המאפיין העיקרי של טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ומה שהופך אותה לייחודית כל כך, הוא היכולת לנהל רישום ומעקב אחר טרנזאקציות בצורה מבוזרת ללא תלות בגורם מרכזי. אולם גם כאשר רשת הבלוקצ'יין עצמה מבוזרת עלולות להיווצר נקודות ריכוזיות בממשקים השונים הנדרשים לתקשורת עמה.
נקודה ריכוזית כזאת קיימת ברשת הבלוקצ'יין של אתריום בכל הנוגע לתוכנות הקליינט המשמשות את המאמתים (Validators) – צמתי הרשת שתפקידם לעקוב אחר תקינות הטרנזאקציות ולהכניס אותן בבלוקים שהם מייצרים. קליינט הוא תוכנה הנדרשת ליצירת ממשק בין שרת, במקרה של שירות מרכזי, או בלוקצ'יין במקרה של שירות מבוזר, ובין תוכנות אחרות, כמו במקרה שלנו – צמתים מאמתים.
בעוד שמספר הצמתים המאמתים מגיע למאות אלפים, הם כולם תלויים בחמש תוכנות קליינט בלבד, ומתוכן כמעט 80% מהמאמתים משתמשים בתוכנת קליינט אחת בשם Geth על מנת להתממשק לבלוקצ'יין.
מוקדם יותר השבוע קליינט אחר בשם Nethermind חווה תקלה שגרמה לניתוק זמני של כל הצמתים המאמתים שעובדים דרכו. Nethermind הרבה פחות פופולרי מ-Geth, כאשר רק כ-8% המאמתים משתמשים בו, והבאג שנוצר בו אמנם גרם לניתוק של אותם צמתים אך לא פגע ברשת כולה. שאר המאמתים יכלו להמשיך לייצר בלוקים חדשים ולאשר טרנזאקציות.
למה השימוש בתוכנה שבה היה הבאג דווקא עלה?
מפתחי Nethermind התגייסו לתקן את התקלה, ואכן בתוך שעות ספורות היא טופלה, אולם האירוע הזה הציף מחדש את החששות בקהילת אתריום מפני תרחיש דומה שאם יקרה בקליינט Geth עלולה לגרום לעיכובים ביצירת בלוקים, לכישלון בתהליך אישור הטרנזאקציות ולמעשה לעצירת הבלוקצ'יין.
כשמדובר באתריום, בלוקצ'יין שמחזיק ומנהל עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים ביום, מדובר בסיכון של נזק עצום לכלל האקוסיסטם. באג תוכנה או תקלה אחרת שתפגע בפעילות התקינה של Geth אפילו לזמן קצר יהווה אירוע "ברבור שחור" שעלול לפגוע דרמטית באמון של המשקיעים באתריום ולגלי הדף בתעשייה כולה.
בעקבות הבאג השימוש בקליינט Nethermind דווקא עלה לאחר הטמעת התיקון, מ-8% מכלל המאמתים ליותר מ-14%. הגידול בשימוש ב-Nethermind בא על חשבון Geth, שהיקף התלות בו ירדה מ-85% לכ-78% בימים האחרונים. עדיין מדובר בנתח של רוב משמעותי ובפער גדול, אולם אם מגמה זו תימשך זה יתמוך בביזור וביציבות של הרשת.