איאוס (EOS)

קנייה, ארנקים, שער וסקירה מלאה על המטבע

איאוס (EOS) היא פלטפורמה הבנויה על בסיס טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומבטיחה לשנות את האופן בו אנחנו מתייחסים ומשתמשים בטכנולוגיה הזו. במקום פלטפורמה שמיועדת רק למסחר במטבעות או סחורות שונות, EOS מבטיחה להיות מערכת הפעלה של ממש שמריצה אפליקציות מבוזרות. באופן זה, היא תוכל לשרת מיליוני משתמשים שכלל לא יצטרכו לדעת איך היא פועלת מאחורי הקלעים.

דרגו את EOS מ-1 עד 5:

4.2/5 – (16 votes)

היצע ושווי שוק

שער איאוס וכמות המטבעות

ה-ICO של איאוס מתנהל באופן הדרגתי והתחיל ב-26 ליוני 2017, כאשר בסך הכול יונפקו מיליארד טוקנים על גבי רשת את'ריום:

  1. 200 מיליון טוקנים (20%) הופצו עד ה-1 ביולי 2017.
  2. 700 מיליון טוקנים (70%) הופצו לאחר מכן במשך 350 סבבים של 23 שעות.
  3. 100 מיליון הטוקנים הנותרים (10%) לא יופצו, אלא יישארו בבעלות block.one ולא יוכלו לעבור בתוך רשת את'ריום. הסיבה לכך היא מימון מפתחים, שיווק ועוד…

עד סוף  אוקטובר של 2017, גויסו בסך הכול כ-700 מיליון דולר, מתוכם 180 מיליון דולר בחמשת הימים הראשונים.
לבסוף, ההנפקה שברה שיאים וגייסה מעל 4 מיליארד דולר.

איאוס השיקה את רשת הבלוקצ'יין שלה ביוני 2018 וביצעה המרה של הטוקנים שנוצרו על גבי אתריום למטבעות EOS חדשים מהרשת העצמאית. נכון להיום, עפ"י CoinMarketCap, ישנם כ-936 מיליון מטבעות בסירקולציה.

צוות הפיתוח

מי עומד מאחורי מטבע איאוס

החברה שמפתחת את EOS וגם דואגת לייצר סביבו לא מעט 'הייפ' נקראת Block.one.  מנהל הפיתוח הטכנולוגי (CTO) של Black.one הוא לא אחר מאשר דן לארימר (Larimer), אחד האנשים המשפיעים ביותר בסצנת הפרויקטים בעולם הקריפטו. דן עזר לפתח לא מעט פרויקטים, אך גם ידוע בכך שהוא נטש חלק גדול מהם במהרה.

בין היתר הוא עזר לפתח את אלגוריתם הוכחת החזקה (Proof of Stake) ואת הקונספט של הארגון האוטונומי המבוזר (DAO). לעומת זאת, חלק מהפרויקטים בהם היה מעורב, כמו למשל Steem, רשת חברתית מבוזרת שעוזרת ליצרני תוכן להרוויח כסף באמצעות בלוקצ'יין ו-BitShares (מערכת מסחר מבוזרת) עדיין נתפסות כשנויות במחלוקת.

מנכ"ל EOS, ברנדן בלומר, יכול לזקוף לזכותו כמה פיתוחים מעניינים משלו בתחום המוניטזיציה של הרשת, שעל חלק מהם החל לעבוד עוד לפני שמלאו לו 18. לדוגמה, הוא פיתח אתר שהופך רכישת נכסי נדל"ן בהונג קונג לקלה במיוחד ושתי פלטפורמות שונות למכירת סחורות וירטואליות ואווטארים (דמויות שחקן) במשחקי רשת המוניים.

לארימר ובלומר טוענים שכל הפיתוחים האלו היו חיוניים בשביל להוציא את איאוס לפועל. לדוגמה, BitShares אפשרה להגיע למהירות טרנסקציה גבוהה במיוחד ו-Steem ביטלה את הצורך בעמלות מכיוון שהמשתמשים יכולים ליצור מגע זה עם זה ישירות דרך האפליקציה שפועלת מעל לבלוקצ'יין.

איך זה עובד?

איך עובד מטבע איאוס

הסקלאביליות (היכולת להתמודד עם גידול בביקוש) של איאוס היא אופקית ולא אנכית, דבר המאפשר להפעיל מספר חוזים חכמים במקביל ולבצע עיבוד סימולטני של טרנסקציות, זאת בניגוד לשרשראות אחרות בהן כל יישום רץ באותה הרשת וההרצה שלו נעשית בקובץ בודד שורה אחר שורה.

EOS בנוי ממספר רכיבים שונים: מסדי נתונים, מערכת הרשאות, לוחות זמנים, אימות, מערכת אפליקציות פנימית ותקשורת א-סינכרונית. כל אלו יוצרים את הקשר בין השרשרת לבין מערכת ההפעלה המבוזרת.

על מנת להאיץ את ההעברות, להפחית את ההשהיות ולמקסם את הביצועים, הבלוקים ב-EOS מחולקים למחזורים שמבוצעים אחד אחרי השני, וכל מחזור מחולק למספר תהליכי משנה (Threads) שרצים במקביל בתוך המחזורים. באופן זה, אפשר לבצע העברות ולשלוח מודעות גם בתוך הבלוקים עצמם וגם בין הבלוקים.

המהירות הצפויה היא שלוש שניות להפקה של כל בלוק חדש וחצי שניה נוספת לבדיקה שלו.

אחד העקרונות החדשים שיעזרו להפעיל את EOS הוא פרוטוקול ייפוי הכוח של הוכחת ההחזקה (delegated proof-of-stake או DPoS), בו הקהילה מייפה את כוחה של קבוצת "עדים" שנבחרה מראש ומוסיפה בלוקים חדשים על מנת שתוודא את אמיתות הטראנזקציות. הקבוצה הזו יכולה גם להעריך אם אפליקציה רצה בצורה נכונה ואיזה שינויים מתבצעים בקוד המקור שלה או בקוד המקור של EOS עצמה. באופן זה, הקהילה יכולה לשדרג תכונות מסוימות, "לשנמך" אותן (Downgrade) ולפתור באגים, כל זה בדרך מבוססת קונצנזוס ויחסית בטוחה.

על פי בלומר, אין שום דרך להפוך את השרשראות האחרות לכאלו שיעבדו בצורה שבה EOS תעבוד בלי לשנות אותן מן היסוד ולבנות אותן מחדש, וכאן בעצם טמונה הייחודיות של הפרויקט.

יתרונות וחסרונות

היתרונות והחסרונות של מטבע איאוס

אלו שרואים ב-EOS הזדמנות, טוענים שהפרוטוקול החדש לייפוי כוח יוכל לספק סקלאביליות טובה יותר מאשר זו של פרוטוקול הוכחת העבודה הסטנדרטי מכיוון שיש פחות צמתים המעורבים בתהליך האימות.

למודל הנוכחי של EOS יש מספר יתרונות משמעותיים לעומת פרויקטים אחרים:

  • אחסון מקומי: המערכת מאפשרת לאחסן את המידע המקומי של כל משתמש על המחשב המקומי שלו מחוץ לשרשרת, מה שכמובן מעניק לפלטפורמה רמה גבוהה מאוד של אבטחה. גם במקרה ובו אחד החשבונות נפרץ, ניתן לשחזר אותו ולהעניק גישה חזרה למשתמש המקורי אליו הוא שייך.
  • חלופה לשרת: יכולת נוספת של המערכת היא לשמש בתור שרת אחסון או ענן, כך שהאפליקציות השונות לא מוגבלות בנפח האחסון או התעבורה. המפתחים יכולים לקבל נתונים על האופן בו כל אפליקציה משתמשת במשאבים ולהגביל אותן.
  • מודל תשלום גמיש: כל מפתח אפליקציה מבוזרת יכול לקבוע לעצמו כיצד תפעל המוניטיזציה של האפליקציה שלו על מנת לכסות את עמלות השימוש במערכת. מבחינת משתמש הקצה, הוא משלם את העלויות (אם ישנן) למפתח בלבד בלי להשתמש בארנק EOS. לעומת זאת, המפתח צריך להחזיק בכמות מסוימת של טוקנים על מנת להשתמש במשאבים האלו ולקבל הסכמה על הפעלת האפליקציה במרחב של EOS מצד חברי הקהילה האחרים.

מי שרוצה לראות דוגמה לאופן שבו EOS  עשוי יהיה לפעול בעתיד, יכול לבדוק את steem, מערכת מבוססת בלוקצ'יין למוניטיזציה של תוכן שגם אותה עזר לפתח לארימר.

כמו פרויקטים אחרים בהם היה מעורב לארימר, גם EOS זוכה ללא מעט חשדנות, ויש כאלו שרואים בפרויקט החדש שלו סוג של חתול בשק אותו הוא מנסה למכור. רבים פשוט לא מאמינים שאפשר ליצור משהו שאמור לדמות את האופן הבסיסי בו פועלת הרשת כבר מתחילת שנות התשעים של המאה שעברה באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

בעיה נוספת קשורה אף היא להיסטוריה של לארימר, אבל מאספקט אחר: טון ואייס, יועץ לתחום הקריפטוגרפיה, טוען שבפרויקטים כמו Bitshares ו-Steem, אותם הוביל כאמור לארימר, השליטה בטוקנים הייתה אצל מעגל פנימי שגרף חלק גדול מהם. יש כאלו שמתבטאים באופן פחות עדין ואומרים  שמדובר בלא פחות מהונאת פונזי אחת גדולה.

לארימר, שמודע לביקורת הזו, טוען שהוציאו אותה מעבר לכל פרופורציה: בשני הפרויקטים המדוברים הללו המטרה שלו הייתה להעניק ליווי עד שהם יוכלו לעמוד על הרגליים ולעבור לניהול של החברות שמפעילות אותם. הוא גם טוען שהם עדיין פופולאריים ומושכים הרבה תנועה, למרות שגם הוא מודה שיכול להיות שהסיבה לכך נעוצה בחלקה בעניין ש-EOS עצמו מעורר. בנוגע לתפקיד שלו ב-block.one, הוא מבטיח שמדובר בחברה מקצועית עם רמת אחריות גבוהה יותר.

טענה דומה היא שהמודל שמחלק את הבלוקים למחזורים הוא קשה מאוד למימוש מבחינה טכנית.

לאחרונה (יוני 2018) הושקה הרשת הראשית של EOS לאחר שנה של ציפיות. האכזבה הייתה גדולה מאד לאור מספר סיבות עיקריות:

  1. נמצאו באגים קריטיים מאד כ-3 ימים בלבד לפני ההשקה, אשר לטענת צוות הפיתוח תוקנו במהרה אך בוודאות לא עברו מספיק אימות.
  2. יומיים אחרי ההשקה הרשת קפאה (כלומר הפסיקה לפעול למספר שעות).
  3. הרשת מאד ריכוזית, כאשר בסופו של דבר פועלים בה 21 צמתים אשר נקראים 'Block Producers' – מפיקי בלוקים.

בחודש ספטמבר 2018 התגלה שיתוף פעולה בין מפיקי בלוקים שהגיע למעל 50% מהם. למעשה, מפיקי הבלוקים הסינים חברו אחד לשני כדי לחזק את מעמדם, והקימו קרטל כדי לחזק את שליטתם בפלטפורמה. זו הייתה הוכחה נוספת לכך שמדובר בפרויקט שהביזור בו נתון בספק.

לבסוף, בתחילת 2019 אחד מתוך 21 יוצרי הבלוקים של EOS לא עידכן בזמן את התוכנה אשר מכילה "רשימה שחורה" של כתובות ארנקים שחשודים בפריצות/גניבות/הונאות. בעקבות אי עדכון הרשימה, האקר הצליח לגנוב כ-8 מיליון דולר.

ארנקים מומלצים

איאוס – ארנקים

עולם המטבעות הדיגיטליים עוד צעיר, ולפיכך עוד לא מונגש כפי שצריך. לכן כמעט לכל מטבע דיגיטלי עלינו להחזיק ארנק בנפרד – על אף חוסר הנוחות שבכך.

לפני שקונים איאוס, עלינו לפתוח ארנק עבור המטבע. אלו הארנקים המומלצים לאיאוס:

  1. ארנקי חומרה – שני ארנקי החומרה המובילים טרזור (Trezor) ולדג’ר ננו אקס (Ledger Nano X) נחשבים כיום לארנקים המאובטחים ביותר ולפיכך הם המומלצים ביותר. ארנק חומרה הוא ארנק דיגיטלי קר, כלומר כזה שאיננו מחובר לרשת האינטרנט, כך שהוא מאפשר ניתוק מוחלט בין המפתחות הפרטיים לבין גורמים זדוניים אשר ינסו להשתלט עליהם.
  2. SimplEOS – ארנק דסקטופ (למחשב) בעל קוד פתוח ובעל ביקורות טובות. צירפנו עבורכם מדריך באנגלית כאן.
  3. Greymass – ארנק דסקטופ גם כן, בעל קוד פתוח, אך הביקורות מעידות על חוויית משתמש מעט פחות נוחה. הסרטון שלפניכם מסביר היטב את תהליך ההתקנה והשימוש בארנק.

קניית איאוס

איך קונים איאוס?

קניית EOS בכרטיס אשראי

בורסת בינאנס השיקה לאחרונה שירות הפקדות בכרטיס אשראי. מדובר בזירת מסחר וותיקה ואמינה, בעלת נפח מסחר גבוה. הכנו לנוחיותכם את המדריך המלא לבורסת בינאנס.

שימו לב, אפשרות רכישה זו עלולה להסתכם בעמלות של כ-10%, בין השאר בעקבות עמלות המרת מט"ח.

קניית EOS באמצעות ביטקוין או אתריום

כמו רוב המטבעות הדיגיטליים היום, קשה מאד לרכוש אותם באמצעות כסף פיאט (דולר, יורו, שקל וכו') אלא בעיקר באמצעות ביטקוין או באת'ריום. לכן אנו ממליצים על קניית ביטקוין או את'ריום תחילה.

זירת המסחר הסינית הגדולה ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. בעלת הממשק הנוח ביותר ונפח המסחר הגבוה ביותר.

 חלפן הכספים מאפשר אף לבצע המרת קריפטו לקריפטו דרכו. העמלות ביחס לבינאנס גבוהות יותר, אך חוויית הקנייה והמהירות שלה גבוהות יותר.

חלפן קריפטו לקריפטו מוכר מאד המאפשר קנייה מהירה. לסקירה מלאה ומדריך על שייפטשיפט.

סקירת מטבעות דיגיטליים פופולריים

בואו ללמוד על המטבעות הקריפטוגרפיים

המדריך עזר לכם? פרגנו לנו בכוכבים

תנו ציון מ-1 עד 5:

4.2/5 – (16 votes)

ואם בא לכם גם לשתף ברשתות החברתיות בכלל פינוק 😍

כתיבת תגובה

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

דילוג לתוכן