"קרן אתריום" (Ethereum Foundation), ארגון ללא כוונת רווח המוקדש לתמיכה, פיתוח וקידום של רשת הבלוקצ'יין אתריום, עומדת בפני שינוי מבני והצהרתי עמוק. הקרן צפויה להפוך לארגון קטן וממוקד יותר, לצמצם משמעותית את מכירת המטבעות שלה, ולבזר את תפקידה המרכזי במערכת האקולוגית.
המטרה: להוכיח שהרשת יכולה להתקיים ולשגשג גם ללא "גוף מנהל" מרכזי.
כך כתב ויטליק בוטרין, מייסד-שותף של רשת אתריום, בפוסט מפורט שפרסם אתמול (א') ברשת X.
לצד השינויים המוסדיים, חשף בוטרין גם נתון אישי המעיד על אמונו המוחלט בפרויקט: כ-90% מהונו האישי מושקע במטבע אתריום (ETH).
נכון לכתיבת שורות אלו, מחיר אתריום עומד על 2,110 דולר למטבע.

"הפכתם לתאגיד": בוטרין מגיב למבקרים
הפוסט של בוטרין לא נכתב בחלל ריק, אלא על רקע גל עזיבות חסר תקדים בצמרת קרן אתריום: לפחות שמונה בכירים עזבו או הודיעו על פרישתם בשנת 2026, כאשר חמישה מהם עשו זאת במהלך חודש מאי בלבד.
בין העוזבים הבולטים ניתן למנות את טומאש סטנצ'אק, שכיהן כמנכ"ל משותף של הקרן וסיים את תפקידו, וחוקר הפרוטוקול המוערך אלכס סטוקס שיצא לחופשה ממושכת.
גל העזיבות הצית מחדש ביקורת נוקבת מצד חברי הקהילה. בוטרין הודה בגלוי כי שמע שוב ושוב טענות לפיהן פעולות הקרן בשנים האחרונות אינן תואמות את הרטוריקה המוצהרת שלו בדבר ביזור, שמירה על פרטיות המשתמשים ותפיסת האתריום כ"נכס מקלט" ריבוני.
המבקרים טענו כי הקרן הפכה למעין "תאגיד" שחורג מסמכותו המקורית.
על מנת להסביר את הקיבוע המבני שנוצר ואת הצורך בשינוי כיוון, השתמש בוטרין באנלוגיה לענקית הטכנולוגיה גוגל: חברה שהחלה עם יסודות אידיאליסטיים חזקים (תחת הסלוגן "Don't be evil"), אך נסחפה בהדרגה ואיבדה את ערכיה בלחץ הסביבה העסקית והצורך בשורת רווח.
"אם יכולתי ב-2008 ללחוץ על כפתור שיהפוך את גוגל לשתי סטיות תקן יותר עקרונית, הייתי לוחץ עליו מיד", כתב בוטרין ב-X. הלוגיקה הזאת, לדבריו, מיושמת כעת על קרן אתריום, עצירת הסחף התאגידי וחזרה לשורשים העקרוניים.
מבחן הריכוזיות: אתריום מול סולאנה וקרדאנו
חלק מרכזי בדבריו של בוטרין הוקדש לניפוץ תפיסה שגויה ונפוצה בשוק הקריפטו, לפיה קרן אתריום היא "ההנהלה" או הסמכות המרכזית השולטת ברשת.
בוטרין הציג נתונים לפיהם הקרן מחזיקה כ-0.16% בלבד מכלל היצע מטבעות האתריום הקיים, נתון נמוך משמעותית בהשוואה ללווייתנים (מחזיקים פרטיים גדולים) ברשת.
לשם השוואה, ברשתות בלוקצ'יין מתחרות, כמו סולאנה (SOL) או קרדאנו (ADA), קרנות הפיתוח המרכזיות מחזיקות לרוב בין 10% ל-50% מהיצע המטבעות, מה שמעניק להן כוח ריכוזי עצום.
בוטרין הזכיר לקהילה את ההיסטוריה של הפרויקט: המנדט המקורי של הקרן, כפי שהוגדר עוד בשנת 2014, היה זמני ומוגדר מראש. הוא כלל את ליווי ופיתוח תוכנת הרשת דרך ארבעת שלבי היסוד שלה: Frontier (ההשקה הראשונית), Homestead (ייצוב הרשת), Metropolis (שיפורי אבטחה ופרטיות) ו-Serenity (המעבר למנגנון הוכחת אחזקה PoS).
משימה היסטורית זו הושלמה במלואה עוד בשנת 2022 עם אירוע "המיזוג" (The Merge). לכן, המשך קיומה של קרן גדולה ודומיננטית אינו נחוץ עוד ואף פוגע בביזור הרשת.
"קרן אתריום אינה 'מרכז האתריום', אלא 'צומת אחד, בעל תפקיד מוגדר, לצד צמתים אחרים'", הסביר בוטרין. "תמיד אמרנו שהקרן צריכה להיות האחרונה (שתישאר לפעול), אבל רבים באקוסיסטם, ואפילו בתוך הקרן עצמה, רצו שנהיה הראשונים והמובילים. כעת, אנו נוקטים פעולות על מנת להבטיח שנהיה האחרונים".
CROPS: ארבעת עקרונות הברזל של הרשת
מכאן ואילך, תתמקד קרן אתריום אך ורק בפעילויות הליבה הקריטיות לקיומה של הרשת, תחת מודל עבודה חדש המכונה CROPS.
מודל זה מבוסס על ארבעה עקרונות: עמידות לצנזורה (Censorship resistance), קוד פתוח (Open source), פרטיות (Privacy) ואבטחה (Security).
בוטרין הבהיר כי הקרן תפסיק לממן או לעסוק בפרויקטים שאינם קשורים ישירות לעקרונות אלו.
כחלק מהמהלך, כמה מהחוקרים והתורמים הבכירים של הקרן ייפרדו ממנה בתקופה הקרובה. בוטרין הדגיש כי לא מדובר בפיטורים עקב חוסר שביעות רצון, אלא בצעד מכוון שנועד לאפשר להם להקים מיזמים עצמאיים ולגייס הון חיצוני, מבלי שהפיתוחים שלהם ייחשבו כ"מוצרים רשמיים" של הקרן.
על מנת להפוך את אתריום לרשת חסינה לחלוטין, הציב בוטרין שלושה יעדים טכנולוגיים מורכבים לחודשים הקרובים:
הראשון הוא "אתריום ללא באגים מוכחים" באמצעות אימות פורמלי (Formal verification) מבוסס בינה מלאכותית, שיטה שמאפשרת להוכיח מתמטית שקוד התוכנה נקי מפגמים. "עד לפני כשישה חודשים, כל חוקרי אבטחת הסייבר היו רואים בזה יעד אבסורדי ובלתי אפשרי", כתב. "כעת, בזכות בינה מלאכותית, החלום עומד להפוך למציאות."
היעד השני הוא קונצנזוס בעל זמינות גבוהה (High-availability consensus), מנגנון הסכמה ברשת אתריום שמבטיח שהרשת תמשיך לפעול גם בתרחישי קיצון. לטענת בוטרין, אתריום היא הרשת היחידה המשלבת בין-שני סוגי הגנה: עמידות לתנאי א-סינכרון (מצב שבו מסרים עשויים לאחר בין הצמתים) ועמידות בפני תוקפים השולטים ב-49% מצמתי הרשת. "לא ייתכן שאתריום תסתמך על קונצנזוס חברתי ומזלוגים קשיחים (Hard Forks) כדי להציל את עצמה", הוסיף.
היעד השלישי הוא מינימיזציה של מתווכים, כלומר, מתן אפשרות למשתמשים ולפרוטוקולים לשלוח טרנזקציות ישירות לרשת ללא הסתמכות על גורמי ביניים. לצורך כך קודמו הצעות כגון FOCIL ו-EIP-8141, לצד פרויקט הארנק Kohaku שמטרתו להפחית את התלות בשרתי צד שלישי.
מודל ביטקוין? השלב הבא של הקרן
בוטרין סיכם את חזונו בתיאור המבנה העתידי של הקרן, אותה הגדיר כ"ספינה קטנה יותר מבשנים קודמות, מדעית יותר, ועמידה יותר לטווח ארוך". המבנה המצומצם והמבוזר צפוי להתייצב במהלך החודשים הקרובים, כאשר אייה מיאגוצ'י, נשיאת הקרן, מובילה בפועל את תהליך המעבר המורכב.
בוטרין ציין כי במסגרת השינוי, השפעתו האישית והסמכות שלו בתוך הארגון יפחתו באופן יזום. "זה בדיוק מה שאני רוצה", הבהיר, כחלק משאיפתו לראות את אתריום הופכת לרשת עצמאית לחלוטין שאינה תלויה באף אדם, כולל המייסד שלה, בדומה לרשת הבלוקצ'יין של ביטקוין.
בצד הכלכלי, בוטרין ביקש להרגיע את המשקיעים וקבע כי מטבע האתריום (ETH) הוא "המוצר בעל הערך הכלכלי הגבוה ביותר של הרשת", אשר מגן ומאבטח כיום נכסים בשווי של כ-250 מיליארד דולר.
על מנת להוכיח את מחויבותו, חזר על הנתון לפיו כ-90% מהונו האישי מוחזק באתריום. את היתרה, המוערכת בכ-40 מיליון דולר, הוא מחזיק בסטייבלקוינס (מטבעות יציבים) על-רשתיים, המיועדים לפילנתרופיה ומימון פרויקטים של ביוטק, תוכנה וחומרה בקוד פתוח ברחבי העולם.
מהלך זה מסמן את תחילתו של עידן חדש באתריום, בו הרשת נדרשת להוכיח כי החזון המבוזר של בוטרין יכול לשגשג גם ללא הנהגה מרכזית.
כעת, כשמייסד אתריום בחר "לעבור לדברים אחרים" והקרן מצטמצמת, המשקיעים יעקבו בדריכות לראות האם האקוסיסטם בשל לעמוד בזכות עצמו כ"נכס מקלט" טכנולוגי.
למידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
דיסקליימר: ידיעה זו נכתבה בסיוע כלי בינה מלאכותית תחת עריכה ופיקוח של צוות קריפטו ג'ונגל.
תגים
טל שמיר
בן 34, בוגר תואר במנהל עסקים עם התמחות במימון, מחבר הספר Bitcoin: Your Everlasting Income Machine
עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך בקטגוריה: אתריום
ביטמיין רכשה כ-127,000 מטבעות אתריום; BMNR מזנקת ב-7%
חברת רזרבת האתריום מחזיקה כעת 5.54 מיליון מטבעות בשווי 9.3 מיליארד דולר, מתוכם 4.7 מיליון "נעולים" בסטייקינג המניב 230 מיליון דולר בשנה
- 08/06/26
- 06:05
- טל שמיר
ויטליק בוטרין ש-90% מהונו מוחזק באתריום: ״חייבים לתעדף את הביזור של הרשת״
בעקבות גל עזיבות של בכירים וביקורת על התמסחרות, מוביל בוטרין מהלך לצמצום כוחה של קרן אתריום ומעבר למודל מבוזר
- 25/05/26
- 03:47
- טל שמיר
טראמפ מקפיא את השקת קרנות הסל עוקבות ביטקוין ואתריום של Truth Social
הרשת החברתית של נשיא ארה"ב ביטלה את בקשות הרישום לקרנות הסל עקב שינויים רגולטוריים, התקררות השוק והתחרות מול בלקרוק ומורגן סטנלי
- 20/05/26
- 11:57
- טל שמיר