), נשיא ארה"ב הפתיע שוב את השווקים כשהכריז על מכסים גלובליים של 15% באופן מיידי, לאחר שבית המשפט העליון ביטל את סמכותו להטיל מכסים מכוח חוק ה-IEEPA, חוק הסמכויות הכלכליות בשעת חירום בינלאומית. בניגוד למגמות שאפיינו הכרזות קודמות, שוק הקריפטו הפגין הפעם עמידות מפתיעה: ביטקוין עלה בכ-3% לסביבות 68,000 דולר, ואתריום נשאר יציב.
במקביל, הזהב נסחר סביב 5,120 דולר לאונקיה ומתכת הכסף טיפסה לכ-85 דולר לאונקיה.
"מכסים על משפחות עובדות"
בית המשפט העליון של ארה"ב פסק בסוף השבוע (ו') כי לנשיא טראמפ אין סמכות להטיל מכסים מכוח חוק ה-IEEPA וכי החל מיום הודעת בית המשפט, המכסים שהכריז הנשיא בחודש אפריל 2025 אינם תקפים. בתגובה, הנשיא טראמפ הכריז מיד על מכסים גלובליים של 10% בהסתמך על חוקים חלופיים לרבות חוק הרחבת הסחר (1962) וחוק הסחר (1974).
למחרת (ש'), הנשיא טראמפ העלה את המכסים ל-15% בפרסום ברשת ה-Truth Social שלו: "כנשיא ארצות הברית אני אעלה, החל מעכשיו, את המכסים הגלובליים של 10% על מדינות שרבות מהן 'שדדו' את ארה"ב במשך עשורים, ל-15% המותרים מבחינה משפטית".

עם זאת, עורך הדין הפרו-קריפטו אדם קוקרן הבהיר כי לסמכות הנשיא יש מגבלות. "החוק בו הוא עושה שימוש מאפשר זאת רק כלפי מדינות שיש עמן גרעון סחר, לתקופה קצובה של 150 ימים, ובאחוז מכסים מוגבל", ציין קוקרן.
חברי קונגרס ממפלגת הרפובליקנים הצטרפו גם הם לביקורת נגד הנשיא.
סנטור רנד פול תיאר את המכסים כ"העלאת מסים למשפחות עובדות ועסקים קטנים", בעוד חבר הקונגרס רו ח'אנה הוסיף בהצהרה נפרדת: "המכסים הללו לא היו עניין ביטחוני, הם היו מס על משפחות ועסקים קטנים כדי לממן מלחמת סחר פזיזה".

לחץ המכירות מתמתן
שוק הקריפטו הגיב הפעם באדישות יחסית להכרזות המכסים. מחיר הביטקוין נסחר סביב 68,000 דולר ועלה בכ-3% בעקבות ההודעה, מחיר אתריום עומד על כ-1,975 דולר למטבע, עליה של 1.5%.
עם זאת, מנתוני הרשת עולה שעדיין קיימות סיבות לדאגה.
לפי ניתוח שפרסמה חברת הניתוח הבלוקצ'יין CryptoQuant, היקף הביטקוין המועבר לזירות המסחר ירד משיא של כ-60,000 מטבעות ב-6 בפברואר לממוצע של כ-23,000 מטבעות בשבעת הימים האחרונים.

אולם, בחינת הרכב ההעברות חושפת תמונה מורכבת יותר: מדד "יחס לווייתני הבורסות" (Exchange Whale Ratio) של CryptoQuant, המשווה את שיעור 10 ההפקדות הגדולות ביותר מסך כלל הביטקוין שהוזרם לבורסות, הגיע ל-0.64 – הרמה הגבוהה ביותר מאז 2015.
פירוש הדבר שכ-64% מכלל הביטקוין שהגיע לזירות המסחר הגיע מעשרת המשקיעים הגדולים בלבד, מה שמצביע על כך שהלווייתנים, המשקיעים בעלי הכמויות הגדולות ביותר של ביטקוין, הם אלו שעומדים מאחורי המכירות האחרונות.
הביטקוין ירד כ-46% משיא כל הזמנים שנקבע באוקטובר האחרון ב-127,000 דולר.
מתכות הזהב והכסף ממשיכות לנסוק
בעוד שוק הקריפטו מנסה לשמור על יציבות יחסית, המתכות היקרות מציגות מגמה שונה לגמרי.
הזהב מתקרב לשיאים חדשים ונסחר סביב 5,120 דולר לאונקיה, עם עלייה של כ-1.3% ביום שישי. בעודו נתמך על ידי מתחים גיאופוליטיים, ביקוש מתמשך מצד הבנקים המרכזיים וזרימות חיוביות עקב אי-ודאות כלכלית הנובעת ממדיניות הסחר של טראמפ. מתכת הכסף בלטה אף יותר עם עלייה של כ-3.9% לכ-85 דולר לאונקיה.
בעוד מתכות הזהב והכסף מציגות שיאים חדשים על רקע אי-הוודאות הגיאופוליטית והכלכלית, הביטקוין הפגין הפעם עמידות מפתיעה, בניגוד לירידות החדות שאפיינו את הסבבים קודמים.
רבים מהאנליסטים רואים בכך סימן לבשלות גוברת של שוק הקריפטו, שמתחיל לנתק את עצמו מהתנהגות הנכסים בעלי הסיכון הגבוה.
למידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
דיסקליימר: ידיעה זו נכתבה בסיוע כלי בינה מלאכותית תחת עריכה ופיקוח של צוות קריפטו ג'ונגל.
תגים
טל שמיר
בן 34, בוגר תואר במנהל עסקים עם התמחות במימון, מחבר הספר Bitcoin: Your Everlasting Income Machine
עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך בקטגוריה: רגולציה
האיחוד האירופי מכריז שיטיל סנקציות על בורסות קריפטו שיתמכו ברוסיה
חבילת הסנקציות החדשה תחסום שירותי מטבעות דיגיטליים ממדינות המסייעות למוסקבה לעקוף את ההגבלות הפיננסיות
- 10/06/26
- 12:17
- טל שמיר
שלושת הבנקים הגדולים ביפן ישיקו סטייבלקוין משותף עד מרץ 2027
המהלך יחליף את רשתות התשלום המיושנות במדינה וישמש לסליקה בין-בנקאית, ניהול אג"ח ותשלומים חוצי-גבולות
- 09/06/26
- 05:30
- טל שמיר
הרגולטור בבריטניה מזהיר מועדוני כדורגל: אל תקחו חסות מבורסות קריפטו לא מפוקחות
הרשות הפיננסית שלחה מכתבי אזהרה חריפים למועדונים המובילים באנגליה, ומבהירה כי כספי החסויות עלולים להיחשב כרכוש פלילי
- 03/06/26
- 04:50
- טל שמיר