"האם אתם בקריפטו?", נכתב בראש הפרסום של קרדשיאן. "זה לא ייעוץ פיננסי אבל אני משתפת במה שחברים שלי הרגע אמרו לי לגבי הטוקן אתריום מקס! לפני מספר דקות אתריום מקס שרפו 400 טריליון טוקנים – ממש העניקו 50% מארנק המנהלים שלהם בחזרה לכל קהילת E-MAX."
החדשות "המרעישות" שקרדשיאן כביכול מתרגשת לשתף את העוקבים שלה באינסטגרם, הן לא פחות מאשר תרגיל שיווקי שהפך לנפוץ בתחום. "שריפת" טוקנים, בפשטות שליחתם לכתובת אבודה, כמובן מקטינה את ההיצע ובכך יוצרת תחושה שהנכס הופך לשווה יותר.
אבל אפשר גם לחשוב על זה הפוך – אם היוצרים של המטבע שרפו 400 טריליון טוקנים וזה שווה ערך ל-50% מהמטבעות שברשותם, זה אומר שברשותם עדיין 400 טריליון מטבעות. לצורך השוואה, המכסה המקסימלית של ביטקוין עומדת על 21 מיליון מטבעות בלבד.
מה זה בכלל 'אתריום מקס'?
הפרויקט 'אתריום מקס' הוא למעשה טוקן מסוג ERC-20 הפועל על גבי רשת אתריום, ואשר הושק רק לפני חודש. טוקנים מסוג זה פשוטים יחסית לפיתוח ולא דורשים ידע רב. על אף השם, אין קשר ידוע בין מפתחי אתריום לפרויקט אתריום מקס.
לפרויקט אין מסמך לבן (White Paper), מסמך שאמור לתאר את הבעיות שאיתן הוא מתמודד, כיצד לכאורה הוא עושה זאת ומהי כלכלת המטבע – אלא רק מפת דרכים מאוד כללית ואתר בעל אופי שיווקי במיוחד.
באתר של הפרויקט יש הבטחות רבות לעתיד כמו כניסה לשוק הניפטיז (Non Fungible Tokens או NFT בקיצור), רווחים בשווי 3% מסך שווי כל הטרנסקציות בטוקן שמחולקים בין מחזיקי הטוקן ועוד. אין מידע מלא לגבי המפתחים של הפרויקט, וגם ההסברים שהם מספקים אינם ברורים או אמינים.
על פי האתר של הפרויקט, שווי השוק הכולל של אתריום מקס הוא למעלה מ-300 מיליון דולר, אם כי מחיר המטבע צנח בכ-30% ביממה האחרונה ובתנודתיות גבוהה מאד ביחס לימי מסחר קודמים.
נכון לכתיבת שורות אלו, מחיר המטבע עומד על כ-0.000000162 דולר אמריקאי.
מה שבטוח: קים קרדשיאן כבר הרוויחה את החלק שלה
הפרסום של קים הוא ככל הנראה הקידום הכי גדול שהיה אי פעם לקריפטו בפוסט יחיד. החשיפה הפוטנציאלית למאות מיליוני העוקבים שלה, כמו גם לרעש התקשורתי מסביב, הביא חשיפה עצומה לפרויקט בזכות פרסום אחד. קרדשיאן מודעת לכח שלה ומנצלת את זה לטובתה.
למקרה שתהיתם, אז לא, קרדשיאן לא מפרסמת דברים בחינם באינסטגרם. על פי מידע מפרסומים קודמים, על פרסום יחיד בחשבון האינסטגרם שלה היא מרוויחה לרוב מאות אלפי דולרים ולפעמים גם מיליון. במקרה של הפרסום הזה, קרדשיאן הוסיפה את ההאשטאג #AD החושף שזו פרסומת בתשלום, כדי לשמור על עצמה מבחינה משפטית.
עוד מפורסמים מקדמים (גם בתשלום?) את הפרויקט
מפורסמים נוספים מקדמים את הפרויקט, כאשר הבולטים ביניהם הם: שחקן ה-NBA לשעבר פול פירס, והמתאגרף המוערך בשווי של קרוב לחצי מיליארד דולר, פלויד מייוות'ר. בשונה מקרדשיאן, אם הם קיבלו תשלום כלשהו עבור פרסום הפרויקט, לא נראה שהם הזכירו זאת בשום מקום.
האם מייוות'ר חוזר על מה שיצא ממנו בעבר בקנסות בלבד? בשנת 2018 מייוות'ר לא ציין כי הוא מקבל תשלום כדי לקדם את Centra, "פרויקט" שהתגלה כהונאה וגייס למעלה מ-25 מיליון דולר בסבב הקודם של הנפקות הטוקן הראשוניות (ICO).
בזמן שאחד ממקימי Centra נשלח ל-8 שנות מאסר, מייוות'ר קיבל רק קנסות בעקבות קידום התרמית, בסך כולל של כ-400 אלף דולר בלבד.
זמן לפקוח עיניים
יש פרויקטים שבאמת באים ליצור משהו חדש ולתת ערך לאנשים, ויש "פרויקטים" שעושים עבודה שיווקית מעולה, יוצרים הייפ ומביאים המון ערך… ליוצרי הפרויקט בלבד.
לרוב, הם המייסדים נעלמים עם הכסף או שהטוקן מאבד למעלה מ-90 אחוז מערכו, כאשר ניתן להעריך שהמייסדים שיחקו תפקיד מרכזי בהפלת ערכו (ע"י מימוש רווחיהם).
המצב כיום מזכיר בצורה מדאיגה את בועת ה-ICO שהתרחשה בסוף 2017 ותחילת 2018. פרויקטים רבים חסרי בסיס או תרומה אמיתית לתעשיית המטבעות הדיגיטליים מופיעים כמו פטריות אחרי הגשם.
התופעה שאנשים בעלי השפעה מפרסמים את הפרויקטים הללו מבלי לחשוף שהם מקבלים על כך תשלום רק תעצים את הבועה ותגרום לאנשים רבים להשקיע בהונאות.
לכן חשוב תמיד לא לסמוך על כל מה שמישהו מפורסם (או לא) אומר. תמיד לחשוד באפשרות שהם מקבלים כסף כדי להגיד את זה או שהם שותפים בעצמם לפרויקט וירוויחו מכל מי שיצטרף. האופציה שנותרה היא ללמוד ולחקור בעצמכם.