$18,700: שער הביטקוין נופל כ-5% במהלך הלילה בצל התחזקות הדולר

מהלך של בינאנס להסרת USDC מהפלטפורמה עלול להיות מנוף לחץ נוסף המחזק את מגמת הירידה.
ביטקוין נופל

שער הביטקוין חוזר לירידות. המטבע הדיגיטלי המוביל נסחר כעת בשער של כ-$18,770 לאחר שבמהלך הלילה אף ירד ל-$18,550. הירידות מגיעות לאחר כשבוע וחצי של דשדוש בין הרמות $19,500 ו-$20,500.

שער אתריום ויתר המטבעות הדיגיטליים נופלים באופן לא מפתיע גם כן. איתר (ETH) נסחר בכ-$1,515 נכון לכתיבת מלים אלו, לאחר שביקר אף ב-$1,490 הלילה.

במקרה של אתריום, יש אנליסטים רבים המופתעים מהירידות לאור השדרוג הקרב ובא לאתריום 2.0, עליו אנו מסבירים בשבוע שלם שמוקדש לנושא.

הירידות מגיעות גם בקורלציה עם מדדי המניות המובילים. מדד הנאסדק ירד אתמול כ-0.7% וה-S&P ירד כ-0.4%.

התייחסתי לציפייה שלי לירידות ולסיבותיה בסרטון השבועי מיום ב':

מהו הגורם המרכזי לירידות?

בעוד שלא ניתן לקבוע ברמת ביטחון מלאה שזהו הגורם המרכזי, כפי שסברתי והזהרתי בעבר – אני מעריך שמדובר בהתחזקות הדולר ומצוקת הנזילות של ערבויות באיכות גבוהה, כגון אג"ח אמריקני קצר-מועד.

מדד הדולר, ה-DXY, חוצה לראשונה משנת 2002 את רף ה-110 ולא במקרה: הין היפני נחלש נגדו כ-4% מתחילת ספטמבר, היואן הסיני כ-1.2%, האירו כ-1.8% והפאונד הבריטי כ-1.5%.

אלו תנועות חריגות במיוחד בשווקי המט"ח, והינן בעלות השלכות גבוהות על הנזילות בשווקי האשראי והחוב.

כאשר הדולר מתחזק והריבית עולה, הלחצים על גופים ואינדיבידואלים המחזיקים בחובות נקובים בדולר או על מדינות התלויות בדולר לטובת תשלום עבור ייבוא מזון, אנרגיה וסחורות עולים בצורה משמעותית.

מה שלא מוסיף הוא התלות של המערכת הבנקאית בהשגת ערבויות באיכות גבוהה עפ"י הרגולציה הבינלאומית, אשר מוגבלת בהיצעה.

מצוקת הנזילות גורמת לקשיים רבים יותר בהשגת אותם הכספים והערבויות, ויוצרת אפקט דומינו. אם לא די בכך, עליית הריבית מצד הפדרל ריזרב משמעותה הפחתת השווי הנומינלי של האג"ח – שמקיים יחס הפוך (ריבית עולה -> מחיר אג"ח יורד וההפך), כך שגובה הערבות יורד אף הוא ומחמיר את הסיטואציה.

מדד הדולר
מדד הדולר. משלים עלייה של 16% מתחילת השנה.

בינאנס מסירה את USDC – קשור או לא קשור?

הדומיננטיות (נתח השוק) של הסטייבלקוינס המובילים, USDT ו-USDC, ממשיכה לנסוק (4.3% אתמול לעבר 13.07%) ונראית בדרך הבטוחה לתחנה הבאה שב-14% ואף יותר.

זה ככל הנראה מעיד על בריחה ממטבעות דיגיטליים לעבר "מקום בטוח", אך עשוי להעיד גם על דברים נוספים.

שלשום (יום ב') בינאנס הודיעה על הפסקת תמיכה ב-USDC, TUSD ו-USDP. אמנם USDP, המטבע צמוד הדולר של Paxos, ו-TUSD הינם בעלי שווי שוק נמוך ופחות משמעותי – עם USDC, אין כך הסיפור.

חברת סירקל (Circle) בשיתוף עם קוינבייס הן אלה שעומדות מאחורי USDC. המטבע צבר תאוצה בשנתיים האחרונות ותפס את המקום השני באימוץ הסטייבלקוינס, עם שווי שוק של כ-52 מיליארד ד' ביחס ל-67.5 מיליארד של USDT.

אך בניגוד ל-USDT, שנסחר בעיקר בזירות המסחר הבינלאומיות ולא-אמריקאיות המובילות בנפחי המסחר כגון בינאנס, קוקוין, FTX, OKX ו-Bybit – ב-USDC נעשה שימוש רב בקרב גופים אמריקאים מפוקחים או בעולמות הכלכלה המבוזרת (DeFi).

במסגרת ההודעה של בינאנס, הובהר כי עד סוף החודש כל הפקדות המשתמשים בסטייבלקוינס המדוברים, זוגות המסחר של מטבעות מולם, הערבויות שלהם בחוזים עתידיים ועוד – יומרו ל-BUSD (המטבע צמוד הדולר של בינאנס). בינתיים, כן ניתן יהיה להפקיד ולמשוך מן המטבעות הנ"ל כמו גם מ-USDC, אך בעת הפקדה הסטייבלקוינס יומרו אוטומטית ל-BUSD, ובעת משיכה יומרו למטבע אותו ירצו המשתמשים למשוך.

עם זאת, מהלך זה מעניק לבינאנס את האפשרות להגביל משיכות בסכומים גבוהים למטבעות מתחרים כגון USDC. בכך, לא תצטרך להחזיק רזרבות גדולות שלהם. למשל, אם משתמש מעוניין למשוך $5,000 – הוא יוכל לבחור את מטבע צמוד-הדולר עמו ירצה למשוך, כולל USDC. אך במידה וירצה למשוך, למשל, $200,000 – סביר שבינאנס (במוקדם או במאוחר) תגביל את יכולתו לעשות זאת.

המשמעות, אם בינאנס אכן תגביל כפי שעושה גם בורסת FTX, היא שעשויה להיעלם נזילות משמעותית של USDC משווקי הקריפטו שכן בינאנס משמשת כנתיב פעיל של USDC עבור משקיעים בסכומים גבוהים ועושי שוק המתמחים בארביטראז'.

טבלת הסטייבלקוינ
טבלת הסטייבלקוינס. מקור: CoinMarketCap

שוב ה-DeFi בצרות?

ראשית יהיה קשה יותר לסגור פערי ארביטראז' בין מחירי המטבעות בבינאנס לבין בורסות הנשענות בעיקר על USDC ונמנעות מ-USDT, כתוצאה – ההצמדה של USDC לדולר עלולה להישחק בבורסות מסוימות. שנית, נזילות רבה שמגיעה לעולמות ה-DeFi ישירות מבינאנס לא תוכל למצוא את דרכה במהירות ובזול למאגרי הנזילות הרבים שיש בפלטפורמות כגון Uniswap, או הסטייבלקוין הסמי-מבוזר DAI, שנשען על רזרבות USDC בין היתר.

שלישית וכנראה שחשוב אף יותר, שוק הקריפטו עוד לא התגבר לחלוטין על משבר הנזילות שהכה בו בחודש מאי כתוצאה מהקריסה של LUNA. חברות רבות כגון צלזיוס עדיין נמצאות בקיפאון תהליכים ובמהלך ניסיון להבין את גובה נכסיהן, יכולותיהן להנזילן במהירות ועמידה בהתחייבויותיהן.

הרבה מהחברות האלו נשענו גם על USDC ושירותי הבנקאות של Circle, ורובן עדיין מחזיקות ב-USDC שסביר שיצטרכו למכור כחלק מהסדר. זה מקטין יותר את ההיצע, שכן Circle תצטרך לפדות את ה-USDC לדולרים האמיתיים ולהוציאם מהשוק.

לבסוף, בחזרה לנושא התחזקות הדולר ועליית הריבית עמם התחלנו – אנחנו בסביבת ריבית עולה. בבינאנס, הבורסה הגדולה ביותר, הריבית השנתית בחשבון חסכון על USDC (שבקרוב יופסק) היא 0.5%. ב-BlockFi, שנפגעה מהמשבר ונאלצה לקבל חילוץ מ-FTX, תקבלו עד 7.6% בסכומים גבוהים (למעלה מ-$100K). ב-Nexo? עד 4%.

לעומת זאת, ריבית בפקדון בבנק או באג"ח ממשלתי קצר מועד תניב 3.5% לשנה. זה עלול לגרום למחזיקי סטייבלקוינס רבים לתהות כמה הם רוצים להמשיך להחזיק בהם. הם פחות סומכים על פלטפורמות כמו BlockFi ו-Nexo, ויכולים לקבל תשואה נוחה יותר במקום בטוח יותר.

כתוצאה, זה עלול להעצים עוד יותר את משבר הנזילות של USDC וכך גם את משבר הנזילות בקריפטו בכלל ו-DeFi ספציפית.

המגמה למטה תימשך?

למרות מצוקת הנזילות הפוטנציאלית, ישנה דרך שבאמצעותה הכאב יכול להימנע או לפחות להיות חלש יותר. בינאנס יכולה לאפשר ל-OTC Desks (מסחר מעבר לדלפק, מאחורי הקלעים, בסכומים גבוהים) כן למשוך ב-USDC.

היא יכולה גם לפתוח במובן מסוים Swap Line ישיר לבורסות הנשענות על USDC ול-Liquidity Providers גדולים בשוק ה-DeFi – באופן שיזכיר את מה שהפדרל ריזרב עושה עם בנקים מרכזיים זרים. כך ניתן יהיה לסגור את הארביטראז'ים ולפחות להפחית את עוצמת המכה.

כמו כן, יש לזכור שלאור עוצמת משבר הנזילות שהחל במאי והפגיעה בשוק, הרבה שחקנים שחוששים כבר יצאו, הרבה פוזיציות הונזלו, ולא מן הנמנע שרוב הכאב בירידות בשוק מאחורינו.

אך הלחצים הנוכחיים מעידים כי המגמה צפויה להימשך, לכל הפחות בטווח הקצר.

בהתאם לתקנון האתר, אין לראות בכתוב כייעוץ השקעות או המלצה לפעולה, אתם פועלים באחריותכם הבלעדית, מובא כהעשרה ובידור בלבד.

קבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות מעולם הקריפטו ישירות למייל שלכם:

שתפו:

בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.
בן סמוחה

בן סמוחה

בן 32, בוגר תואר לכלכלה וניהול מאוניברסיטת 'בן גוריון', וכעת מרצה באוניברסיטה. בן הקים את CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו', שיחדיו מהווים גוף התוכן, האקדמיה והקהילה המובילים והגדולים בישראל. בנוסף, נמנה בין מייסדי עמותת Blockchain B7, ויועץ חיצוני לארגונים בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

שנת 2024 היא שנת הקריפטו

תנו לנו ללמד אתכם איך
לסחור ולהרוויח!

אל תפספסו את ההזדמנות - נותרו 5 מקומות אחרונים

👇השאירו פרטים עכשיו👇

Blockchain Expert 

מקומות אחרונים להכשרה מקצועית עם הסכמה רשמית

מבצע מחירים מיוחד לפסח

הצטרפו למהפכה ושדרגו את הקריירה שלכם!

הצטרפו למהפכה ושדרגו את הקריירה שלכם!

מומחה מומלץ

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

cropped-logo-cryptojungle-2.png

להתחברות מלאו שם משתמש וסיסמה

פרטייך התקבלו בהצלחה! 🎉

בנתיים, יש לך אפשרות לבחור מבין הפעולות הבאות:

דילוג לתוכן