תביעה ייצוגית חדשה הוגשה נגד סייפמון (SafeMoon) בטענה שהפרויקט גייס מפורסמים כדי לפתות משקיעים באמצעות פרסומים מטעים. חלק מהמפורסמים הקשורים בפרשה הם הזמר ניק קרטר, הראפרים סולג'ה בוי וליל יאכטי, והיוטיוברים ג'ייק פאול ובן פיליפס. התביעה מבקשת לייצג ולפצות את כל המשתתפים אשר רכשו טוקנים של סייפמון החל מה-8 במרץ 2021 ונפגעו מההונאה.
מוקדם יותר השנה, קודם הפרויקט גם ע"י דייב פורטנוי לאחר שפרסם בטוויטר שלו, ללמעלה מ-2.5 מיליון העוקבים שלו, כי סייפמון הוא ה’שיטקוין’ הנבחר שלו, ושהוא לא מתכוון למכור בזמן הקרוב.
על פי התביעה, חברת סייפמון ביצעה למעשה הרצת מניות (Pump & Dump) על ידי כך שהטעתה משקיעים לרכוש את הטוקן שלה תוך כדי יצירת מצג שווא המבטיח להם רווחים לא מציאותיים. באמצעות השימוש בטקטיקות קידום שונות, המפורסמים שגויסו לכאורה שכנעו את העוקבים שלהם להשקיע בטוקן.
הטענה של התביעה היא שחברי הפרויקט והמפורסמים ביצעו "משיכת שטיח" (Rug Pull) איטית, בה הם מכרו את החזקות הטוקנים שלהם בזמן שהם ניפחו את ערכם: "פעילויות קידום המכירות הלא נאותות של הנתבעים יצרו את נפח המסחר הנדרש כדי לפרוק את כל מטבעות ה-SafeMoon של כל הנתבעים על משקיעים תמימים," נכתב.
הונאות קריפטו
משיכת שטיח היא הונאה נפוצה ביותר בתחום המטבעות הדיגיטליים, בה יוצרי הפרויקט נוטשים עם כספי המשקיעים על ידי מכירת המטבעות הדיגיטליים הרבים המוחזקים על ידם. על פי התביעה מחיר הטוקן החל לצנוח לאחר שמספר מנהלים בכירים עזבו את החברה.
על פי חברת ניתוח הבלוקצ'יין, צ'יינליסיס (Chainalysis), הונאת משיכת שטיח היוותה כ-37% מתוך כל הכספים שנגנבו בהונאות קריפטו בשנת 2021. אחת ההונאות הגדולות והמפורסמות מסוג זה השתמשה במרמה במותג הסדרה משחקי הדיונון.
פרויקטים רבים מקדמים הונאות בצורה דומה. ביוני 2021, כתבנו על ההונאה שקים קרדשיאן קידמה בעמוד האינסטגרם שלה. הפרסומת שפרסמה עודדה את מעריציה להשקיע בטוקן בשם "אתריום מקס", ע"י שימוש בטקסט מטעה. ייתכן ותביעות ייצוגיות מסוג זה יגרמו למפורסמים לחשוב פעמיים לפני שהם משתתפים בקידום של הונאות קריפטו.